Sida 1 av 2
Felkods tolkningshjälp!
Postat: tor 13 mar 2008, 19:15
av PizzeNizze
Hej!
Har en V70 2.4 årsmodell -00. Motorlampan lyser, har fått ut felkod; P0135 som tydligen betyder; O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1). Så långt allt gott och väl, men vad f-n betyder O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (bank 1 Sensor 1). Alltså O2Sensor=Luftsensor, Heater = uppvärmare, Circuit= Krets(?), Malfunktion= fungerar ej, Bank1= Swedbank, Sensor1= sensor. Skulle alltså gärna ha hjälp med att kolla vad det hela betyder på billagar språk. Är ganska rådvill just för tillfället.
MVH
Pizzenizze
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: tor 13 mar 2008, 19:40
av Claes74
Lambda sonden är förvärmd via en av ledningarna till den för att den skall fungera även när motorn är kall, brukar vara någon sorts kabelfel.
sök på forumet här på Förvärmning lambda för jag tror detta har varit uppe på diskution ett flertal gånger tidigare
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 10:19
av PizzeNizze
Hej!
Tack för snabbt svar. Hittade inget direkt matnyttigt på forumet om förvärmningen till lambdan. Så jag antar man får försöka leta upp var kablarna sitter i motorrummet och försöka mäta dem. Finns det någon som vet var de sitter vore jättetacksam i så fall. Är absolut ingen bilreparatör, fast man får ju försöka lära sig. Kanske kan bli en halvtafflig modulbytare i allafall.
MVH
Pizzenizze
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 10:27
av Claes74
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 10:29
av Claes74
glöm et jag skrev den länken gäller ett annat styrsystem.
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 10:38
av Claes74
letade lite på din fel kod på denna länken:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
sockel B1:
1-3-5 Motortemp, ingen frekvenssignal
Sockel A2:
1-3-5 Signal till insprutningsventil cylinder 3, felaktig
e de enda 135 koderna jag kunde hitta här?
vilken sockel har du fått den i?
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 10:47
av Claes74
ska no gå och lägga mig snart :lol: tittade på felkoder upp till åm -96
jag får förutsätta att det är lambdan vi pratar om iaf och isåfall är det bara att mäte motståndet i kablarna, behöver ju inte vara kablarna från kontaktstycket till lambdan som är fel och då blir det ju inget bättre av att byta den.
kan ju oxå vara kablarna till ECU eller helt enkelt trasig lambda.
men efter vad jag har läst på detta forum så är kabelbrott eller glappkontakt i kontaktstycket inget ovanligt
hoppas jag inte har förvirrat dig ännu mer med de senaste inläggen :lol:
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 11:01
av *pettson*
Claes74 skrev:ska no gå och lägga mig snart :lol: tittade på felkoder upp till åm -96
jag får förutsätta att det är lambdan vi pratar om iaf och isåfall är det bara att mäte motståndet i kablarna, behöver ju inte vara kablarna från kontaktstycket till lambdan som är fel och då blir det ju inget bättre av att byta den.
kan ju oxå vara kablarna till ECU eller helt enkelt trasig lambda.
men efter vad jag har läst på detta forum så är kabelbrott eller glappkontakt i kontaktstycket inget ovanligt
hoppas jag inte har förvirrat dig ännu mer med de senaste inläggen :lol:
Det är inte heller ovanligt med fel i värmekretsen på en i övrigt fungerande lambdasond..
För att säkerställa det så bör man dela på kontakten och mäta värmekretsen.
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 11:04
av PizzeNizze
Hej!
Tack för svar, jag kan inte bli mer förvirrad angående bilar än jag redan är. Hatar att meka, men är för snål för att lämna in för smågrejer. Fick ut felkoden via obd2 med hjälp av PCMScan programmet. Tänkte nu gå och kolla om det är korrision i kabelkontakterna, önskar bara jag visste var de sitter. Fast det är väl bara att söka, fast jag funderar om jag har en 2 eller 3 eller 4 kablig lambda.
MVH
Pizzenizze
Re: Felkods tolkningshjälp!
Postat: fre 14 mar 2008, 12:16
av Sparkz
4 kablar, titta långt bak på översidan av växellådan. Du har antagligen två sonder, en efter katalysatorn med, så det blir till att följa kabel för att se vilken som är den främre. (Antar att det är den främre som menas med sensor 1) Det brukar vara två kablar med samma färg i kablaget ner till sonden som går till förvärmningsmotståndet, ofta två vita. Motståndet ska bara 2 - 15 Ohm beroende på temp.
"Bank1= Swedbank" :lol: :lol: :lol:
Här spelar det ingen roll, men på en S80 T6 som har dubbla turbo, katalysatorer och sonder (4 st totalt med främre och bakre) är motorstyrsystemet ganska uppdelat på två cylinderbanker med tre cylindrar i varje.