Sida 1 av 3
tomgångsmotor trasig?
Postat: fre 15 feb 2008, 20:38
av Laz
tjohej!
har en 850 -93 gle 2.0 20v som är mycket orolig på tomgången!
den höjer o sänker sig på 300 - 700 rpm och ibland dör den tillomed..
svårt som fan o köra iväg ..lär varva med kopplingen nertryckt ett tag för att äns komma iväg
sen åker den i 10 kmh fart med gasen i botten osv ..ända tills jag lycka få upp högre farter, men går sunk 50/50 även på högre farter med.
det jag märkte med tomgångsmotorn idag (bara tändningen på), den surrar skithögt smörjde kontakten men ingen skillnad. håller jag i kontakten så skakar hela kontakten,
FRÅGAN: när jag drar ut tomgångskontakten blir det ingen skillnad, så ska det väl inte vara?
hoppas nån kan pröva o dra ur tomgångsmotor kontakten o se om det blir skillnad , vore kanon o vara 100% säker!
övrig info!
har ny bytt det mesta såsom fördelarlock,tändkablar,tändstift,kamaxelgivare,bränslerelä,lmm
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: fre 15 feb 2008, 21:58
av *pettson*
Laz skrev:tjohej!
har en 850 -93 gle 2.0 20v som är mycket orolig på tomgången!
den höjer o sänker sig på 300 - 700 rpm och ibland dör den tillomed..
svårt som fan o köra iväg ..lär varva med kopplingen nertryckt ett tag för att äns komma iväg
sen åker den i 10 kmh fart med gasen i botten osv ..ända tills jag lycka få upp högre farter, men går sunk 50/50 även på högre farter med.
det jag märkte med tomgångsmotorn idag (bara tändningen på), den surrar skithögt smörjde kontakten men ingen skillnad. håller jag i kontakten så skakar hela kontakten,
FRÅGAN: när jag drar ut tomgångskontakten blir det ingen skillnad, så ska det väl inte vara?
hoppas nån kan pröva o dra ur tomgångsmotor kontakten o se om det blir skillnad , vore kanon o vara 100% säker!
övrig info!
har ny bytt det mesta såsom fördelarlock,tändkablar,tändstift,kamaxelgivare,bränslerelä,lmm
Hmm nu vet jag inte om det blev rätt?.. En GLE med 20V motor?.. Är det inte en 10V motor med Fenix system på?..
Kika om slangarna mellan insuget och mapsensorn (som sitter på hyllan ovanför kylaren) är hela och att krökarna är hela (gummit spricker) det låter tveklöst som om din mapsensor inte jobbar iallafall..
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: fre 15 feb 2008, 23:06
av Laz
nja liten gissning men iaf inte glt sen är det import tyskland 01
hur som helst är det 20v 2.0 med motor B5204 enligt mekonomen. (fenix) om det är till nytta.
yes tog bort hela luftfilter boxen o satt ett sportluftfilter på när jag köpte så jag ser lätt att alla vakumslangar sitter ordentligt, har dubbelkollat, men har dock inte haft möjlighet o kollat underifrån..
men visst ska väl motorn reagera om man drar ur tomgångsmotor kontakten iaf?
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: fre 15 feb 2008, 23:43
av *pettson*
Laz skrev:nja liten gissning men iaf inte glt sen är det import tyskland 01
hur som helst är det 20v 2.0 med motor B5204 enligt mekonomen. (fenix) om det är till nytta.
yes tog bort hela luftfilter boxen o satt ett sportluftfilter på när jag köpte så jag ser lätt att alla vakumslangar sitter ordentligt, har dubbelkollat, men har dock inte haft möjlighet o kollat underifrån..
men visst ska väl motorn reagera om man drar ur tomgångsmotor kontakten iaf?
Fenix finns inte på 20v motorn mej veterligen?.. Men hursomhelst jo tomgångsmotorn ska reagera på att du drar ur kontakten. Men det förutsätter att spjället är stängt och att just Mapsensorn är hel. Så som du beskriver att du får göra för att ens kunna åka med bilen så fungera inte mapsensorn iallafall.
Har du kikat om det finns nån felkod?
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: lör 16 feb 2008, 00:01
av Laz
hm ok , ja får 5-1-2 lamdasond felaktig ,men jag fundera om den blir knepig av tomgångsmotorn? för det tar en stund innan lamda lampan slår igång efter nollställning.. törs man köpa en begagnad tomgångsmotor tro hm
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: sön 17 feb 2008, 10:55
av *pettson*
Laz skrev:hm ok , ja får 5-1-2 lamdasond felaktig ,men jag fundera om den blir knepig av tomgångsmotorn? för det tar en stund innan lamda lampan slår igång efter nollställning.. törs man köpa en begagnad tomgångsmotor tro hm
att det tar en stund för lampan att tändas igen är för att sonden inte är aktiverad när motorn är kall. Sonden måste uppnå driftstemperatur innan den kan mäta. Men att tomgångsmotorn surrar är normalt.. Den är frekvens styrd. Att det tar tid med motorn varm beror på att för att sätta vissa felkoder måste det felet finnas en viss tid.
