Sida 1 av 2

Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: sön 20 jan 2008, 21:28
av Valentin
Hej!
Efter att ha upptäckt aningen "sludge" på oljestickan, gick jag in på forumet och fick klart för mig att det behöver ej bero på blockpackningen utan hellre på dålig vevhusventilation.

Med hjälp av *pettsons* instruktiva fotoalbum, plockade jag ner insugningsrör och annat
så jag kunde ta bort och rengöra delarna till vevhusventilationen. Det övre ventilations-
hålet i blocket var helt rent medan det fanns lite gulgrön gegga i det undre. Lite gegga fanns också i "plastburkens" anslutningar. Silen var delvis igensatt men ej tät.

Nu till frågan. När jag håller på att plocka ihop allt igen, upptäcker jag att den ca 12 cm långa plastslang som går från "filterhuset" vid insuget, har gått av bakom den gummi- tätning som är trädd på slangen. Någon som vet var denna slangstump skall anslutas?

MVH Valentin

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: sön 20 jan 2008, 22:35
av Sparkz
Den lilla vakuumslangen? Går till en anslutning på insuget, ta bort kåpan över gasrullen så ser du den.

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: sön 20 jan 2008, 23:50
av *pettson*
Valentin skrev:Hej!
Efter att ha upptäckt aningen "sludge" på oljestickan, gick jag in på forumet och fick klart för mig att det behöver ej bero på blockpackningen utan hellre på dålig vevhusventilation.

Med hjälp av *pettsons* instruktiva fotoalbum, plockade jag ner insugningsrör och annat
så jag kunde ta bort och rengöra delarna till vevhusventilationen. Det övre ventilations-
hålet i blocket var helt rent medan det fanns lite gulgrön gegga i det undre. Lite gegga fanns också i "plastburkens" anslutningar. Silen var delvis igensatt men ej tät.

Nu till frågan. När jag håller på att plocka ihop allt igen, upptäcker jag att den ca 12 cm långa plastslang som går från "filterhuset" vid insuget, har gått av bakom den gummi- tätning som är trädd på slangen. Någon som vet var denna slangstump skall anslutas?

MVH Valentin
skönt att höra att bilderna iallafall gav dej nånting..

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: mån 21 jan 2008, 19:17
av Valentin
Hej Sparkz!

Tack för tipset om vad den korta plastslangen skulle anslutas. Men....För att kunna
ansluta den fick jag frigöra en anslutningsnippel som var "pluggad" med en gummi-
tätning.

Nu undrar jag om den långa plastslangen som kommer från insprutningsmodulen
vilken täcker de fem spridarna, och som jag anslutit till samma multinippel som
du tipsade om att den korta slangen skall anslutas, verkligen har anslutits rätt?

Nästa gång jag demonterar något på bilen skall jag vara mera noggrann att märka
upp vad och varifrån delarna sitter. Men visst är forumet fantastiskt. Med den proffs-
uppbackning man får så vågar man sig på reparationer som tidigare fick köpas dyrt.

MVH Valentin

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: tis 22 jan 2008, 07:00
av Sparkz
Tryckregulatorn? Den ska också ha vakuum från insuget, ja. Om det är den du menar. Bild?

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: tis 18 mar 2008, 21:20
av Valentin
??:-/ Hej igen!
Efter att ha monterat vakuumslangarna där de skulle sitta och åtgärdat lampan för motorelektronik
gick besiktningen OK. Eftersom jag upptäckte "sludge" på oljestickan gjorde jag oljebyte igen
efter 200 mil, denna gång med en helsyntetisk olja.

Nu efter ytterligare 200 mil har jag ånyo "sludge" på oljestickan som ser aningen vattenblandat ut.
Locket till oljepåfyllningen ser ut som det skall och där märks ingen sludge. Jag antar att det kan
bero på att jag efter att ha kört 100 - 200 mil alltid får fylla på kylarvatten. Detta har jag gjort i några
år utan att ha hittad något läckage.

Så det ser ut som om blockpackningen läcker, eller? Efter att ha följt pettsons bildinfo var det inga
problem att åtgärda vevhusventilationen, sånär som ett avbrutet fäste till en vakuumslang, som
forumet hjälpte till att hitta.
Frågan är om man skall ge sig på att byta blockpackning. Det jag tvekar inför är att få kamaxeln
i rätt läge vid monteringen.

Är det ett jobb som man skall göra själv, förutom att fräsa toppen om det behövs, eller skall man
bita i det sura äpplet och ge volvo minst 10.000 kronor för jobbet? Vad tycker forumet?

Valentin

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: ons 19 mar 2008, 00:04
av *pettson*
Valentin skrev:??:-/ Hej igen!
Efter att ha monterat vakuumslangarna där de skulle sitta och åtgärdat lampan för motorelektronik
gick besiktningen OK. Eftersom jag upptäckte "sludge" på oljestickan gjorde jag oljebyte igen
efter 200 mil, denna gång med en helsyntetisk olja.

