Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
#10821
Finns det nagra enklare trim/ prestanda tips som man kan gora pa sin bil med enklare medel....
Är bilen i originalskick nu som den är? För annars så är det billigaste i princip att köpa ett trimchip. Sedan ifall man vill göra detta effektivare så bör man utöka med sportavgassystem, typ 2,5" eller 3" (ger bättre flöde, mest effektivt är om man köper helsats och ej halvsats) och sedan öppet sportluftfilter. Sedan så kan du köpa en dumpventil också, som även det hjälper lite samt ger det urschöna "psssscchhhhh"-ljudet när man släpper gasen. Köper du en dumpventil, så bör det vara en "hybriddumpventil" då dessa är gjorda för turboladdade bilar med luftmassemätare. Vad som händer ifall man köper en atmosfärisk- eller återscirkulerande dumpventil, är att man lurar luftmassemätaren på diverse olika sätt som jag inte går in på nu.

Fördelar med dumpventil förutom ljudet är bl.a. Snabbare aktivering av ventilen vid gaspådrag (minimerar turbolag), dvs. Laddtrycket byggs upp tidigare och ger bättre prestanda, gassvaret blir mer följdsamt, ventilen agerar mer exakt än originalet, originalventilen har en tendens att läcka luft, så en chiptrimmad bil mår bättre av en dumpventil då den inte läcker (ska inte det iaf :D) och således tappas ingen prestanda. Man sliter inte lika mkt på motorn på grund av att man skyddar motorn mot skadliga s.k. Tryckstötar.

Jag vill dock utfärda att en viss försiktighet skall råda gällande öppet sportluftfilter, för när man rengör dessa så ska man låta filtret torka tillräckligt lång tid innan man monterar tillbaka det. För torkar det inte tillräckligt, så kan det förstöra luftmassemätaren, och den kostar ca 3000kr....

Förresten, när man chippat sin bil så bör man köra på blyfri 98 inte 95, för 95:an kan "explodera" okontrollerat och medföra så kallade knackningar som inte är bra för motorn. Blyfri 98 tål mer och bör därmed användas då man chippat en bil.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]