Sida 1 av 2
Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: lör 01 mar 2008, 23:18
av Bockhorn
Hej!
Jag har råkat ut för ett jobbigt problem med min ny införskaffade 850 GLT 97. Troligen åker den in på en certifierad verkstad så fort som det är möjligt, men jag tänkte först höra om ni hade något tips.
Det hela började med att bilen, efter att ha stått oanvänd ungefär en vecka, inte ens gick att öppna med centrallåset. Jag starta med kablar och köpte direkt ett nytt batteri och stoppade i. Efter att jag kört med det nya batteriet i en vecka började lamda lampan lysa, jag strunta i det för tillfället.
Körde ungefär en vecka till sen var bilen helt död igen, bilen hade då stått ungefär 2 dagar. Nu började jag bli lite fundersam så jag fick hit en bekant som kollade om generatorn laddade som den skulle, vilket den gjorde (låg på 13,9 V). Vi kollade sedan på dragkroken då han trodde att någon sladd kunde vara sönder och ligga emot jord där. Det gjorde det också så jag bytte elkontakt och drog ny kabel. Efter det laddade jag upp batteriet och lät bilen stå.
Så idag två dagar senare är det helt slut igen, inget centrallås, ingenting.
Har ni någon kommentar eller tips? Vad tror ni en undersökning på Volvo skulle kosta?
Tack på förhand,
Henrik
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: lör 01 mar 2008, 23:27
av *pettson*
Bockhorn skrev:Hej!
Jag har råkat ut för ett jobbigt problem med min ny införskaffade 850 GLT 97. Troligen åker den in på en certifierad verkstad så fort som det är möjligt, men jag tänkte först höra om ni hade något tips.
Det hela började med att bilen, efter att ha stått oanvänd ungefär en vecka, inte ens gick att öppna med centrallåset. Jag starta med kablar och köpte direkt ett nytt batteri och stoppade i. Efter att jag kört med det nya batteriet i en vecka började lamda lampan lysa, jag strunta i det för tillfället.
Körde ungefär en vecka till sen var bilen helt död igen, bilen hade då stått ungefär 2 dagar. Nu började jag bli lite fundersam så jag fick hit en bekant som kollade om generatorn laddade som den skulle, vilket den gjorde (låg på 13,9 V). Vi kollade sedan på dragkroken då han trodde att någon sladd kunde vara sönder och ligga emot jord där. Det gjorde det också så jag bytte elkontakt och drog ny kabel. Efter det laddade jag upp batteriet och lät bilen stå.
Så idag två dagar senare är det helt slut igen, inget centrallås, ingenting.
Har ni någon kommentar eller tips? Vad tror ni en undersökning på Volvo skulle kosta?
Tack på förhand,
Henrik
Din kompis som mätte gjorde inte nåt så enkelt som att mäta viloströmmen på bilen?.. Det gör man för att se om det finns en förbrukare som drar ur bilen. För att se om t.ex handskfackslampan eller bagagelampan lyser ständigt?..
Sen kan du även ha otur att ha ett batteri med en dålig cell så att det drar ur sej själv...
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: lör 01 mar 2008, 23:42
av Bockhorn
*pettson* skrev:
Din kompis som mätte gjorde inte nåt så enkelt som att mäta viloströmmen på bilen?.. Det gör man för att se om det finns en förbrukare som drar ur bilen. För att se om t.ex handskfackslampan eller bagagelampan lyser ständigt?..
Sen kan du även ha otur att ha ett batteri med en dålig cell så att det drar ur sej själv...
Jag är själv inte speciellt kunnig när det gäller bilar tyvärr. Men det där lät ju väldigt bra, ska kolla med han om han kan hjälpa mig med det. När det gäller batteriet så har det hänt med två batterier, först med det gamla som ska vara drygt 5 år gammalt, sen även med det nya jag köpte. Det borde minska chansen för det felet ganska mycket i alla fall?
Väldigt tacksam för hjälpen. Ska ta och försöka mäta viloströmmen så fort jag kan.
