Sida 1 av 1

Blårök?. Vad kan vara fel?

Postat: sön 20 jan 2008, 16:11
av aslack
Haft bilen en V70 2,5t-98 på service nyligen för diverse småsaker. bla. oljeläckage. Bilen ryker en hel del när man kör den. Jag tycker det ser ut att vara blårök och jag tycker röken luktar konstigt. Jag förklarade på Volvo när jag hade bilen där på service att jag ville att dom skulle kolla upp vad det kunde vara för fel. Verkaren på verkstaden sa att dom hade blocktryckt ? motorn och kunde inte se något läckage från den.

Vad kan det vara för fel? Turbon funkar fortfarande men är den på väg att rasa?

Volvo snubben snackade om att motorn kan vara sliten då den har gått 26.000 mil men han gav ingen närmare förklaring på vad det kunde vara.

Vad kan det vara för fel?
Någon som tror sig veta och vad göra åt problemet?

Re: Blårök?. Vad kan vara fel?

Postat: sön 20 jan 2008, 17:53
av Lantz
Turbon kanske ger sig ventiltätningarna kan vara slut

Re: Blårök?. Vad kan vara fel?

Postat: sön 20 jan 2008, 18:01
av aslack
Turboras eller att ventiltätningarna vad kostar det att fixa?

Re: Blårök?. Vad kan vara fel?

Postat: sön 20 jan 2008, 23:43
av *pettson*
aslack skrev:Haft bilen en V70 2,5t-98 på service nyligen för diverse småsaker. bla. oljeläckage. Bilen ryker en hel del när man kör den. Jag tycker det ser ut att vara blårök och jag tycker röken luktar konstigt. Jag förklarade på Volvo när jag hade bilen där på service att jag ville att dom skulle kolla upp vad det kunde vara för fel. Verkaren på verkstaden sa att dom hade blocktryckt ? motorn och kunde inte se något läckage från den.

Vad kan det vara för fel? Turbon funkar fortfarande men är den på väg att rasa?

Volvo snubben snackade om att motorn kan vara sliten då den har gått 26.000 mil men han gav ingen närmare förklaring på vad det kunde vara.

Vad kan det vara för fel?
Någon som tror sig veta och vad göra åt problemet?
Efter 28000 mil så har du ett par problem möjligheter..
du har ventiltätningarna..
oljeringarna(samt kolvringarna)
du har en turbo.. utan att veta om turbon är bytt så kan man inte säga mycket alls..
MEN jag skulle tippa på ventiltätningarna först o främst.. Verkstan kan säga om hur turbon mår antar jag?. För letar man fel känner man på turbinaxeln om den glappar osv..