Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moff
Har problem med att batteriet laddar ur sig. Startade bilen med starthjälp imorse och körde en sväng på 30 min. Kommer tillbaka till garaget och stänger av den, försöker sedan starta den och då är det samma problem igen. Låter som att startmotorn går ett halvt varv och sedan lägger av.
Tänkte att jag skulle försöka ladda upp hela batteriet, har dock inget eluttag i garaget så jag måste ta med mig batteriet hem och ladda det.
Försökte då ta loss batteriet genom att först ta bort kablarna, sen ta bort plastbiten som håller fast vänstra bottendelen av batteriet och sedan skjuta det lite till vänster för att få loss det, men lyckades inte.
Är det något mer man skall göra för att få bort batteriet? Tyckte jag tog i ganska mycket =)
av *pettson*
moff skrev:Har problem med att batteriet laddar ur sig. Startade bilen med starthjälp imorse och körde en sväng på 30 min. Kommer tillbaka till garaget och stänger av den, försöker sedan starta den och då är det samma problem igen. Låter som att startmotorn går ett halvt varv och sedan lägger av.
Tänkte att jag skulle försöka ladda upp hela batteriet, har dock inget eluttag i garaget så jag måste ta med mig batteriet hem och ladda det.
Försökte då ta loss batteriet genom att först ta bort kablarna, sen ta bort plastbiten som håller fast vänstra bottendelen av batteriet och sedan skjuta det lite till vänster för att få loss det, men lyckades inte.
Är det något mer man skall göra för att få bort batteriet? Tyckte jag tog i ganska mycket =)
Du har gjort helt rätt, det ska max till vänster... men istället för att lyfta batteriet ur bilen så tiltar du det lite inåt bilen och hasar det mot dej i botten. På så sätt släpper batteriet ur skenan som är ingjuten i hyllan. De blir en naturlig rörelse sen när du sätter tillbaka batteriet.
Tja batteriet ja.. det verkar kasst, eftersom det inte tagit mera laddning än så på en halvtimma. Men ladda det ordentligt och prova igen. Kontrollera så bilen inte lyser i handskfack eller bagagerummet när du stängt av den.
av moff
Det gick bra att få ur batteriet och jag tog hem och laddade det i förrgår.
Igår satte jag tillbaka det och passade då även på att mäta hur mycket ström han drar när inget är igång, efter ha mätt ett antal gånger kommer jag fram till att det är stereon som drar ca. 0,5A utan att den är påslagen.

Är det för mycket?

När jag kopplar bort kabeln till stereon som sitter på batteriet är den nere på 0,045A, så det är ju en viss skillnad.
Ska se om jag hinner titta så att inte slutstegen ligger på konstant, men då borde den dra mer kan man tycka...

Mätte även spänningen när bilen är igång och då ligger den på 13,8V vilket borde vara ok? Varningslampan för laddning har aldrig tänts.
Användarvisningsbild
av Sparkz
45 mA är lite mycket, du borde komma ner till hälften av det. Men det är ett stort steg i rätt riktning om den drog 500 innan...
av DrEvilBoy
moff skrev:Har problem med att batteriet laddar ur sig. Startade bilen med starthjälp imorse och körde en sväng på 30 min. Kommer tillbaka till garaget och stänger av den, försöker sedan starta den och då är det samma problem igen. Låter som att startmotorn går ett halvt varv och sedan lägger av.
Har haft samma problem, fick ha starthjälp eller putta igång den varje gång man skulle iväg. När bilen var i gång så var det aldrig några problem. det löste sig när jag bytte batteri.
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]