Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#185123
timebandit skrev:En följdfråga... Asfalten i garaget är väldigt mjukt och domkraften sjunker ner ca 5mm ner i asfalten. Detta är ju inte direkt bra för marken och inte heller för domkraften då den inte kan röra sig när bilen lyfts... Har ni något bra tips på vad jag kan lägga under domkraften när jag lyfter bilen för att inte förstöra marken samt att inte riskera problem när jag lyfter bilen?
Prova en jämn stenplatta eller för den delen en tjock träskiva.
av *pettson*
#185124
aspencade skrev:Tja du skrev att bilen böjer sig som en banan om man lyfter i orginalfästena med en vanlig garage domkraft. Jag hade min v70 -99 upplyt i dem under ca 8 timmar i går tom dörrarna öppna i mellanåt inga problem med det. De gick att öppna och stänga lika bra för det både med den upplyft och nedsläppt.
vol:-)
Trots att det går utmärkt på just volvo så ta för vana att ALDRIG NÅGONSIN öppna dörrarna om du lyfter en punkt bara. Alla bilar är inte lika starka. Gör du samma sak med en vanlig saab 9000 så kan du inte stänga dörren igen medans bilen är upphissad. Det hänger ihop med att bilen har självbärande kaross som fördelar styrkan på 4 hörn. Om inte karossen är så vridstyv kan man alltså ställa till med en spräckt framruta eller andra tråkigheter när man öppnat dörrar vid enpunkts hissning.
av timebandit
#185466
Hade tänkt försöka byta till sommarhjulen idag men är osäker på vart jag skall lyfta upp bilen i bakändan.
Det är en Volvo V70 1998 som skall lyftas.
Är även osäker på om det spelar någon roll hur man står med domkraften? Rakt in från sidan eller lite snett in?

Marken i garaget är mjuk, lutande och ojämn, likaså är det på utsidan etc så jag har väl kanske inte dem bästa förutsättningarna men klarar alla andra det så skall jag!
Kan tillägga att ena bakre hjulet på domkraften oftast inte tar i marken utan kan snurra fritt, så ojämn är marken i och utanför garaget.

Är det här som ni flesta brukar lyfta upp bilen?
Bild

Dvs, så här?
Bild

Hur kör man in domkraften? Helt från sidan såhär eller bör man ha den mer snett från sidan?
Bild


Tack för eran eventuella hjälp och synpunkter.
av *pettson*
#185528
Där du har domkraften just nu går utmärkt. MEN skippa jackpaden där. Det är stabilare utan den, i övrigt utmärkt positionerat. Annars föreslår jag originaldomkraftsfäste som du har utmärkt avvägt så att du lyfter bägge hjulen på samma sida så behöver du bara lyfta EN gång.. Använd jackpaden om du lyfter där.
I övrigt har jag en önskan om du jobbar mycket under bilen.. eller hissar mycket. Skaffa en STÖRRE domkraft. Den måste inte klara mycket mera i vikt men den bör vara stabilare och lyfta lite högre..
Användarvisningsbild
av Örnen
#185536
Var någonstans man lyfter bilen kan ju också vara avhängigt av vad man sedan ämnar göra för arbeten. Ska man palla upp bilen efteråt och krypa in långt under bilen kan det vara bra att kunna dra bort domkraften så den inte är i vägen. Förutom pallbockar så brukar jag i såna fall sätta domkraften på ett annat ställe och hissa precis till anliggning så har man en extra säkerhet utifall. Speciellt om jag plockat bort ett eller två hjul. Läste nyligen om en gubbe som tydligen bara litat på domkraften...det gick inte så bra...nej han tog inte bilen med sig till himlen. Han hade inte betalt vägskatten... :cry:
Håller med Pettson att en kraftigare och bättre domkraft är väl investerade pengar. Brukar vara dyrare förstås men precisionen vid lyftning och sänkning är oftast bättre på kvalitetsprodukter. Det är egentligen en billig försäkring även om handhavandet också spelar stor roll. Kan vara bra skaffa träskivor och klossar i olika format att lägga mellan kaross och domkraft som fördelar trycket då man tex hissar på en tvärbalk.
av timebandit
#185631
Jag kommer aldrig att göra större arbeten som krävar att bilen behöver pallas upp helt. Till det fixar jag hjälp ;)
Bromsarbeten, hjulskifte är väl standardgrejjer. Behöver jag ligga under bilen så åker jag till OKQ8 och hissar upp den.

Vad för domkraft rekommenderar ni att köpa som ändå inte kostar allt för mycket?

@Pettson: Om jag skippar jackpaden på den lyftpunkten så glider dessvärre koppen på domkraften mot underredet innan man ens lyckats frigöra hjulet :/ Det är därför jag fått större respekt när jag skall hissa upp bilen.
#185698
Lite osäker på om det framkommit men vart lyfter jag bak på en V70 -03 för att kunna krypa under och byta ena handbromswiren ?

Bild ?

Det sägs att man skall kunna lyfta i reservhjulsbaljan men jag hittar inget förstärkt ställe där !?
av timebandit
#185701
Så, nu är sommarsulorna på. Äntligen! =)

Jag lyfte bilen precis så som på bilderna och jag gjorde allt lungt å försiktigt och allt gick bra.
Bytte bromsskivor för ca 2-3 veckor sedan och när jag bytte ena framhjulet så var bromsskivan lite lös efter man tagit bort styrpinnen.
Är styrpinnen det enda som håller fast bromsskiven mot navet?

Iaf, åkte en testrunda med sommarhjulen och ta mig fan... Alla vibrationerna i chassiet och ratten var som bortblåsta. Körde ju dessa sommarhjulen förra säsongen med vibrationer till tusan. Det enda jag kan tänka mig var att bromsskivorna måste ha varit väldigt slitna ;)
Användarvisningsbild
av lexus
#185736
Jag har läst tråden med stort intresse eftersom jag också haft problem med att hitta säkra lyftpunkter för garagedomkraften. Problemet är som jag ser det att jag dels vill hissa upp bilen med garagedomkraft och dels vill palla upp med pallbockar. Om jag nu lyfter på någon av de rekommenderade punkterna t.ex. trekantsplåten framtill, var sätter jag då pallbocken?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]

Om framhjulen spinner är där väl n[…]

Finns frästa block som sätts över &[…]