Sida 1 av 1

855 T5 -95 som ibland inte vill starta? (Åtgärdat)

Postat: lör 01 mar 2008, 17:14
av Jimz
Har en 855 T5 -95 (B5234T) som jävlas!!! :evil:

Problemet är följande...

Ibland (nån gång i månaden) vill inte fanskapet starta. Detta sker när den är kall, oftast på morgonen. Motorn snurrar men den är helt död, inte en tillstymmelse till tändning och det är ingen ide att försöka dra igång den, har nämligen försökt. Har kollat bränsletillförseln och den är ok. Är inte startspärren antar jag för då hade väl inte startmotorn reagerat alls. Har nytt batteri i så det har ju inget med det att göra. Jag skulle väl tippa på att det har med tändningen att göra men jag har inte fått tummen ur och kollat stiften (som är näst intill nya) när detta sker. Annars blir det väl till att börja med spolen sen kablarna och funkar inte det så får jag väl kolla upp styrenheten. Bilen har änsålänge hoppat igång och gått klockrent efter lite svordomar, arga blickar och varsamt riktade slag på diverse meningslösa motordetaljer.


Känner någon igen problemet eller har något förslag ?:-/

Re: T5á som ibland inte vill starta?

Postat: lör 01 mar 2008, 17:26
av Phantom
Har du kollat om det finns några felkoder :?:
Det står i en klistrad tråd i forumet hur man gör om du inte vet :wink:

Re: T5á som ibland inte vill starta?

Postat: lör 01 mar 2008, 20:23
av Jimz
Phantom skrev:Har du kollat om det finns några felkoder :?:
Det står i en klistrad tråd i forumet hur man gör om du inte vet :wink:
Jepp, rensade minnet på felkoder efter nyligen åtgärdat en felaktig hjulgivare.

Hade 3 felkoder varav alla var på hjulgivaren.

Hade ju underlättat + att man förmodligen sparat in lite pengar och kanske eventuellt sluppit höfta och byta ut halva motorn :lol: .

Re: T5á som ibland inte vill starta?

Postat: mån 03 mar 2008, 14:38
av Jimz
Jimz skrev:
Phantom skrev:Har du kollat om det finns några felkoder :?:
Det står i en klistrad tråd i forumet hur man gör om du inte vet :wink:
Jepp, rensade minnet på felkoder efter nyligen åtgärdat en felaktig hjulgivare.

Hade 3 felkoder varav alla var på hjulgivaren.

Hade ju underlättat + att man förmodligen sparat in lite pengar och kanske eventuellt sluppit höfta och byta ut halva motorn :lol: .
Satt och bläddrade i Haynes igår och insåg att jag felsökt fel system... För det första trodde jag att en felsökning sökte av alla bilens system men så var ju inte fallet därmed kan man konstatera att ovanstående inlägg är totalt meningslöst! Sen såg jag att det fanns inte mindre än 3 olika system i 800 serien när det gäller tändning och bränsle. Efter lite bläddrande fick jag fram att min motor var en B5234 (t/t5) motor och systemet till denna motor skulle då vara ett Motronic 4.3.

Efter min nyfunna insikt stapplade jag ut i minusgraderna strax före midnatt för att felsöka... Fick fram följande felkoder = 3-1-1 > SIGNAL FÖR HASTIGHETSMÄTAREN SAKNAS & 3-1-4 > SIGNAL FRÅN KAMAXELNS POSITIONS GIVARE SAKNAS ELLER ÄR FELAKTIG!

Hastighetssignal felkoden tror jag är gammalt eftersom det sitter en ny Cdi box (tror jag det var) i för den gamla gjorde att hastighetsmätaren ballade ur totalt när man satte igång vindrutetorkaren bak.
Har forskat, kollat på diverse forum och frågat de mer kunniga om detta och kommit fram till att (som säkert många redan visste), att mitt lilla start bekymmer är klassiskt för en trasig eller felaktig kamaxelslägesgivare.

Kom precis hem från JB (Jönköpings Bildemontering) efter att ha införskaffat mig en bättre begagnad för 575 riksdaler. Fanns två olika, en med svart plastlock och en i metall, blev starkt rekommenderad att välja den i metall.

Skall byta den imorgon och sen är det väl bara att avvakta och se om det inträffar igen, isåfall får jag väl återkomma och meddela detta med en tår i ögat.

BTW läste tråden "Kamaxellägesgivare till Volvo V70 GLT-97." och där skrev Mr pettson följande, "kamaxelgivaren kan inte gå sönder på grund av dålig jord.. däremot är 95% kabelbrott jag har säkert lagat 50st själv...". Värt att notera detta och kanske kolla innan man byter men en annan satsar ju allt från början, får väl se om man hittar eventuellt kabelbrott imorgon. ?:-/

Re: T5á som ibland inte vill starta?

