Sida 1 av 1

Trimchip till t5 2 Liter

Postat: tor 31 jan 2008, 23:14
av noggemannen
har då chip trimmat bilen, och den går helt underbart nu, drar skapligt mycket mera när turbon börjar jobba. nu till frågan!
jag har allt original enbart chiptrim, finns det nått som tar mycket stryk nu mot förut? tänkte på tex vakumslangar osv. har ett sk steg 3 chip och den ska ha en 250hk med det på, men det är väll med sportfilter och sportavagassystem....

Mvh/Andreas

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: tor 31 jan 2008, 23:57
av *pettson*
noggemannen skrev:har då chip trimmat bilen, och den går helt underbart nu, drar skapligt mycket mera när turbon börjar jobba. nu till frågan!
jag har allt original enbart chiptrim, finns det nått som tar mycket stryk nu mot förut? tänkte på tex vakumslangar osv. har ett sk steg 3 chip och den ska ha en 250hk med det på, men det är väll med sportfilter och sportavagassystem....

Mvh/Andreas
hmm steg 3 med 250 hk?... låter märkligt lågt.. du har alltså fått 40 kusar..
Steg 1 med en vanlig 2,3 liters är 285- 290hk...och då pratar vi med original dp och original kat och avgas.
Steg 2 är att du lägger till ett 2,5" avgas... vi har samma hk antal men något bättre vrid..
steg 3 kastar vi in en annan dp och sportavgaset... samt en annan bränsletrycksregulator. vi landar på runt 315hk..
Kom ihåg att dom här effekterna är momentana, du kan kanske få ut det i 10 sek.... det är en helt annan sak att bygga en maskin som ger samma effekt.. fast hela dagen..

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: fre 01 feb 2008, 01:12
av noggemannen
jaja men det var inte det jag ville åt, utan vad kan ta mer skada vid denna chip trimning mot att köra helt original? sen att jag skulle få 250hk vid sportfilter och avgassystem är det enbart du som dementerar. varför kan man fråga sig....

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: fre 01 feb 2008, 13:40
av *pettson*
noggemannen skrev:jaja men det var inte det jag ville åt, utan vad kan ta mer skada vid denna chip trimning mot att köra helt original? sen att jag skulle få 250hk vid sportfilter och avgassystem är det enbart du som dementerar. varför kan man fråga sig....
Svaret är ALLT tar mera stryk med högre effektuttag.. men hur mycket mera.. det bestämmer du. Det är din körning och din direkta vård av maskinen som bestämmer. Nån specifik del som mår speciellt sämre finns inte.. Jag för min del chippade min maskin vid 29000mil för att se om det höll.. och har kört den till 41000 mil där jag bestämde mej för att bygga nytt på grund av rent slitage. INGET i den maskinen hade varit bättre utan chippet. Men då kör jag bilen som en vanlig pendlarbil med extra malla då o då.. Hade jag bestämt att använda den som *race* maskin så hade den aldrig hållit så länge.


*sen att jag skulle få 250hk vid sportfilter och avgassystem är det enbart du som dementerar. varför kan man fråga sig*

fråga på.. du har inte förstått raderna rätt iallafall.. ?:-/ Läser du som vanligt och ser samma som jag så dementerar jag inget?
jag ifrågasatte varför steg 3 är 250hk.. det är på tok för LÅG effekt. Du har 211hk original. Det kan man fråga sej varför du får 39 pållar extra när motsvarande maskin med 3dl längre slag i genererar ...90 pållar extra vid samma trimningsgrad.. Att effektökningen stiger med volymen vet jag.. men inte SÅ stor skillnad.
Och så förklarade jag att chippad effekt är momentan effekt. Den ger INTE den effekten hela dagen. För att den ska kunna ge högre effekt under lång tid krävs en annan laddluftskylare och annat eftersom laddluftens temp stiger dramatiskt med tryckökningen.. men det kanske bara jag som inte förstått nåt....

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: fre 01 feb 2008, 16:50
av noggemannen
tack för ett utförligt svar!

ok då förstår jag vad du menar. jag har en lugn körstil men ibland får högerfoten sitt egna lilla liv. så hur många hk och vridmoment tror du jag har med enbart detta chip när jag gasar på rejält första gången efter start?
för man märker att har jag gasat väldigt mycket ett tag så är det liiite segare men kör man lugnt ett tag så är det på G igen:)

Mvh/Andreas

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: fre 01 feb 2008, 18:20
av villon
Gör en instickare här, så om man byter laddluftkylare också, plus eventuellt stakar, så har man mer "riktigt" hästar hela tiden.? För dom "290" hk är väll räknat i motorn och inte på hjulen häller..

