Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anteandre
Tjena alla glada.
Jag köpte en t5r -95 igår och den drar olja ganska mycket.Turbon laddar som den ska inga missljud eller konstigheter.
Den har gått 32000mil så den har rullat en bit . Den ryker blått när man startar men inte när man kör någon som har någon ide var jag ska börja? Kan det vara turbon eller ventiltätningarna eller?????
Sedan undar jag i papprena från vägverket står det att den är på 166kw Fast det är en 855 582 t5r 2.3l ??!!
Var 26000 kr ett vettigt pris eller har jag gjort bort mig med tanke på att den drar olja?
Vore mycket tacksam för tips .
Mvh Ante
Användarvisningsbild
av Claes74
jag skulle tippa på turbon, lossa röret mellan turbon och intercolern och kolla om det är olja i röret.
försök få in ett finger i turbon och känn på axeln som turbinhjulet sitter på, den skall inte ha något kännbart glapp.
finns det glapp i den axeln så är det förmodligen turbon.
Kan också vara ventiltätningar men de är svåra att kontrollera så börja med turbon.
av bytoken
Jag tänkte köpa den bilen men då ville säljaren ha 28000:-, men jag tyckte att det var lite för mycket pga milen och att det är troligen ventiltätningarna som måste bytas.
av Anteandre
Det var mycket olja i röret från turbon till intercolern .......
Det viner även väldigt mycket i turbon vid belastning ,sedan stänger man av bilen då kan den gå precis som vanligt utan oljud ,men kommer ibland kommer det väldigt kraftigt!!!???
Tack för tipset
av *pettson*
Anteandre skrev:Det var mycket olja i röret från turbon till intercolern .......
Det viner även väldigt mycket i turbon vid belastning ,sedan stänger man av bilen då kan den gå precis som vanligt utan oljud ,men kommer ibland kommer det väldigt kraftigt!!!???
Tack för tipset
Att du har olja i röret till intercoolern är för att din vevhusvent mynnar ut i öppningen på turbon..
Att din turbo viner vid belastning är skönt att höra då fungerar den iallafall.. Den turbo som INTE väser/viner vid belastning är ingen höjdare..
förstår inte din rad *sedan stänger man av bilen då kan den gå precis som vanligt utan oljud ,men kommer ibland kommer det väldigt kraftigt!!!???*
Har du lust att utveckla den?
av Anteandre
Jag kör bilen ca 1.5 mil, laddar bra och låter bra ifrån turbon men helt utan vidare så börjar turbon låta för jävligt när den blir belastad, den viner fruktansvärt ju mera den laddar wiwwwwiiiiiiiiiiiiiiiiii.
Sedan när man stänger av bilen och låter den stå ett litet tag ,så går den igen utan oljud och så upprepas det hela igen efter ca 1 mil. den tar olja och luktar typ krut. Var mkt olja i röret.
av *pettson*
Anteandre skrev:Jag kör bilen ca 1.5 mil, laddar bra och låter bra ifrån turbon men helt utan vidare så börjar turbon låta för jävligt när den blir belastad, den viner fruktansvärt ju mera den laddar wiwwwwiiiiiiiiiiiiiiiiii.
Sedan när man stänger av bilen och låter den stå ett litet tag ,så går den igen utan oljud och så upprepas det hela igen efter ca 1 mil. den tar olja och luktar typ krut. Var mkt olja i röret.
Vad har du för erfarenhet om turbo tidigare`? Om du inte har det kanske någon som kör turbo kan lyssna åt dej om det låter lika så att säga som hans/ hennes.
att den låter så högt kan ioförsej bero på ett skadat turbinblad eller på att turbon är på upphällningen... Men den ska låta mera ju mera tryck den producerar, dock finns det ju en gräns.. Men faktum är att när turbomodellen kom så var skribenterna riktigt uppretade, man fann att en 850 T under accelleration lät lika mycket inuti bilen som en volvo PV (man decibelmätte faktiskt..).. Att bilen tar lite olja och ryker blått vid uppstart är ventiltätningarnas förtjänst.. Dom är troligen som bakelit just nu...
Att det luktar som krut är dom oförbrända bränsleresterna som passerat din katalysator.. Det betyder ju att den fungerar.. :wink:
Att det är mycket olja är tyvärr inte ovanligt men det beror som sagt på att vevhusventen går in framför insuget på turbon..
av Anteandre
Har en del erfarenhet och det ljudet som kommer är absolut inte normalt turboläte den skriker som ett lagervin skithögt.Det som är så konstigt är att den slutar när den stått ett tag.
Måste jag riva toppen för att byta tätningarn till ventilerna?
är tacksam för hjälpen.
av *pettson*
Anteandre skrev:Har en del erfarenhet och det ljudet som kommer är absolut inte normalt turboläte den skriker som ett lagervin skithögt.Det som är så konstigt är att den slutar när den stått ett tag.
Måste jag riva toppen för att byta tätningarn till ventilerna?
är tacksam för hjälpen.
Okej men ska du ta och se över tätningarna kan du samtidigt se över turbon. Alltså känna på glapp och kika på turbinvingarna..
Det går utmärkt att med specialverktyg byta tätningarna på plats. MEN eftersom bilen gått 32000mil så är det mera rätt att lyfta toppen. Demontera ventilerna. Slipa in dom ordentligt och se över styrningarna för att sen byta tätningarna så går bilen som en ny bil efter det.
Se över vart du ska köpa delar.. mekonomen tar ca 1700 för sotnings satsen med topplockspackningen i och sten parner tar 635kronor för samma sats.
Topplocksbultar är samma pris på alla i stort sett. Limmet bör du använda volvos då det är det enda som är ett härdlim som det ska vara mellan topplockshalvorna. Kamremmen den köps vartsomhelst i princip.. men BYT man återmonterar den INTE.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.