Postat: mån 03 mar 2008, 15:02
av *pettson*
Jimz skrev:
Jimz skrev:
Phantom skrev:Har du kollat om det finns några felkoder :?:
Det står i en klistrad tråd i forumet hur man gör om du inte vet :wink:
Jepp, rensade minnet på felkoder efter nyligen åtgärdat en felaktig hjulgivare.

Hade 3 felkoder varav alla var på hjulgivaren.

Hade ju underlättat + att man förmodligen sparat in lite pengar och kanske eventuellt sluppit höfta och byta ut halva motorn :lol: .
Satt och bläddrade i Haynes igår och insåg att jag felsökt fel system... För det första trodde jag att en felsökning sökte av alla bilens system men så var ju inte fallet därmed kan man konstatera att ovanstående inlägg är totalt meningslöst! Sen såg jag att det fanns inte mindre än 3 olika system i 800 serien när det gäller tändning och bränsle. Efter lite bläddrande fick jag fram att min motor var en B5234 (t/t5) motor och systemet till denna motor skulle då vara ett Motronic 4.3.

Efter min nyfunna insikt stapplade jag ut i minusgraderna strax före midnatt för att felsöka... Fick fram följande felkoder = 3-1-1 > SIGNAL FÖR HASTIGHETSMÄTAREN SAKNAS & 3-1-4 > SIGNAL FRÅN KAMAXELNS POSITIONS GIVARE SAKNAS ELLER ÄR FELAKTIG!

Hastighetssignal felkoden tror jag är gammalt eftersom det sitter en ny Cdi box (tror jag det var) i för den gamla gjorde att hastighetsmätaren ballade ur totalt när man satte igång vindrutetorkaren bak.
Har forskat, kollat på diverse forum och frågat de mer kunniga om detta och kommit fram till att (som säkert många redan visste), att mitt lilla start bekymmer är klassiskt för en trasig eller felaktig kamaxelslägesgivare.

Kom precis hem från JB (Jönköpings Bildemontering) efter att ha införskaffat mig en bättre begagnad för 575 riksdaler. Fanns två olika, en med svart plastlock och en i metall, blev starkt rekommenderad att välja den i metall.

Skall byta den imorgon och sen är det väl bara att avvakta och se om det inträffar igen, isåfall får jag väl återkomma och meddela detta med en tår i ögat.

BTW läste tråden "Kamaxellägesgivare till Volvo V70 GLT-97." och där skrev Mr pettson följande, "kamaxelgivaren kan inte gå sönder på grund av dålig jord.. däremot är 95% kabelbrott jag har säkert lagat 50st själv...". Värt att notera detta och kanske kolla innan man byter men en annan satsar ju allt från början, får väl se om man hittar eventuellt kabelbrott imorgon. ?:-/
3-1-1 är en kod som är oundviklig om du inte kör bilen och låter den dö utan att stänga av tändningen. Styrdonet har ju helt rätt. Har du inte kört bilen kan den inte heller ha fått någon signal. För att kolla om den är äkta så ska man alltså köra bilen och stanna lägga i t.ex 3:An hålla på bromsen och släppa upp kopplingen. STÄNG INTE AV TÄNDNINGEN kolla felkoden. Då som först har du uppfyllt kriterierna för att den INTE ska finnas.
Vad gäller kamaxelgivaren så.. Den består av en hallgivare som är fast monterad på locket. Inga rörliga delar och det som händer i den är att en jonström med 12v spänning öppnas och blockeras beroende på hur skivan som sitter på kamaxeln står. Alltså inget som är utslitbart egentligen. MEN se kablaget är en annan historia. Det är klent, utan förstärkningar i höljet, det hänger fritt i vibrationerna i alla år hela vägen ned till kontakten som för övrigt är duktigt fastsatt.
Resultatet brukar vara precis som jag påstod att det är kabelbrott i kablaget efter alla års vibrationer. Naturligtvis förekommer även andra fel då och då men det är ytterst sällsynt. Dock brukar inte nån mäta på sina kablage utan man konstaterar att den gått sönder.. :-)-)
Byt du nu när du har en och titta på den gamla inne i värmen, se om du hittar avbrottet (som jag tror det är även på din), så kan du åtgärda det och ha en i reserv. :idea:

Re: 855 T5 -95 som ibland inte vill starta? (Åtgärdat)

Postat: lör 08 mar 2008, 10:46
av Jimz
Hej Hopp?

Nu rullar bilen igen och felet har ännu inte dykt upp :lol: ! Bytte kamaxellägesgivaren och nollade fel minnet. Körde ett par dar och kollade av minnet... TOMT! Både 3-1-1och 3-1-4 var borta. Nu återstår det att se om det verkligen var det felet men änsålänge ser det bra ut (hittade förresten inget kabelbrott så det kan ju varit givaren som felade).