Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1341503
Egentligen skulle man ju kunna tillverka "stödben" till extraskivorna.. Det går inte att svetsa på gjutjärn men man kunde ju borra några skruvhål i skivorna och sen svetsa ihop ett kraftigt "U" av tre vinkeljärn eller fyrkantrör som man skruvar fast på skivan. Och så borra en rad med hål på de vertikala delarna så man kan välja olika höjd. På så sätt får man en pallbock för navmontering :-D Typ så här:
Bilagor
Nav_pallbock.png
Nav_pallbock.png (1.05 KiB) Visad 448 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341595
@Erik Å, Det där var en bra grej måste ju funka o man kan göra dem enkelt och rätt billigt. Man gör 4 st måste ju bli kanon :-D Jag skulle göra som ett förstärknings järn på baksidan med.
Man borde kunna göra det mesta utom att byta fjäderben ta ner subframen byta hjullager tex.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1341630
Ärligt talat ser jag inte vitsen med att hålla på med modifierade bromsskivor, när man då likagärna kan sätta pallbockarna under länkarmarn och uppnå samma, och i min mening säkrare, funktion. Då har man dessutom full åtkomst till skivorna och allt vad det innebär för att utföra ev. bromsjobb.
För att inte tala om att bromsskivor, eller härdat stål överlag, har väldigt lätt att spricka om man t ex börjar borra i dom.

Känns väldigt mycket som att gå över ån för vatten. En lösning på ett problem som inte finns.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341643
Ja det med att bromsskivan kan spricka och gå av tänkte jag med på. Man kan ju ta något annat tjockt järn men då börjar det kosta dollars i matrial . Man får fixa konade hål till hjulbultarna. Ja byta bromsar och dyligt går ju inte med den konstruktionen.
Så ja det är kanske bättre att hålla sig till pallbockar istället för och bygga om bromsskivorna. Men jag tyckte iden var bra.
Sen gäller ju att man gjort ett väldigt bra jobb så det inte pajar.
Hur som helst ska jag bygga 4 st när jag får lust och tid och det mattrial jag vill ha. Istället för de där ramperna man kör upp på de gillar jag inte alls.
av Erik Å
#1341708
Lucif3r skrev: fre 11 okt 2019, 03:59 Känns väldigt mycket som att gå över ån för vatten. En lösning på ett problem som inte finns.
Det löste lyftproblemet på bakaxeln perfekt nu när jag rostskyddade axeln och fästvinklar, att sätta pallbockar under länkarmarna fram är jag inget pigg på, länkarmen ändrar ju vinkel ju mer vikt man lägger över på bocken och spindelleden är dessutom inte byggd för att bära bilens vikt...
Så jag fortsätter med mina bakvända skivor men det får bli en trave betongplattor under fortsättningsvis också.. :-D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]