Sida 1 av 1
Drivremsbyte
Postat: tis 26 feb 2008, 10:40
av percy
Hej!
Hur motiverat är det att byta spännrulle när man byter drivrem (asså inte kamrem utan fläktrem eller vad man ska kalla den). Jag kan inte hitta något uppenbart fel. Lagret och spännkraften känns ok vad jag kan bedöma.
Bilen har gått ca 12 500 mil. Det är en -99 V70 GLT.
Någon som har en åsikt?
Mvh
// Percy
Re: Drivremsbyte
Postat: tis 26 feb 2008, 11:53
av *pettson*
percy skrev:Hej!
Hur motiverat är det att byta spännrulle när man byter drivrem (asså inte kamrem utan fläktrem eller vad man ska kalla den). Jag kan inte hitta något uppenbart fel. Lagret och spännkraften känns ok vad jag kan bedöma.
Bilen har gått ca 12 500 mil. Det är en -99 V70 GLT.
Någon som har en åsikt?
Mvh
// Percy
rullen är förbrukningsvara och den bör bytas samtidigt. Att rullen känns okej är ju bra. Den snurrar dock ganska fort och får absolut ingen service annars osv.. Så byt.. det ett tips. Spännaren däremot behöver du inte byta.
Re: Drivremsbyte
Postat: ons 27 feb 2008, 09:20
av percy
Exakt min tanke. Kul att få det bekräftat.
Någon som har ett tips på var man kan inhandla en rulle med lager? Volvo/mekonomen tillhandahåller ju bara hela kånkarongen med spännare i ett stycke till pinsam prisnivå. Jag behöver, ju, i princip bara ett litet lager.
Jag hade kunnat pressa ur lagret ur rullen men det känns lite mickligt att göra en sådan manöver på "gammal" plast. Det hade varit bättre att köpa rullen komplett tror jag.
mvh
percy