Att smörja en kontakt gör ingen skillnad. Att däremot demontera den och rengöra den samt smörja den med nånting kan ju göra susen.
Hursomhelst har du ett jätteproblem med att bilen går FETT..
Felkoden du fick innefattar inte EXAKT att lamdasonden är trasig på nåt sätt..
Så har du massmätare (vilket du har om du har en 20v motor) är den lika misstänkt som sonden..Koden säger såhär.
Felkodsinformation Felkod 5–1–2 LH 3.2
Integratorns värde är ett mått på hur insprutningstiden som är programmerad i styrenhetens basprogram behöver förändras för att motorn skall nå sin optimala blandning av bränsle och luft. När den optimala blandningen uppnås är l= 1. Om motorn går fett minskar integratorn så att insprutningstiden minskas för att optimal blandning skall fås igen. Om motorn går så fett att integratorn når sitt minläge (undre gräns) och stannar kvar där i 166 sekunder sätts felkod.
Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
-Lambdasondens signalledning kortsluten till spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning och problem med körningen.
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: mån 18 feb 2008, 17:23
av Laz
ok tack för bra info om 5-1-2! får kika närmare på det där med sonden sen för den tycks inte vilja nollställas igen.
möjligtvis kortsluten då..rensa även all oxidation från kontakter innan.
iaf jag tog in tomgångsmotorn och gjorde ren,full av sot sen smörjde jag den ordentligt
och nu är tomgångss varven hyffsat normal 700-1000 men hoppar ibland till 1500-2000 nu istället :shock:
mycket enklare o köra iväg nu men den rycker vid låga varv o tappar kraft i nåra sekunder men inte lika ofta ,samt funkar bra i högre hastgheter hittils.. har kollat alla vakumslangar men alla ser ut vara i fint skick! nån vakumslang som man endast kan se underifrån tro? mvh!
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: tis 19 feb 2008, 22:36
av Laz
åkte hem på lunchrasten idag fram o tillbaka, men på tillbaka vägen tappade bilen all kraft mitt i farten o dog ut tillslut..svarade inget hur jag än gasade men startar igång direkt när jag vrider på tändningen sen han jag bara 100meter till och samma sak igen.. ca 600 meter totalt fram o tillbaka ,,helt oroligt vad en varierar nu! ??:-/
så efter det bestämmde jag mig för att spruta stargas över motor o slangar men ingen skillnad gjorde även rent spjällhuset som var totalt nersotat, snart har jag bytt o gjort rent allt under huven blir tokig snart,,sista jag böt var fördlerarlocket då det här börja ..det ena efter det andra hela tiden.. nåja felkod 5-1-2 får jag inte väck men den ska väl inte bete sig sådär om nu lamdan är trasig isf finns det nå tips om man kan kolla om det är trasigt? kostar ju så jävligt o byta :(
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: ons 20 feb 2008, 17:27
av vovve850
Tjena!
hmm dryg den här modellen och årgången av 850:-/ många som har samma fel, hade en likadan för ett tag sen med samma beteende, bytte typ allt man kan byta kostade måånga tusen lappar,fick som svar av alla att det bara måste vara vacum läcka! ICKE efter ett tag så kollade en mekaniker på bilen och konstaterade en lång spricka i toppen:-( denna utvidgade sig när motorn blev varm) och motorn gick skit dvs den tappade kraft,svarade inte på gas,och om den gjorde det så gick den ryckigt och max 40kmh,tomgången pendlade om det ens fanns nån.
hoppas de löser sig för dig iaf.
Re: tomgångsmotor trasig?
Postat: ons 20 feb 2008, 17:30
av vovve850
vovve850 skrev:Tjena!
hmm dryg den här modellen och årgången av 850:-/ många som har samma fel, hade en likadan för ett tag sen med samma beteende, bytte typ allt man kan byta kostade måånga tusen lappar,fick som svar av alla att det bara måste vara vacum läcka! ICKE efter ett tag så kollade en mekaniker på bilen och konstaterade en lång spricka i toppen:-( denna utvidgade sig när motorn blev varm) och motorn gick skit dvs den tappade kraft,svarade inte på gas,och om den gjorde det så gick den ryckigt och max 40kmh,tomgången pendlade om det ens fanns nån.
hoppas de löser sig för dig iaf.
ps: är ju inte säkert din har detta fel för min hade gått över 30 000mil:-) och vilar nu på skroten hehe