Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som vet vad man ska ge sej på ? ?:-/
Bilen startar alltid kall, även om den stått ute i ösregn o kyla i flera dagar. men.... När jag kört en kortare sträcka, och bilen fått stå i nån halvtimme och sen ska hem igen, är det väldigt svårt att få igång den igen. :evil: Ibland hoppar den igång och går som " en potta skit" en stund, och sen går den finfint igen. Ibland får jag helt enkelt låta den stå en timme till, och sen startar den utan problem. Bilen går för övrigt rent och fint, inga missar i tändning eller annat att klaga på ! Vill ju inte börja byta ut onödiga grejer, det är ju inte så billigt till dessa...
Bilen är en 855 -95 SE Automat
Senast redigerad av 1 busbosse, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
busbosse skrev:Någon som vet vad man ska ge sej på ? ?:-/
Bilen startar alltid kall, även om den stått ute i ösregn o kyla i flera dagar. men.... När jag kört en kortare sträcka, och bilen fått stå i nån halvtimme och sen ska hem igen, är det väldigt svårt att få igång den igen. :evil: Ibland hoppar den igång och går som " en potta skit" en stund, och sen går den finfint igen. Ibland får jag helt enkelt låta den stå en timme till, och sen startar den utan problem. Bilen går för övrigt rent och fint, inga missar i tändning eller annat att klaga på ! Vill ju inte börja byta ut onödiga grejer, det är ju inte så billigt till dessa...
Bilen är en 855 GL automat -96
inga felkoder? inga lampor som tänds..
Enklast är att du lånar en sak av en bekant. En kamaxelgivare.. prova med hans och kör den varm o se om problemet uppstår.
Inga felkoder, inga lampor tänds...
Känns som det kan vara 100 olika grejer som kan vara fel på, tänkte att det kanske kan vara något "typiskt" vanligt fel, som någon känner igen, så man slipper tokbyta grejer.
av *pettson*
busbosse skrev:Inga felkoder, inga lampor tänds...
Känns som det kan vara 100 olika grejer som kan vara fel på, tänkte att det kanske kan vara något "typiskt" vanligt fel, som någon känner igen, så man slipper tokbyta grejer.
hur menar du med tokbyta saker?.. Du har ett Fenix system på bilen som inte består av så många saker som kan strula, dom vanligaste tre är..

bränslereläet.. ger inte felkod..
kamaxelgivare.. ger inte alltid felkod av nån anledning
vevaxelgivare.. ger inte heller alltid felkod av nån anledning..

Att bilen startar och går som en potta skit tyder just på kamaxelgivaren.. Fenix systemet är det enda som kan starta utan den, men bilen går just som.. en potta skit...
En glt går inte att starta utan den.. inte heller en turbo..
Vevaxelgivaren är sån att bilen vägrar starta utan den.. servicemeddelande finns om att den ändrar ohmtal vid värme och systemet helt enkelt kastar ut givaren och ersätter den med ersättningsvärdet.. Det går bra medans bilen går.. men sen blir det knepigt efter stopp.. den startar inte utan den.
Och bränslereläet ger ofta problem då dom spricker i lödningarna och ger helt sonika soppatorsk.. som sen är lite knepigt gång efter innan bilen fått jämnt tryck och spridarna kommit igång. Reläet ger inte nån felkod.. och brukar strula till det när pumpmotorn gått en viss tid och lödningarna expanderat vilket ger strömtorsk till pumpen, vilket gör att man förknippar det med ljummet, varmt osv..
Hej!

Hittade du någon lösnig på problemet?

Min bil uppför sig precis likadant, den startar enkelt när den är kall,
och även som varm. Men halvjummen så startar den inte, bara att
vänta en halvtimme så startar den igen, men då går den ganska taskigt
en stund, tror den kan ha blivit sur av startförsöken iofs?
Bilen är en 855 GLT -95
av *pettson*
meckarn skrev:Hade samma fel på verkstan i förra veckan - det var fördelarlock & rotor som var kass.
Bilen var svårstartad halvvarm annars gick den bra. :D
Du bytte fördelarlock och rotor för att en bil inte startade halv varm. Vad var felet på locket och rotorn då?.. Aldrig hört talas eller lyckats med den lösningen under alla mina år.. Motorn går som lättast ljummen/varm.. det krävs minst tändenergi. Bränslet är adapterat och... det är gnistfel?.. Hmm känns som om du kommer att få tillbaka bilen ifråga..
Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg