Sida 1 av 2
Topplocksbyte
Postat: fre 18 jan 2008, 23:40
av pada
Hej. Har haft ett ras på min V70 -98 2,5l GLT 20V. Efter att ha konstaterat att många ventiler och någon styrning var kass så fixade jag en ny topp. Dock så är den "nya" toppen lite annorlunda än min gamla. Den har större insugsrör och mindre förbränningsrum (på toppen satt ett extraktorgrenrör, vilket inte jag hade, och ett lite större insug), i övrigt så ser allting likadant ut. Bilförsäljaren säger att den kommer från en V70 -97 2,5 GLT 20V och att jag ska montera toppen och se glad ut. Kan det vara möjligt att det skiljer mellan motorerna -97 - -98?? Eller har han tagit toppen från en annan modell typ 2,5 SE eller likn.??? Vågar jag använda toppen och isåfall ska jag byta insugsröret? Mvh Pada
Re: Topplocksbyte
Postat: lör 19 jan 2008, 02:59
av Sparkz
Olika stora förbränningsrum låter ju inte så bra...
Kan du hitta artikelnummer på båda topparna?
Re: Topplocksbyte
Postat: lör 19 jan 2008, 08:56
av pada
med förbränningsrum menar jag området intill ventilerna. På den gamla toppen finns en urfräsning ovanför ventilerna. Denna urfräsning saknas på den nya toppen. Ska kolla art. nr. Återkommer.
Re: Topplocksbyte
Postat: lör 19 jan 2008, 14:38
av Sparkz
Gärna bilder på förbränningsrummen med!
Re: Topplocksbyte
Postat: sön 20 jan 2008, 23:47
av pada
Re: Topplocksbyte
Postat: mån 21 jan 2008, 07:15
av Sparkz
Ok, squishyta / squish area brukar det kallas. Sätter fart på gaserna mot mitten på förbränningsrummet när kolven kommer upp dit.
Du ska nog inte sätta på den toppen innan vi har rett ut varför det skiljer....
Re: Topplocksbyte
Postat: tis 22 jan 2008, 01:31
av pada
Litet problem. Underdelen av toppen är redan monterad eftersom att bilförsäljaren garanterade att det skulle fungera, sen fick jag lite kalla kårar. Ska ta reda på art.nr. innan jag fortsätter. Antar att det är enda sättet. Har inte hittat en enda topp på bildelsbasen eller lagabasen som ser likadan ut som den "nya". Trodde först att det var min som var annorlunda eftersom att min bil är importerad, men det verkar som att jag har samma topp som de flesta andra. Sen tänkte jag att den toppen jag fick kanske kom från en 4wd som ju har lite fler hästar men jag hittar inte en sån topp att jämföra med. Det är ju också en 2,5L motor med 20V. Kan det vara så enkelt??
Re: Topplocksbyte
Postat: tis 22 jan 2008, 11:06
av *pettson*
pada skrev:Litet problem. Underdelen av toppen är redan monterad eftersom att bilförsäljaren garanterade att det skulle fungera, sen fick jag lite kalla kårar. Ska ta reda på art.nr. innan jag fortsätter. Antar att det är enda sättet. Har inte hittat en enda topp på bildelsbasen eller lagabasen som ser likadan ut som den "nya". Trodde först att det var min som var annorlunda eftersom att min bil är importerad, men det verkar som att jag har samma topp som de flesta andra. Sen tänkte jag att den toppen jag fick kanske kom från en 4wd som ju har lite fler hästar men jag hittar inte en sån topp att jämföra med. Det är ju också en 2,5L motor med 20V. Kan det vara så enkelt??
Enklast är ju att du läser av vilket artikelnr det är så kan vi svara ?..

-)
Re: Topplocksbyte
Postat: tis 22 jan 2008, 14:11
av uno83
4wd har väl alltid turbo, därav fler hästkrafter? Vet inte om det skiljer nåt på topplocken dock....
Re: Topplocksbyte
Postat: tor 24 jan 2008, 20:37
av pada
På den gamla toppen står det b3340 2.2 och på den "nya" står det b3340-1. Är detta artikelnumret på själva toppen? Hittade det på ovandelen av topparna (ventilkåpan). Både på in och utsidan. Finns även ett annat lite längre nummer som är 1001599P06 på den "nya". Har inte den gamla tillgänglig för stunden så den vet jag inte./ Pada