Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
#185741
Jag satte en under ena fästet till motorramen och en under den främre motorramen. Sedan en tredje på under orginaldomkraftsfästet...
Baktill så satte jag på orginaldomkraftsfästet samt 2st under dragkroksbalken.
av 2444ever
#624026
Lyfter denna gamla tråd med ytterligare en fråga om hur man lyfter.
Har plöjt genom tråden, läst Haynes och instruktionsboken, men blivit lite nervös på äldre dar :) så...
Är det här man lyfter fram? Vad jag kommit fram till så är det det som är kryssramsbalken eller subframens framkant, någon som kan bekräfta? (syns lite dåligt men det svarta är då "skyddsplasten" bakom stötfångaren).
Bild
Är ett bra tag sedan jag skruvade en del så blivit lite ovan, det är ju typ sån här info man bara behöver en gång, sedan kan man det. Vill man vara 100% säker (och som sagt lite ovan) så är det inte glasklart varken i Haynes eller Volvos instruktionsbok tycker jag. I Haynes ser det dessutom ut som att dom placerat domkraften under oljetråget eller något...
av 2444ever
#624262
Ravi skrev:Man kan väl lyfta lite varsom bara det håller så och inte är upp rostat så jävla mycket väger inte bilen
Exakt, det är viktigt att det håller
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1341360
Litet tråd lyft :-) . Jag tänkte bygga om 2 av mina pallbockar så jag kan sätta dem bakom triangel plåten till bakre subframe fästena fram alltså på balken.
Tänkte ta ett par 5mm järn med samma OD som mitten delen i en bromsskiva och ett rör som går på pallbockens rör upptill svetsa fast det i järnet sedan svetsa röret med platta i pallbocken.
Synpunkter på det önskas. Håller balken fram den som triangelplåten sitter i ?
Vart sätter jag pallbockar bak mot karossen inte på nån axel eller dylikt för då är de i vägen?.
Jag har läst här att subframen fram som jag fattat det håller o lyfta på men hur mår subframe bussningarna av det?.

Inga bilder i denna tråd funkar längre.
av Erik Å
#1341377
Man ska nog inte lyfta under triangelplåtarna som jag har gjort, jag har precis haft ner mina och inser att de var krökta. Lyfta under subframe är nog ingen bra ide, den är inte gjord för att bära bilens vikt och bussningarna kommer i kläm. Ramen "hänger" normalt i bussningarna, lyfter man under ramen så trycks övre klena delen av bussningen ihop.
Som jag förstått så är det lådbalken precis bakom triangeln man ska lyfta under. Men den är rätt vek, behövs en plankbit eller något för att fördela kraften.. Bak är ju fästvinkeln som håller bakaxeln den givna lyftpunkten, den passar nästan precis i skålen på garagedomkraften. Sen är det rätt dåligt med "hardpoints" bak, finns en förstärkningsplåt under reservhjulsbaljan men jag vet inte om den är tänkt som lyftpunkt. Sen kan man ju alltid ställa en pallbock under draget om man har något
Just nu har jag plockat ner en av fästvinklarna till bakaxeln och då kunde jag ju inte ha kvar domkraften där.. Så jag monterade en gammal frambromsskiva bakochfram i stället för bakhjulet och travade betongplattor under extraskivan innan jag tog bort domkraften. Står stadig, ger bra åtkomst och ingen domkraft är i vägen där jag jobbar. Har en pallbock under draget som extra säkerhet
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Volvos fyrkraffs-system hindrar sällan framhj[…]

Löjliga priser XC70

Alltså, på riktigt??? https://www.bloc[…]

Martins S90-98

Ja, och manuella är ju extra åtrovä[…]

Servade bilen idag och fick i samband med det up[…]