Nu efter ytterligare 200 mil har jag ånyo "sludge" på oljestickan som ser aningen vattenblandat ut.
Locket till oljepåfyllningen ser ut som det skall och där märks ingen sludge. Jag antar att det kan
bero på att jag efter att ha kört 100 - 200 mil alltid får fylla på kylarvatten. Detta har jag gjort i några
år utan att ha hittad något läckage.

Så det ser ut som om blockpackningen läcker, eller? Efter att ha följt pettsons bildinfo var det inga
problem att åtgärda vevhusventilationen, sånär som ett avbrutet fäste till en vakuumslang, som
forumet hjälpte till att hitta.
Frågan är om man skall ge sig på att byta blockpackning. Det jag tvekar inför är att få kamaxeln
i rätt läge vid monteringen.

Är det ett jobb som man skall göra själv, förutom att fräsa toppen om det behövs, eller skall man
bita i det sura äpplet och ge volvo minst 10.000 kronor för jobbet? Vad tycker forumet?

Valentin
Nu är du i en sits där DU endast kan svara.. Gör du garanterat rätt så kan du spara runt 7k.. gör du fel skapade du en räkning på runt 13k..
Har du verktygen som krävs? Vanan som krävs? Kunnandet att iallafall slå upp det du INTE vet i litteratur?
Har du litteratur som täcker? Kan du konstruktionen på topplocket? Det är INTE en ventilkåpa du har överst som på dom flesta bilar.. Det är själva topplocket som är tvådelar. Det är inte några packningar att byta för att täta locket (förutom till tändstiftsbrunnarna) det är limmat. Sen har du packboxar vid kammen som ska dit rätt.. Bultar ska momentdras både till topplocket och till kamkåpan då övre halvan och undre halvan bildar lager.
Jag säger inte det här för att skrämmas utan för att du ska veta vad som väntar.

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: ons 19 mar 2008, 07:23
av kimmer
Hey Vallentin
Hvor mange km har din motor kört, jag tänker at du kanske skulle bytte motor :!:
Jeg har samma problem med sludge på oliestickan, men min 10 ventilare bruger inte vatten.
Vil snart rense bilens vevhusvent med hjälp af Pettsons pädagogiske billedserie :lol:
Kim

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: ons 19 mar 2008, 08:22
av *pettson*
kimmer skrev:Hey Vallentin
Hvor mange km har din motor kört, jag tänker at du kanske skulle bytte motor :!:
Jeg har samma problem med sludge på oliestickan, men min 10 ventilare bruger inte vatten.
Vil snart rense bilens vevhusvent med hjälp af Pettsons pädagogiske billedserie :lol:
Kim
att byta motor löser sällan nånting så billigt det går. Motorerna som är till salu är oftast inte kontrollerade och dom har i stort sett alltid gått längre än dom annonseras för med andra ord att ersätta en maskin i okänt skick med en annan maskin i okänt skick är ingen bra ide. Är det så att han känner att han kan lyfta på topplocket så kan han iallafall få en bild av vad som är problemet. Det är inte allt för sällan så illa bara att bultarna till toppen är lösa. Av nån anledning så verkar inte en del verkstäder veta.. eller bry sej om dom moment som gäller. Det slutar ALLTID med att bilen tar in vatten och kundne står där med lång näsa.

Re: Vevhusventilation - 850 10ventilare

Postat: ons 19 mar 2008, 09:08
av kimmer
*pettson* skrev:
kimmer skrev:Hey Vallentin
Hvor mange km har din motor kört, jag tänker at du kanske skulle bytte motor :!:
Jeg har samma problem med sludge på oliestickan, men min 10 ventilare bruger inte vatten.
Vil snart rense bilens vevhusvent med hjälp af Pettsons pädagogiske billedserie :lol:
Kim
att byta motor löser sällan nånting så billigt det går. Motorerna som är till salu är oftast inte kontrollerade och dom har i stort sett alltid gått längre än dom annonseras för med andra ord att ersätta en maskin i okänt skick med en annan maskin i okänt skick är ingen bra ide. Är det så att han känner att han kan lyfta på topplocket så kan han iallafall få en bild av vad som är problemet. Det är inte allt för sällan så illa bara att bultarna till toppen är lösa. Av nån anledning så verkar inte en del verkstäder veta.. eller bry sej om dom moment som gäller. Det slutar ALLTID med att bilen tar in vatten och kundne står där med lång näsa.
När jag titta på e-bay.de kan jeg hitta ca. 10 "nye" motorer med lav km-tal..... som inte kan kontrolleres ??:-/
Du har kanske en god point, det är bara så lät at tänke på skift av motor när man, som jag, inte är den stora meka-nörd :D