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: fre 01 feb 2008, 20:21
av *pettson*
noggemannen skrev:tack för ett utförligt svar!

ok då förstår jag vad du menar. jag har en lugn körstil men ibland får högerfoten sitt egna lilla liv. så hur många hk och vridmoment tror du jag har med enbart detta chip när jag gasar på rejält första gången efter start?
för man märker att har jag gasat väldigt mycket ett tag så är det liiite segare men kör man lugnt ett tag så är det på G igen:)

Mvh/Andreas
Om du har 250 enligt angivet spec så har du säkert detta under tiden du kört lugnt och sen ger på. Dock talar vi om motoreffekt. Inte HK i gatan.

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: fre 01 feb 2008, 20:44
av *pettson*
villon skrev:Gör en instickare här, så om man byter laddluftkylare också, plus eventuellt stakar, så har man mer "riktigt" hästar hela tiden.? För dom "290" hk är väll räknat i motorn och inte på hjulen häller..
Som du flikat in.. ja håller du luften kallare får du flera pållar konstant i motorn. Effekten är bänkad i motorn precis som du trodde, inte på landsvägen, dock går oftast mätningarna till åt andra hållet.. bilen körs i rullande landsväg och så lägger man till ett procent tal på värdet man fick och det är då värdet i motorn utan effektförlusterna i växellådan och däcken.

För det finns kriterier som måste uppfyllas för fullt laddtryck.. och för att laddtrycket ska utveckla effekt åt dej..
Det är ju vardagskriterier som tändning/spikning/ uppfetning osv. Men även kriterier laddluftstemp. Ju kallare luft ju högre densitet och ju mera kan motorn skyffla in på sitt laddtryck. Det blir alltså mera liter luft per bar laddtryck kortfattat. Sånt ger effekt..
Åt andra hållet så ju varmare luft ju lägre densitet och ju mindre liter luft trycks in, trots att laddtrycket är detsamma..det är vardagsfysik. Det gör att när du kör landsväg och ger på.. så går ditt turboaggregat ifrån ca 6-650 grader c (invändigt) upp till strax under 1000grader.. Det gör en väsentligt skillnad på kompressorsidan över hur tempen stiger dels av mycket turbon laddar och hur mycket turbon i sej ökar upp tempen. Det gör att vi kan bara ta ut maxeffekten kortare tid eftersom turbon mera eller mindre är på randen till härdsmälta.. och laddluften i sej ökar och ökar i temp.. med lägre och lägre effekt som bieffekt.

Såå vill vi ha 290 pålitliga, konstanta pållar.. så ska det till ett chip, en större turbo, annan laddluftskylare, en större dp, en sportkat, ett större avgas en större laddluftskyl. Allt för att hålla avgastempen nere.. och insugstempen nere. Bieffekten är att under tiden insugsluften hålls riktigt kall kanske motorn till och med bänkar 300-315hk.. men den konstanta effekten är då runt 285-290hk. Vi kan alltså peaka mera än vad vi tar ut konstant.
Stakarna har inget med effekten att göra utan dom kröker sej på grund av dom höga trycken som uppstår. Att byta stakar ger inte i sej nån effekt.
Däremot ger det tillförlitlighet så att dom inte viker sej med höga kostnader som följd. Att vi använder chippet överhuvudtaget är för att ställa upp laddtrycket och ge bilen mera bränsle och justera tändkurvorna. Det är INTE smart att skruva på WG stången eftersom varken tändning eller bränsle följer med. Det kan heller inte vara värt risken eftersom ett chip idag går att få för ca 2000spänn om man inte är märkeskräsen. Höjningen av laddet är i storleksordningen ifrån 0,6bar i ladd till 1,2bar. Alltså dubbla laddtrycket. Det innefattar också att din turbo numera varvar kring 190-210 000rpm.. Det kräver alltså en hel del av turboaggregatet.

Min motor idag är försedd med ett 16T aggregat med 7:ans vinklade avgashus, 3" dp, sportkat, 3" avgas med två dämpare, 285hk KLR chip som ger mej ca 1,3 bar ladd, öppet filter, GLT kamaxlar för ett annat varvtalsområde och högre lyft. Totaleffekten av detta är runt 315hk men jag har inte en ny laddluftskyl så jag har det kanske i 30sek till en minut med mycket tur.. två minuter.. sen är jag nere på kanske 270-80 hk på grund av insugstempen. Dock är maskinen sidenlen att köra, den drar mjukt till ursinningt och har inte längre pucklarna på laddtryckskurvan. Går alltså att köra i stan för frugan och sticker som en pil på landsvägen.

Re: Trimchip till t5 2 Liter

Postat: fre 01 feb 2008, 22:20
av villon
Tack för mycket bra svar.