Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av livdragon127
#179583
Hallå!

Jag har för avsikt att uppdatera mitt andrabilsinnehav och har då spetsat in mig på V70 mellan 97 års modell och 00. Det vill säga modellen innan V70N.

En V70N har jag haft så där har jag hyfsad koll på vad som är bra, dåligt och vad man bör hålla ögonen på!

När jag tittar på annonser blir jag dock lite kluven... Jag vet att jag vill ha en bil som är manuell. Inte de minsta motorerna, men det måste inte heller vara en T5 eller R...

Bilen ska jag i första hand ha till att köra med när hundarna ska med (Volvo är den OSLAGBARA hundbilen!).

Så till saken! Vad ska man kolla efter för fel? Är en V70XC eller AWD något att ha? Bilarna jag tittar på har trots allt en massa mil (typ 20 000) på mätaren. Vad går sönder på de fyrhjulsdrivna? Är det vanligt? Dyrt att laga? Ja, allmänt lite tips. Man kan väl säga att det blir en del buske när man har hund och sambon yrar något om att dra en kompis husvagn... (varför man nu vill ha en sån?). Kan det tänkas vara någon nytta med fyrhjulsdriften?

Jo... priset för bilen kommer ligga mellan typ 50 000 och 70 000. Budget måste man ha!

Tack på förhand!
av DrEvilBoy
#179618
Köp endast en AWD om du har behov av det annars är det lite slöseri med soppa förbrukningen för den drar mer. Vid köp av en AWD så kan det bli väldigt dyrt om awd strular. Vinkelväxeln går på runt 10 000 (inbytes). Jag hade tur att min var bytt ett par tusen mil innan jag köpte bilen. Tror att visko kopplingen är dyrare men finns för 5-7000 på skroten.

Jag är otroligt nöjd med min AWD trots lite strul. Testade en 170 hästars V70 innan och tyckte den var lite seg. AWD:n har ltt och 193 hk..... I love it. Min drar runt 1.1-1.3 blandad körning (automatlåda).
Om du ska köra tungt (familjen, hund, husvagn) så rekommenderar jag minst 170 hästarn.
Användarvisningsbild
av Claes74
#179621
Min bil 2,5T har 193 hästars motorn men utan AWD. jag skulle inte rekomendera dig att köpa en AWD av den gamla karossen beroende på att som ovanstående sa så är vinkelväxeln känslig, Bla mot olikt slitna däck och om man byter två däck och går upp eller ner ett steg i profil så att det sitter olika fram och bak, allt detta sliter på fördelningen.
Du kan ju aldrig veta hur de föregående ägarna behandlat detta så om du skall köpa räkna in en ny fördelning i priset så slipper du bli överraskad.
Men som sagt motorn finns ju även utan AWD.
Tror att Volvo bytte till haldex AWD 2003 eller 2004 och då försvann denna känslighet.
av livdragon127
#179718
Tack för svaren!

Har ju hört talas om det där med vinkelväxeln. Undrar bara hur vanligt det är att den kraschar? Är det något som händer på varje bil, var tredje eller var tionde? Känns som att V70N skulle vara problemfri och jag hade en hel del problem med den så... alla moderna bilar kan strula! Men mekaniska problem känns ju som något man kan förstå i alla fall!

Läste några tester med AWD och XC. De får ju samlat bra kritik vilket gör det intressant. Frågan är om man ska satsa på en bil med bytt vinkelväxel som är sämre utrustad eller dyrare än dito utan bytt! Drag till exempel lär ju vara billigare än vinkelväxel...

Under 170 hästar blir det inte! Hundarna kommer ofta vara i bilen och som sagt ska bilen kunna dra i stort sett max tillåten vikt med B-behörighet.

Lovar uppdatera om innehav! *ler*
Användarvisningsbild
av ketto
#179725
en AWD får dra 1380-1390 kg me B-kort medans en FWD får dra bortåt 1500 kg me B-kort!
Tjänstevikten är hög på en AWD, min väger 1740 kg iaf

Så en V70 LTT vore ju nåt isf!

Och min AWD är FWD just nu pga haveri me viscon (dyr jäkel ny, 13000 kr)

Vill inte skrämma dig nu men detta va priserna för delarna till en AWD förra året:
Vinkelväxel c:a 10000 kr inbytes
Viscokoppling c:a 13000 kr
Bakaxel (slutväxel) c:a 23000 kr
Kardan c:a 9000 kr
Hylsan mellan växellåda/vinkelväxel c:a 1000 kr

Lite att tänka på iaf om du nu vill ha en AWD av gamla modellen!
av livdragon127
#179738
Det går alltså att använda bilen trots att vinkelväxeln pajjat? Inget totalhaveri?
Användarvisningsbild
av CP2
#179740
livdragon127 skrev:Det går alltså att använda bilen trots att vinkelväxeln pajjat? Inget totalhaveri?
Det går ju, men hur kul är det? Ha en AWD men ändå inte? :D
Senast redigerad av 1 CP2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Claes74
#179742
CP2 skrev:
livdragon127 skrev:Det går alltså att använda bilen trots att vinkelväxeln pajjat? Inget totalhaveri?
Det går ju, men hur kul är det? Ha en AWD men ändå inte? :-O)
blir väl det samma som dekaltrim de va :lol:
av DrEvilBoy
#179745
Personligen skulle jag inte tveka att köpa en AWD igen. De få dagarna i mellansverige då det var halt märker man inte att det är halt förrän man bromsar :lol:
Tror inte att det är några större problem med Vinkelväxeln eller viskon om man bara sköter bilen med rätt däck, kollar lufttrycket och mönster med jämna mellanrum. Om jag inte minns fel så får det inte skilja mer än 2mm på fram o bakdäcken. Fast man vet ju aldrig hur tidigare ägare har varit.
Jag har egentligen ingen större nytta med awd men då det är bilen jag färdar barna i så känns det lite säkrare.

Sedan får man ju inte glömma att kolla mellan motorn och lådan så att inte packningen läcker..... kostar ju bara runt 6-10 000 att byta packning :wink:

Hur procenten ser ut på AWD bilarna som strular kanske Pettson eller Sparkz vet något om
av livdragon127
#179767
Det lutar väl åt att önskelistan får en XC överst... Får väl se vad det finns för utbud och så med!

Känns egentligen inte som att de bilarna löper större risk att drabbas av fel än andra bilar!

Frågan är hur mycket orkar du forska/g&[…]

Tack för de svaret jag ska kolla upp den lill[…]

Ex30 leveranstid

Någon här som är så pass n&o[…]

Är du säker det är kylvätska s[…]