Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
#179574
Jag skulle ej ens våga tänka tanken att lyfta hela bilsidan med orig domkraften. (ramen böjer sig som en banan) :-O)
Nix, vore därför tacksam för bilder på säkra lyftpunkter, speciellt framtill.
av *pettson*
#179579
Red Dragon skrev:Jag skulle ej ens våga tänka tanken att lyfta hela bilsidan med orig domkraften. (ramen böjer sig som en banan) :-O)
Nix, vore därför tacksam för bilder på säkra lyftpunkter, speciellt framtill.
Vi börjar framtill.. subframens framkant, missa inte då åker kylaren. (nej balken är av HSS stål som är stenhårt. Den böjer sej INTE).. Alternativt i hjulens bakkant i förstärkningsplåten för subframen (triangelplåtarna). Sidofästena går utmärkt alltså bilens originalfästen, men som sagt skada dom inte, bilen böjer sej INTE det är nåt jag garanterar, ha ALLTID dörrarna stängda vid lyft... Bak kan man lyfta i länkarmsinfästningen i hjulets framkant. ALDRIG NÅNSIN i stötdämparinfästningen, det är en bult endast. OCH dom går av ibland , lyft isåfall under fjädern på länkarmen. Det är en plan yta. .. längst bak lyfter man under reservhjulsbaljan på förstärkningsplåten. Har man drag går det utmärkt att lyfta mot balken till draget.
Bild finns nu på min hemsida under tips/trix, finns även en beskrivning på remdragningarna.
Att inte alla punkter finns med som jag beskrivit beror på bilden jag valde. Dom punkterna som är på bilden är totalt idiotsäkra. INGEN kan misslyckas med dom. Övriga som känner att dom klarar ansvaret att ställa domkraften rätt kan använda alla punkterna jag nämner i mitt inlägg här.
av Red Dragon
#179587
Jag är fortfarande osäker framtill? Om man tittar på dina Utmärkta Trixs & tips: "Hjullagerbyte S70 sent 98- "
På bild nr 2, så ser man att garagedomkraften sitter plac en bit inunder bilen, är det den delen du kallar subframen?
Är det 100% säkert att lyfta där? Jag skulle fortfarande uppskatta några foto/bilder på luftpunkterna framtill.
av *pettson*
#179602
Red Dragon skrev:Jag är fortfarande osäker framtill? Om man tittar på dina Utmärkta Trixs & tips: "Hjullagerbyte S70 sent 98- "
På bild nr 2, så ser man att garagedomkraften sitter plac en bit inunder bilen, är det den delen du kallar subframen?
Är det 100% säkert att lyfta där? Jag skulle fortfarande uppskatta några foto/bilder på luftpunkterna framtill.
För att informera så kan jag väl berätta att det är en ram av höghållfastighets stål. Så kallat HSS. Det är en ram man ALDRIG får värma med gassvets eller svetsa i. MEN hålla för att lyfta i det gör den utan problem. Den håller fast din motor, hela din hjulupphängning fram och den är en av barriärerna vid en krock framifrån. Att fota skulle innebära att jag får lägga bilen på taket för att alla skulle se och känna igen alla punkter.
Går du in på sidan igen så finns det TVÅ bilder på lyftpunkter. En som rekommenderas för verkstaden. En som är säkra punkter för alla som vågar hissa bilen med domkraften med eget ansvar.
Användarvisningsbild
av CP2
#179608
För de av oss som har AWD kan det vara bra att veta att våra bilar har en speciellt förstärkt lyftpunkt bak eftersom våra bilar väger mer än "vanliga" V70. Står i instruktionsboken!
av Red Dragon
#179635
Tack! för den utmärkta bilden Pettson, nu råder det inga som helst tveksamheter om vart man
bör lyfta bilen. Stort tack!
Användarvisningsbild
av gundj
#179651
Bra förklaring av lyftpunkterna, tack.
Men, var föreslâr du att jag lyfter min C70 fö rdäck o bromsbyte.
Den är ju sâ lâg (orginalsänkningen) sâ det är svârt o komma ât.
Ser dessa annorlunda ut eller finns t ex lyftpunkten mitten bak?
av *pettson*
#179658
gundj skrev:Bra förklaring av lyftpunkterna, tack.
Men, var föreslâr du att jag lyfter min C70 fö rdäck o bromsbyte.
Den är ju sâ lâg (orginalsänkningen) sâ det är svârt o komma ât.
Ser dessa annorlunda ut eller finns t ex lyftpunkten mitten bak?
Nej dom ser inte annorlunda ut mej veterligen. Punkten bak är nämligen förstärkningen på reservhjulsbaljan, det är du som får skaffa lägre lyftdon. Kan tänka mej att en tur in på biltema eller annat ställe och köpa en så kallad *Racedomkraft* kan vara bra. Dom är nämligen väldigt låga.
av timebandit
#179778
Kan man lyfta säkert där den röda ringen är på bilden? Dvs, i mitten av den trekantiga delen?

Bild

Köpte pallbockar och jackpad idag också för att kunna syna bromsarna fram lite... Dock så kom inte domkraften under med Jackpaden :/

Är det normalt att lyftkoppen på garagedomkraften glider på lyftpunkten ca 1cm när man skall lyfta bilen?
av *pettson*
#179790
timebandit skrev:Kan man lyfta säkert där den röda ringen är på bilden? Dvs, i mitten av den trekantiga delen?

Bild

Köpte pallbockar och jackpad idag också för att kunna syna bromsarna fram lite... Dock så kom inte domkraften under med Jackpaden :/

Är det normalt att lyftkoppen på garagedomkraften glider på lyftpunkten ca 1cm när man skall lyfta bilen?
Går utmärkt att lyfta där. Skippa inte jackpaden.. Kör upp hjulet på en planka istället.. kör sen in domkraften under bilen..
Ja det är normalt att det glider lite grand. Men felet är att domkraften inte rört sej. Den ska röra sej på golvet istället för att den ska tappa greppet om bilen.
Det är därför man inte gör det här på grusgården bland annat...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]