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: sön 02 mar 2008, 16:13
av Bockhorn
Så nu har vi provat och mäta viloströmmen. Vi gjorde som så att vi tog en multimeter och mätte strömstyrkan mellan batteriets pluspol och pluskabeln. Mätaren visade på ungefär 3 amper, är inte det väldigt mycket? Är det så här man ska göra?
Vi provade sedan att dra ur alla säkringar i tur och ordning, men det blev ingen skillnad. Tänkte prova o koppla ur generatorn nu och se om det är där felet ligger.
Om inte felet ligger i generatorn hur kan man gå vidare?
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: sön 02 mar 2008, 16:36
av Red Dragon
Viloströmmen: är en benämning på batteriets kapacitet efter det att batteriet vilat en timma efter uppladdning. (optimalt värde 12.74v)
Om du vill mäta dolda krypströmmar, så kopplar du istället multimetern mellan batteriets minuspol och minuskabeln. (Minuskabeln borttagen)
Använd Ampereläget inställt på: 0-5A. Man kan tillåta en krypström på: 1-3mA
Misstänker du någon komponent så ryck då säkringen under mätningen, då ser du om värdet minskar.
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: sön 02 mar 2008, 17:00
av Bockhorn
Red Dragon skrev:Viloströmmen: är en benämning på batteriets kapacitet efter det att batteriet vilat en timma efter uppladdning. (optimalt värde 12.74v)
Om du vill mäta dolda krypströmmar, så kopplar du istället multimetern mellan batteriets minuspol och minuskabeln. (Minuskabeln borttagen)
Använd Ampereläget inställt på: 0-5A. Man kan tillåta en krypström på: 1-3mA
Misstänker du någon komponent så ryck då säkringen under mätningen, då ser du om värdet minskar.
Okej, spänningen ligger bara på 12V. Batteriet är långt i från fullladdat om det har någon betydelse.
Vi gjorde så som du beskriver med skillnaden att vi använde pluskabel o pluspol. Resultatet var alltså 3 A och värdet minskar inte om jag rycker någon säkring.
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: sön 02 mar 2008, 17:53
av Red Dragon
Byt kabel, mät mellan minus istället. Max värde 3mA
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: sön 02 mar 2008, 18:36
av kebabpizza
Bockhorn skrev:Så nu har vi provat och mäta viloströmmen. Vi gjorde som så att vi tog en multimeter och mätte strömstyrkan mellan batteriets pluspol och pluskabeln. Mätaren visade på ungefär 3 amper, är inte det väldigt mycket? Är det så här man ska göra?
Vi provade sedan att dra ur alla säkringar i tur och ordning, men det blev ingen skillnad. Tänkte prova o koppla ur generatorn nu och se om det är där felet ligger.
Om inte felet ligger i generatorn hur kan man gå vidare?
3A :shock: är åt h******e för mycket! 36W, måste ju nästan bli varmt nånstans! Har du ett slutsteg till stereon? Brukar ju oftast vara kopplat direkt till batteriet med en egen säkring.
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: sön 02 mar 2008, 18:46
av Bockhorn
Red Dragon skrev:Byt kabel, mät mellan minus istället. Max värde 3mA
Tack för svaret. Ska prova det imorgon.
Vi provade också att dra ur elkablarna till generatorn (hitta två st på höger sida, en ganska tjock och en väldigt liten) och mäta men det hjälpte inte. Vi mätte då på plus polen så får prova det igen med minus.
kebabpizza skrev:3A :shock: är åt h******e för mycket! 36W, måste ju nästan bli varmt nånstans! Har du ett slutsteg till stereon? Brukar ju oftast vara kopplat direkt till batteriet med en egen säkring.
Jag tror inte jag har något separat slutsteg med extra matning. Men jag ska kolla upp det så jag är säker.
Re: Batteriet dött efter två dagar, 850 GLT 97
Postat: sön 02 mar 2008, 18:52
av Mackansglt
Hade för länge sedan en Nissan som också drog ut batteriet på en natt. Viloströmmen låg på ca. 3,5 A om jag minns rätt. Ryckte säkringarna en och en men ingen skillnad. Kopplade då ur generatorn och vips så sjönk den ner till 0A. Bytte generator och sedan fungerade allt ok.
Så prova och koppla ur generatorn du oclså,