Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
#179807
Tack...
Är det skrivfel eller bara jag som är dum?
"Den ska röra sej på golvet istället för att den ska tappa greppet om bilen."
... istället för att den INTE ska tappa greppet om bilen." ?
Den skall alltså röra sig under bilen på marken och inte under bilen?

Har en fin fin borste som jag sopar undan gruset med i garaget så det blir någorlunda rent. Dock så är det ju vanlig asfalt så lite knottrigt blir det ändå men bör gå bra =)

En annan dum fråga, spelar det någon roll om man kör in domkraften rakt från sidan eller är det bättre att köra in den lite snett frammåt?
av Red Dragon
#179825
Bra bild, jag lyfter min bil lite längre bakåt än den röda ringen. ungefär så att jackpadens halva yta är på treangelns bultar, samt resten på golvet.
Lyfter man för långt fram på treangelplåten, så bågnar eländet.
av timebandit
#179827
Går det verkligen att lyfta säkert om man lyfter med Jackpaden över dem bultarna?? Blir inte trycket ojämnt och snett?
av Red Dragon
#179841
timebandit skrev:Går det verkligen att lyfta säkert om man lyfter med Jackpaden över dem bultarna?? Blir inte trycket ojämnt och snett?
Det är precis så man ska lyfta framtill. Enl uppgift från Rejmes.
Jag provade tidigare att lyfta där den röda ringen är, då bågnade det främre fästet.
av timebandit
#179856
Ofasen, där ser man... Känns inte bra att lufta på en bult, bultar kan ju gå av/sönder om den belastas fel? =) Får ta och exprimentera lite med det fästet imorgon efter jobbet...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#179883
Japp, lyfter man från sidan måste domkraften kunna rulla. Står man på grus eller annat dåligt underlag är det bättre att lyfta fram eller bakifrån och INTE klossa hjulen eller dra handbromsen. Då kan bilen rulla i stället.
Sen är det naturligtvis pallbockar och klossar som gäller innan du gör nåt annat.
av *pettson*
#179888
Red Dragon skrev:Bra bild, jag lyfter min bil lite längre bakåt än den röda ringen. ungefär så att jackpadens halva yta är på treangelns bultar, samt resten på golvet.
Lyfter man för långt fram på treangelplåten, så bågnar eländet.
Köper inte en sekund att du får den att bågna. Det är vad du TROR att den ska göra.
Den är tillverkad i 2mm plåt med vikta kanter. Den har En massiv bult som håller mot en bussning och två bultar i andra ändan. Plåten ligger dikt an mot golvet på större delen och är endast öppen över bussningsdelen som har ett metallrör i sej så den inte kan ge sej.. Har lyft hundratals 850 där..
Dessutom när jag fixar packboxar mellan motor/låda så är bilarna upp pallade BAKOM triangelplåten med ordentliga plattor för att fördela trycket. För då tar man bort triangelplåtarna för att få ned subframen lite på ena sidan och så långt ned det går på andra. Så jag lovar.. DET håller utan skador.. Det du kan skada värst är rostskyddet..
av timebandit
#180239
Jag provade idag... Lyfte väldigt långsamt och försiktigt och den bågnade inte ens 1 mm... Gick kanonbra och lyfta mitt på den triangelplåten med en Jackpad =P
av timebandit
#185067
En följdfråga... Asfalten i garaget är väldigt mjukt och domkraften sjunker ner ca 5mm ner i asfalten. Detta är ju inte direkt bra för marken och inte heller för domkraften då den inte kan röra sig när bilen lyfts... Har ni något bra tips på vad jag kan lägga under domkraften när jag lyfter bilen för att inte förstöra marken samt att inte riskera problem när jag lyfter bilen?
av aspencade
#185075
Tja du skrev att bilen böjer sig som en banan om man lyfter i orginalfästena med en vanlig garage domkraft. Jag hade min v70 -99 upplyt i dem under ca 8 timmar i går tom dörrarna öppna i mellanåt inga problem med det. De gick att öppna och stänga lika bra för det både med den upplyft och nedsläppt.
vol:-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]