Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoneCold
#10844
Hej allihopa... hoppas att ni kan hjälpa mig...
Jag vet att detta ämne varit upptaget tidigare...
Eftersom jag är kass på engelska så förstår jag ändå inte hur jag skall å tillväga vid test av vilken felkod det är som gör att lambda lampan lyser...
Någon som har lust att ge mig en snabb lektion i hur man gör på bästa sätt...
Användarvisningsbild
av Ramon
#10867
Hej allihopa... hoppas att ni kan hjälpa mig...
Jag vet att detta ämne varit upptaget tidigare...
Eftersom jag är kass på engelska så förstår jag ändå inte hur jag skall å tillväga vid test av vilken felkod det är som gör att lambda lampan lyser...
Någon som har lust att ge mig en snabb lektion i hur man gör på bästa sätt...
Ifall jag förstått det hela rätt så vill du alltså veta hur man avläser felkoder på din bil? Tala i så fall först om vad det är för bil och årsmodell.
av StoneCold
#10885
Ramon skrev:
Hej allihopa... hoppas att ni kan hjälpa mig...
Jag vet att detta ämne varit upptaget tidigare...
Eftersom jag är kass på engelska så förstår jag ändå inte hur jag skall å tillväga vid test av vilken felkod det är som gör att lambda lampan lyser...
Någon som har lust att ge mig en snabb lektion i hur man gör på bästa sätt...
Ifall jag förstått det hela rätt så vill du alltså veta hur man avläser felkoder på din bil? Tala i så fall först om vad det är för bil och årsmodell.

Det är en Volvo 850/854 årsmodell -94.
Användarvisningsbild
av Ramon
#10888
Ifall jag inte minns helt fel så sitter felkodsavläsaren precis bakom spolarvätskebehållaren på höger sida på din bil, men sida kan ju variera lite bl.a. Beroende på vilken motor du har. Men det är lätt att hitta den, en svart rektangulär plastbox med en kabel fastsatt på sidan.

Observera att tändningen skall vara av! Ta av locket på boxen och börja med att sätta i kabeln i hål nr 2 (bränslesystem), nu sätter du på tändningen, tryck sedan på knappen och avläs felkoderna. Tändningen skall alltså vara av mellan man byter hål och sätts på när man bytt. En blink är 1, två snabba blink är 2 osv. Tresiffriga koder kommer du få fram. Sedan sätter du i kabel i hål nr 6 (tändsystem) och trycker på knappen och avläser. Sedan ifall du har turbo (B204FT) så trycker du till sist i kabeln i hål nr 5 (Turbo charger) och avläser koder enligt samma princip som ovan.

Lycka till :wink:
av StoneCold
#10889
Ramon skrev:Ifall jag inte minns helt fel så sitter felkodsavläsaren precis bakom spolarvätskebehållaren på höger sida på din bil, men sida kan ju variera lite bl.a. Beroende på vilken motor du har. Men det är lätt att hitta den, en svart rektangulär plastbox med en kabel fastsatt på sidan.

Observera att tändningen skall vara av! Ta av locket på boxen och börja med att sätta i kabeln i hål nr 2 (bränslesystem), nu sätter du på tändningen, tryck sedan på knappen och avläs felkoderna. Tändningen skall alltså vara av mellan man byter hål och sätts på när man bytt. En blink är 1, två snabba blink är 2 osv. Tresiffriga koder kommer du få fram. Sedan sätter du i kabel i hål nr 6 (tändsystem) och trycker på knappen och avläser. Sedan ifall du har turbo (B204FT) så trycker du till sist i kabeln i hål nr 5 (Turbo charger) och avläser koder enligt samma princip som ovan.

Lycka till :wink:

Tackar för denna information...
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]