Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sotis
Hej alla!

Nu är det så att jag tyvärr har ett löstagbart drag om jag inte servat, dvs. aldrig tagit bort sedan förra besiktningen på grund av att jag drar släp lite nu och då.
Problemet är så att då jag skulle vrida ned den gröna spaken,så gick axeln av trots att jag hade dränkt allt med 5-56 en timma före.

Fråga
1. Kan man köpa axeln med den gröna pinnen på?
2. Om den inte går att köpa klankar Bilprovningen ned på om jag gör en ny axel själv.
3 Om jag måste köpa ett nyttdrag kan jag sätta ett permanent drag, och var skall man handla
billigast i så fall.
4. Vid montering av ett nytt drag måste man göra en regbesiktning då.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kanske finns att köpa det vet jag inte men jag tror inte de blir så glada om du fixar en axel själv....
Köp ett drag från en bildelsfirma det brukar sälja Monoflex som gör väldigt bra drag, biltema och skroten kan också funka.
Volvo vet jag inte vad det tar för ett drag men jag gissar att de ligger i en annan prisklass. :D
Regbesiktning måste du göra på det nya draget ja, och glöm inte ta med monteringsanvisningen till besiktningen bara. :D
Användarvisningsbild
av camaro69
Bilprovningen brukar vara mycket griniga beträffande draget som beskrivs. Hade tidigare en 855 med samma problem.
Ett satans jobb att byta drag. Jag skulle åka till skroten och fixa en begagnad kula.

Även om du gör en ny axel i 24 karats guld så lär den inte duga till för sura besiktningsgubbar. För den är inte testad och godkänd.
Tyvärr så får man inte heller svetsa fast den löstagbara kulan.

Känner att jag inte är positiv till Bilprovningens "sura gubbar".
av *pettson*
Sotis skrev:Hej alla!

Nu är det så att jag tyvärr har ett löstagbart drag om jag inte servat, dvs. aldrig tagit bort sedan förra besiktningen på grund av att jag drar släp lite nu och då.
Problemet är så att då jag skulle vrida ned den gröna spaken,så gick axeln av trots att jag hade dränkt allt med 5-56 en timma före.

Fråga
1. Kan man köpa axeln med den gröna pinnen på?
2. Om den inte går att köpa klankar Bilprovningen ned på om jag gör en ny axel själv.
3 Om jag måste köpa ett nyttdrag kan jag sätta ett permanent drag, och var skall man handla
billigast i så fall.
4. Vid montering av ett nytt drag måste man göra en regbesiktning då.
Min personliga åsikt är att OM du ändå måste byta drag. Montera ett permanent..
Det är så att 9 av 10 bilägare monterar ett avtagbart för det är snyggt.. men så kör man släp nu och då, man tycker det är skitigt så det får sitta till tvätten.. det går en månad.. två.. tre.. så kärvade det men dom hade inget hemma att smörja med.. så slog dom dit draget.. och nu går det inte att ta bort utan att man skadar draget.. Ett standardscenario.. I det läget är ett permanent drag att föredra. Ett borttagbart är för han/hon som antingen har mycket disciplin ELLER som kör väldigt sällan med kroken på..

1 och 2 kan jag inte uttala mej om.. men berättar du att du tillverkat pinnen själv så godtar dom det INTE.
3 Ja du kan montera permanent.. Det är valfritt vart du köper, Billigast är nog Biltema. Glöm inte att du får regbesiktiga om bilen för att det är en annan typ av drag. (Jodå så jävliga är dom..).
4 YES... skrev det i raden ovan... Har själv fått göra det på min bil och varit och gjort det åt andra..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla med tillverkaren (Brink), har för mig att nån köpte bara kuldelen direkt från dem. Kanske billigare och framför allt enklare än att byta hela draget.
av Sotis
Hej igen!

Jag var på bilprovningen i dag och Besiktningsmannen rådde mig att bara byta ut själva draget
(kulan och den del man sätter fast kulan i) den sitter endast i två bultar.

Han sa att det kunde finnas svetsinstruktioner ute på nätet, och fans det så är det godkänt att svetsa fast det löstagbara draget. Ska googla efter sådana instruktioner.

Hittar jag inte det så lutar det åt Biltemas drag, det jag är orolig för är passar Biltemas drag 100% . Även om man har en import. Vi skall nämligen ned till Biltema till veckan men vi har 30mil dit så jag vill inte handla och sedan åka ned för återköp :D
av *pettson*
Sotis skrev:Hej igen!

Jag var på bilprovningen i dag och Besiktningsmannen rådde mig att bara byta ut själva draget

Han sa att det kunde finnas svetsinstruktioner ute på nätet, och fans det så är det godkänt att svetsa fast det löstagbara draget. Ska googla efter sådana instruktioner.

Hittar jag inte det så lutar det åt Biltemas drag, det jag är orolig för är passar Biltemas drag 100% . Även om man har en import. Vi skall nämligen ned till Biltema till veckan men vi har 30mil dit så jag vill inte handla och sedan åka ned för återköp :D
Du skriver inte vilken modell du åker i men.. hitta gärna en svensktillverkad 850 eller 70 serie bil.. 85% gjordes i belgien... sen om dom såldes här eller inte påverkar inte chassiet. Och YES dom passar på alla även importerade..
Användarvisningsbild
av camaro69

Ja, ibland imponeras man av den underbara kompetensen på Bilprovningen. :???:

Hade lika problem på min gamla 855 Turbo. Surgubben på Bilprovningen gnällde och gnydde att kroken inte gick att ta bort, lika lätt som en smörklick åker i en het stekpanna.
Jag frågade surgubben om jag kunde svetsa fast kroken. Det var icke tillåtet för då var draget förändrat jämfört med ursprung osv ..... bla, bla.

Ny krok införskaffades och problemet löstes, och nu är bilen såld sedan länge. :wink:

Man undrar ju vad som gäller hos Bilprovningen?

Svetsanvisningar på nätet? ?:-/ Törs inte SBP stå för vad dom säger i egna dokument och anvisningar? ??:-/
av *pettson*
camaro69 skrev:

Ja, ibland imponeras man av den underbara kompetensen på Bilprovningen. :???:

Hade lika problem på min gamla 855 Turbo. Surgubben på Bilprovningen gnällde och gnydde att kroken inte gick att ta bort, lika lätt som en smörklick åker i en het stekpanna.
Jag frågade surgubben om jag kunde svetsa fast kroken. Det var icke tillåtet för då var draget förändrat jämfört med ursprung osv ..... bla, bla.

Ny krok införskaffades och problemet löstes, och nu är bilen såld sedan länge. :wink:

Man undrar ju vad som gäller hos Bilprovningen?

Svetsanvisningar på nätet? ?:-/ Törs inte SBP stå för vad dom säger i egna dokument och anvisningar? ??:-/
SVENSK INKONSEKVENSKONTROLL

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]