Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av painball
#10941
Hej killar nice forum ni har .

Håller annars till i stcs forumet då jag har en 9-5 aero.

Nu till min fråga.

Jag skulle bli jätteglad om någon av er vet hur många NM automatlådan till volvos T eller R modeller klarar.

Eventuellt ska jag skicka i en planet från just den automaten då saabens endast håller för 420 nm

Vore lite dumt att lägga ut 15k på något som inte ökar hållbarheten.

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Ramon
#10950
Det finns en snubbe vid namn "Holmgren" som har/hade en röd 854 R '97 (kolla i Bilsport nr 3 2003 om du har tillgång till den). Den 854:an hade vid pressläggningen av det Bilsport-numret 510hk och 600Nm vid 1.5bar laddtryck och 98 oktanig bensin. Transmissionen bestod av original växellåda, Sachs tryckplatta med Volvo R lamell samt modifierat och lättat svänghjul... Så nog borde en R-växellåda hålla även för ditt ändamål, de är rikligt överdimensionerade, men hur mycket vridmoment har du i SAAB:en?
av painball
#10956
Hej Ramon och tack för ditt svar.

Den bilen du pratar om har väl manuell låda.

Jag har ju tyvärr automat i min och måste ha specen på Automatlådor i dessa bilar.

Min bil ligger just nu på runt 280hk och 450 nm. Tyvärr så räckte inte orginal lådan som ska klara 420nm mer än 2 månader.

Har bara satt i hårdvara än så länge, vill ju mappa den så snart som möjligt men måste få till växelådan först. De tippar på minst 350hk och 500nm+

Jag frågar er pga att en verkstad här sa att de skulle byta ut planeten med en från Volvos starkaste låda.

Han kan ju lika gärna prata då jag inte har en aning om vad den pallar och kanske lägger pengarna i sjön.

Dock vet jag att den 9-5 automaten i sverige som har mest pulver ligger på 305 hk med orginal låda. Skulle ju vara kul att bräcka detta med lite volvo delar ;)
Användarvisningsbild
av Ramon
#10957
Ja, attans ja, missade det. Japp, Holmgrens 854 har manuell låda...
av Burken
#11045
R lådan pallar för mindre än den vanliga.. då diffen är för klen

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]