Sida 1 av 3

Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 20:49
av ErikWa
Nyss inkommen från garaget, lite smått ilsken :twisted:

Vad tror ni om det här??

Har bytt länkarm/spindelled på min V70 99:a, när allt var på plats igen skulle jag provköra bilen, gasa till lite och märkte direkt att nå va galet. Det lät inte alls kul från högerfram. Såg sen att inre drivknutsdamasken har vridit sig, tog bort damasken och då fick jag 6st kulor i handen :roll:

Bild
Bild
Bild
Bild

så vad tror ni om det här?? Tacksam för snabba svar! Erik

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 20:51
av WestCoast
bilderna kommer inte upp... gör om

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 20:53
av ErikWa
Nyss inkommen från garaget, lite smått ilsken :twisted:

Vad tror ni om det här??

Har bytt länkarm/spindelled på min V70 99:a, när allt var på plats igen skulle jag provköra bilen, gasa till lite och märkte direkt att nå va galet. Det lät inte alls kul från högerfram. Såg sen att inre drivknutsdamasken har vridit sig, tog bort damasken och då fick jag 6st kulor i handen :roll:


http://img412.imageshack.us/my.php?imag ... 436kg0.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag ... 437jp1.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag ... 438wy1.jpg
http://img135.imageshack.us/my.php?imag ... 440bn3.jpg

så vad tror ni om det här?? Tacksam för snabba svar! Erik

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 21:18
av ErikWa
Har du nån fundering WestCoast?!!? :D

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 21:28
av *pettson*
ErikWa skrev:Nyss inkommen från garaget, lite smått ilsken :twisted:

Vad tror ni om det här??

Har bytt länkarm/spindelled på min V70 99:a, när allt var på plats igen skulle jag provköra bilen, gasa till lite och märkte direkt att nå va galet. Det lät inte alls kul från högerfram. Såg sen att inre drivknutsdamasken har vridit sig, tog bort damasken och då fick jag 6st kulor i handen :roll:


http://img412.imageshack.us/my.php?imag ... 436kg0.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag ... 437jp1.jpg
http://img180.imageshack.us/my.php?imag ... 438wy1.jpg
http://img135.imageshack.us/my.php?imag ... 440bn3.jpg

så vad tror ni om det här?? Tacksam för snabba svar! Erik
Nån fundering..? Tja.. det blir ju så när man inte gör rätt.. :-)-)
Du har inte lossat drivknuten ur lagret innan du slog isär det hela..Du har troligen ryckt i spindeln istället.. Men en knut tål INTE att ryckas utåt eller slås inåt.. Den tål inte heller mera än ca 15graders lutning på axeln.. Då blir det sådär.. Den delar sej.. Nu är frågan.. Har ringen spruckit.. eller har det bara delat på sej?
Har du tur är det bara att tvätta.. fetta och och lägga tillbaka kulorna..

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 21:38
av ErikWa
Jag hade fått instruktioner på hela bytet från en på forumet, men där stog det inget om att lossa drivknuten!! Menmen, du tycks ju veta mer om detta. De ser inte ut som nått gått sönder, men vilken "ring" pratar du om??

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 21:40
av ErikWa

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: lör 12 jan 2008, 22:27
av ErikWa
Hörru pettson, vilken ring surrar du om??

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: sön 13 jan 2008, 11:44
av *pettson*
ErikWa skrev:Hörru pettson, vilken ring surrar du om??
Nu har jag faktiskt inte kikat i din knut. Men efter undersökning så får jag revidera mitt om den där *ringen* Du har ingen. Den finns på en del modeller andra inte. Det är så att kulorna får stöd av en ring i en del knutmodeller. Som det är i ditt fall så är det bort med drivaxeln. Upp med den i bänken och rengör knutens ändar..
I med nytt fett och så lägga tillbaka kulorna igen. Det är lite trixigt.. Inget jag kan beskriva här tyvärr.
Vad gäller att lossa knuten eller inte.. ja.. det är så ju att man kan göra på olika sätt. Man måste absolut inte göra det.
Men då gör man såhär..

Lossa genomgående bulten till spindelleden. Lossa länkarmsbultarna.. Ta bort bulten till spindelleden. Ta en STOR hammare och slå rakt uppåt mitt för spindelleden (underifrån och uppåt.) Slå sen till på länkarmen nedåt. Gör om tills spindelleden lossat ur spindeln. Tryck ned länkarmen.. ta bort bultarna.
Knacka bort länkarmen..
DRA INTE i fjäderbenet..

Montera den nya i länkarmsinfästningarna dra åt löst.
Rikta in spindelleden. Knacka på spindelledens undersida så den går i hålet. Knacka endast.. spöa den inte.
När den gått i så tryck igenom låsbulten. Dra åt låsbulten ordentligt. Sätt nu domkraften under länkarmen. Hissa tills bilen lyfter sej från pallbockarna. Nu i belastat läge så drar du åt länkarmarmen ordentligt. Släpp ned bilen på pallbocken igen.
Sätt tillbaka hjulet. Släpp ned bilen.

Re: Haveri vid spindelledsbyte... HJÄLP

Postat: sön 13 jan 2008, 15:13
av ErikWa
Okej! Tackar Pettson!