Sida 1 av 2

Motorelektroniken

Postat: tor 24 jan 2008, 18:00
av Davidalb
Hej
Vår S70 en -00 har haft lite strul med motorelektroniklampan. I somras tändes den. Verkstaden menade att det enda som var möjligt var att åka till Volvo och låta dem uppgradera programvaran. Vilket skulle stanna vid 12 -1300:- om inte det gick bra var det bara att byta ut spjäll mm en kostnad på ca 6-7000:-. Det gick bra i ca 6 mån. Nu lyser den igen. Är det någon som råkat ut för något liknande? Lösning? Byta och betala?

Re: Motorelektroniken

Postat: tor 24 jan 2008, 20:15
av *pettson*
Davidalb skrev:Hej
Vår S70 en -00 har haft lite strul med motorelektroniklampan. I somras tändes den. Verkstaden menade att det enda som var möjligt var att åka till Volvo och låta dem uppgradera programvaran. Vilket skulle stanna vid 12 -1300:- om inte det gick bra var det bara att byta ut spjäll mm en kostnad på ca 6-7000:-. Det gick bra i ca 6 mån. Nu lyser den igen. Är det någon som råkat ut för något liknande? Lösning? Byta och betala?
det är lite skumt det där när det ska ske och så.. och hur mycket man ska betala.. Det är så olika mellan verkstäderna verkar det som att man inte tror det är sant.. siffror från allt mellan 0kr upp till 7000kr för byte av spjäll och programmering..

Re: Motorelektroniken

Postat: tor 24 jan 2008, 22:38
av Bayrare
Hej,
Har inget svar, men vill ansluta mig till frågan. När lampan lös första gången, vad var det då för fel?
Hos mig sas det att lambdasonden skulle bytas, när den var bytt fortsatte lampan lysa eller tändes snart igen efter manuell nollställning. Det gick inte att nolla den via kontrollenheten. Sen kom verkstan på att det var ngt skummt med min enhet. Programvaran var fel till min årsmodell. Skulle man dock ta den tidigare versionen, så skulle just denna felkod inte finnas. Tyvärr vet jag inte korrekta koderna.
Är det vanligt att det blir strul med programvaran? Min V70 är av årsmodell -99 men byggd i oktober 98.
Finns det alternativa lösningar än att åka till bilia...?
och vad ska de då göra (eller inte!)?

Re: Motorelektroniken

Postat: fre 25 jan 2008, 15:24
av Kena
Låter som spjällhuset behöver rengöras/bytas, men börja med det första.

Re: Motorelektroniken

Postat: fre 25 jan 2008, 17:18
av Tolvis
får man låna tråden lite?
Frugan körde min V-70 2.5T -98Aut. Ringde 5 minuter sen & sa att motorelektroniklampan tändes under färd.
Vad jag vet så sitter det gamla sortens spjällhus på den (Wire).
Brukar det då vara lmm som spökar eller?
+3 dar innan packade cruisen av.
Åker till volvo på måndag men känns bättre att ha kött på benen innan man åker dit, tips?

Re: Motorelektroniken

Postat: fre 25 jan 2008, 17:29
av Sparkz
Lampan lyser. Det enda den säger är att det finns minst en felkod.
Det finns inget "brukar", bara en massa olika felkoder som har ännu fler möjliga orsaker. Ingen idé att spekulera i vad det kan vara innan man har läst felkoder.
Det är som att sitta och titta på höstacken och fundera över var nålen kan vara. Meningslöst. Antingen tar man en ordentlig titt på ett strå i taget, eller så åker man till nån som har en metalldetektor.

Re: Motorelektroniken

Postat: fre 25 jan 2008, 17:38
av Tolvis
Sparkz skrev:Lampan lyser. Det enda den säger är att det finns minst en felkod.
Det finns inget "brukar", bara en massa olika felkoder som har ännu fler möjliga orsaker. Ingen idé att spekulera i vad det kan vara innan man har läst felkoder.
Det är som att sitta och titta på höstacken och fundera över var nålen kan vara. Meningslöst. Antingen tar man en ordentlig titt på ett strå i taget, eller så åker man till nån som har en metalldetektor.
Joo :oops: det är väl lite finn fem fel...

Re: Motorelektroniken

Postat: lör 26 jan 2008, 13:40
av Bayrare
Sparkz skrev: Antingen tar man en ordentlig titt på ett strå i taget, eller så åker man till nån som har en metalldetektor.
Men om metalldetektorn talar fel språk? ??:-/

Re: Motorelektroniken

Postat: lör 26 jan 2008, 14:58
av Tolvis
Bayrare skrev:
Sparkz skrev: Antingen tar man en ordentlig titt på ett strå i taget, eller så åker man till nån som har en metalldetektor.
Men om metalldetektorn talar fel språk? ??:-/
Han kanske menar granatsplittret i mitt huvud som jag fick i finska vinterkriget (hehehe)
Jag lyfte + kabeln i 20 minuter varvid lampan än inte har tänds, men jag åker ändå och läser av felminnet hos volvo på måndag.
Jag kan om det hjälper ändå recencera för dig, vad som löste ut min lampa.
Som Sparkz skriver, det kan vara mycket olika faktorer som tänt lampan

Re: Motorelektroniken

Postat: lör 26 jan 2008, 15:28
av Phantom
Tolvis skrev:Jag lyfte + kabeln i 20 minuter varvid lampan än inte har tänds, men jag åker ändå och läser av felminnet hos volvo på måndag.
Jag kan om det hjälper ändå recencera för dig, vad som löste ut min lampa.
Som Sparkz skriver, det kan vara mycket olika faktorer som tänt lampan
Men om du nu lyft batteripolen och släckt lampan så har du ju även tömt felminnet, så jag tror inte du har några koder kvar att läsa ut :roll: Men jag kan ju ha fel... :wink: