Sida 1 av 2
AC problem 850 -93
Postat: sön 03 feb 2008, 18:06
av vrålvolvon
Hej!
Rec och ac knapparna blinkar just när man startar bilen i ca 30sec lr nått sånt sen slocknar de. Varför blinkar dom?
är det för att systemet är tom lr nått sånt?, fyllde på i sommras iaf.
Tacksam för svar, mvh/Nicklas.
Re: AC problem 850 -93
Postat: sön 03 feb 2008, 18:26
av #27
Du har felkoder i systemet..
Du kan läsa av felkoderna och se vad den klagar på..
Re: AC problem 850 -93
Postat: lör 23 feb 2008, 09:36
av vrålvolvon
Hej!
Jag har nu läst av felkoderna och fick en kod kvar efter att jag raderat dom, och det var:
4-1-7 = Fläckten för passagerarsidans givare för innertemperatur är skuren
vart sitter den och hur mätar jag upp den?
Väldigt Tacksam för svar/Nicklas.
Re: AC problem 850 -93
Postat: lör 23 feb 2008, 11:39
av Sparkz
Den sitter i taket innanför handtaget. Ta loss handtaget och vik ner innertaket lite så kommer du åt den. Fläkten blir full med damm och stannar, lite rengöring så brukar den funka igen.
Re: AC problem 850 -93
Postat: lör 23 feb 2008, 11:43
av vrålvolvon
jaha okj, då ska jag kolla upp den imårron =)
tack för ett snabbt svar, mvh/Nicklas.
Re: AC problem 850 -93
Postat: tis 26 feb 2008, 16:51
av popeye65
Här är en bra beskrivning på hur du skall göra:
http://www.backspegeln.com/tips_ECC.asp
Re: AC problem 850 -93
Postat: tis 26 feb 2008, 22:52
av vrålvolvon
super najs, där ser man ju exakt! :D :D
Tack så väldigt mycket
Blir till att kolla upp detta till helgen
MVH/Nicklas.
Re: AC problem 850 -93
Postat: ons 05 mar 2008, 10:25
av Örnen
Hej
Som tidigare tipsare redan sagt. Lampblinkandet indikerar ett fel i systemet. Det står omnämnt i bilens instruktionsbok. "Uppsök verkstad om felet kvarstår nästa gång" står det. :(
Du kanske redan fixat ditt problem med ac -fläktarna i innertaket. Samma sak hände på min brors bil 855-96. Peta lös plastkåpan och använd tryckluft, dammsugare och eventuellt en liten trästicka för att få bort dammet som gör att fläktvingarna inte fungerar. Gör så på båda sidorna.
Ett annat vanligt förekommande fel som uppstår med ac:n är detta. Kompressorns elektromagnet orkar inte suga in plattan/tallriken där remskivan sitter. Står du med motorn igång hör du ett klickljud när ac:n drar igång. Då sugs/dras plattan mot kompressorn och dess inre axel snurrar med. När kompressorn är urkopplad frihjular plattan och axeln står still vilket syns då plattan följaktligen också slutar snurra. Kan ses om man står på bilens högra sida och tittar ner mot kompressorn. Det som inträffar efter några år och mil är att plattan slits varje gång den går i ingrepp så avståndet för elektromagneten blir för stort. Då funkar inte längre ac:n men kan ibland fungera till och från.
Det går att plocka bort de shims(distansbrickor) som sitter mellan platta och magnet utan att tappa kylmediet ur systemet. Rätt mycket jobb,men jag och brorsan lyckades efter tips från Volvo.
Man lossar remmen,ac:ns fästskruvar, hissar upp bilen sätter pallbockar bakom framhjulen, tar bort plastkåpan under motorn, sänker ner hjälpramen så motorn kommer längre mot golvet och vrider ner ac:n utan att lossa slangarna. En M10 bult sitter i änden av plattan. Sedan drar man av plattan utan att bryta i den för då skadas den. Vi gjorde en avdragare och ett verktyg speciellt för ändamålet annars snurrar plattan runt när man skruvar.
Ett verktyg för att hålla plattan still gjordes av plåt, rund och stor som själva plattan ca 10-12 cm diam med en ursågad trekant (formad efter plattan). På den svetsade vi ett plattjärn att hålla med.
Avdragaren gjordes med hjälp av en pappmall av plåt med en påsvetsad mutter och en bult att skruva in. Tre hål borrades i avdragaren för att kunna fästa den i plattans tre gängade hål med hjälp av tre M4 ? skruvar. Skruven i plattans mitt sätts tillbaks några varv och sedan smäller man på avdragaren. Den påsvetsade mutterns bult drivs mot originalmutterns skalle och då dras plattan lös. Man kan få göra om processen med en längre mittbult men måste vara lite försiktig. Vi gjorde nog avdragaren i klenaste laget eller så satt plattan väldigt hårt fast. När den kommit loss från sina splines så tar man bort några shims (distansbrickor) och sen så är det bara montera tillbaks i omvänd ordning.
Vi hade nyligen just fyllt i kylmedium då vi trodde det var för lite ,brorsan känner en kille som jobbar på en kylfirma där det gick på halva priset jämfört med Volvo. Hade känts onödigt att behöva göra om.
Det är lite småtrångt att jobba för man får bara in en hand mellan kompressorns platta och plåten i motorrummet. Arbetet tog 4-5 timmar men sparade 5-7000kr. På Volvo demonteras kompressorn och kylmediet sugs ut. Reservdelen, plattan kostar ca 2500kr sedan fylls och trycktestas systemet. Dyrt,dyrt...att uppsöka verkstad när man kan göra själv. :)
Re: AC problem 850 -93
Postat: ons 19 mar 2008, 19:15
av vrålvolvon
Hej!
Ac´n fungerar inte när jag sätter kupéfläckten på auto läge, är det för att den där givaren uppe i taket har lagt av? men den varnar inte längre för det :???: men koden är säkert kvar har jag ju inte kollat så :D
men är det därför auto funktionen inte fungerar? kupefläckten fungerar i övrigt... :)
MVH/Nicklas.
Re: AC problem 850 -93
Postat: ons 19 mar 2008, 22:47
av Örnen
Jag gissar att det kan vara givaren men kolla först om du ser om de små fläktvingarna snurrar. Om de inte gör det så kan det vara damm som hindrar. Rätt svårt att se om de snurrar eller inte, men ta bort plastbrickan och slå på/av AC:n och lys med ficklampa. Sug med dammsugare och blås lite med tryckluft, peta lös ev dammtussar.
Kan bero på lågt tryck i systemet eller att AC kompressorns elmagnet inte orkar dra. Se det jag tidigare skrivit. Det går att strömsätta och prova dra igång AC:n om du lossar kabeln vid kontaktstycket och kopplar den till batteriet mha sladdstump när bilmotorn är igång. Lossa kabeln innan du startar motorn, om du inte vill grilla fingrarna på motorn. Ta inte fel kabel!
Jag är ingen AC expert men att kupéfläkten funkar har inget med felet att göra.