Sida 1 av 2

Tankarmatur.... krångligt?

Postat: ons 09 jan 2008, 15:00
av DrEvilBoy
Är det krångligt att byta tankarmaturen på en V70 AWD -99?

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: ons 09 jan 2008, 18:50
av ketto
DrEvilBoy skrev:Är det krångligt att byta tankarmaturen på en V70 AWD -99?

svar JA! tanken måste ner tyvärr för att komma åt armaturen!
Me andra ord demontering av kardan och viscokoppling!

Har gjort den proceduren 1 gång, men ja gjorde tokfel, tog ner hela bakaxeln istället, visserligen måste du sänka bakaxeln lite grann för att komma åt två bultar!

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: ons 09 jan 2008, 21:10
av DrEvilBoy
Vilken tur :-K

LÄmnade in bilen i morse för just byte av tankarmaturen, de hann inte att bli klara med den idag.... är glad för att det går på garantin.

Är alla V70 så krångliga eller är det bara AWD:n.... när jag tänker efter så borde det bara vara nedsänkning av tanken på en vanlig V70. låter krångligt... tur att jag slapp :lol:

Måste bara tillägga..... har fått låna en V50 -07 medans min bil är inne..... vilken skitbil... min gamla V70 känns som rena lyxen :lol:

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: ons 09 jan 2008, 21:36
av #27
DrEvilBoy skrev:Vilken tur :-K
Är alla V70 så krångliga eller är det bara AWD:n....
De är bara awd:en..

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: tor 10 jan 2008, 08:23
av CP2
Ursäkta en relativt nybliven AWD-ägare, men varför skulle man behöva plocka ner tank-armaturen??????

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: tor 10 jan 2008, 08:35
av Addekarlsson
Om det blir fel på den, så måste den ner. :wink:
Kan hända på vilken bil som helst.

Mvh/ Adde

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: tor 10 jan 2008, 08:45
av DrEvilBoy
CP2 skrev:Ursäkta en relativt nybliven AWD-ägare, men varför skulle man behöva plocka ner tank-armaturen??????
Min tankmätare fungerade inte :-O) ... tydligen så var de tvugna att byta hela armaturen. Med tanke på vilket arbete det är så är det nog förbaskat dyrt att fixa det på en verkstad.

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: fre 11 jan 2008, 07:14
av Sparkz
Armaturerna (det är ju 2 st, en på varje sida) är gjorda i plåt precis som på gamla 740. Dessutom är de skålformade och riktade snett uppåt så det kommer alltid att stå vatten mot kabelgenomföringen.

Bakvagnene måste sänkas 30 cm med tank och allt för att komma åt. Jag byter skruvarna mot bitar av gängstång så går det fint att sänka.

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: fre 11 jan 2008, 14:54
av Georg
Sparkz skrev:Armaturerna (det är ju 2 st, en på varje sida) är gjorda i plåt precis som på gamla 740. Dessutom är de skålformade och riktade snett uppåt så det kommer alltid att stå vatten mot kabelgenomföringen.

Bakvagnene måste sänkas 30 cm med tank och allt för att komma åt. Jag byter skruvarna mot bitar av gängstång så går det fint att sänka.
Sparkz, kan Du inte berätta lite närmare hur man gör för att sänka bakvagnen. Jag har en tjutande bensinpump som jag vill byta och funderar hej vilt hur jag ska komma åt den utan att plocka ner hela bakvagnen. Funderade på att ta upp ett hål i karossen för att komma åt pumpen, men blev avrådd att göra så!
Gängstång har jag en aning om vad det är, men förklara mer!!
Tack på förhand

Georg

Re: Tankarmatur.... krångligt?

Postat: fre 11 jan 2008, 16:08
av Sparkz
Jag hade funderingar på att såga i golvet sist jag hade en sån inne, men bedömde att det inte sparar så mycket tid. Och sen är det en balk som hör ihop med sidokrockskydd, fästena till baksätet sitter där man vill såga osv. Inte bra.

M12 gängstång finns i meterlängder på närmaste järnhandel. Ta 2 st, dom är inte så dyra. Och en näve muttrar och brickor.
Töm tanken. Fungerar pumpen är det lättast att sätta en slang på returen i motorrummet och bygla pumprelät. Då funkar ejektorn i vänster tankhalva så båda sidorna töms.
Ta bort låsringen vid påfyllningen och peta in gummit innanför plåten så påfyllningsröret kan följa med ner.
Ta bort golvet bakom baksätet, mattan och luckan i golvet (där armaturen sitter på en FWD) Koppla loss kablarna och släpp ner dem i hålet.
Lossa:
Kardan
Främre fästen för länkarmarna
Handbromsvajrar
Fästen för broms/bränslerör framåt
Skarven bakom katten
Tankband
Säkert nåt mer som jag inte kommer ihåg nu...

Det sitter tre skruvar på varje sida av bakvagnsbryggan, M10'an i mitten är bara att ta bort med en gång. Byt ut M12'orna mot gängstång en i taget. 30-35 cm på de bakre. De främre blir lite dummare med en länkarm i vägen, där tog jag kortare bitar först och bytte till längre när alltihop hade kommit ner en bit. Stål och aluminium funkar lika bra som vanligt, det brukar vara ganska ärgigt runt skruvarna. Jag fick rensa ur hålen med ett borr för att få dit gängstängerna. Rostskydda när du sätter ihop. Ta bort skruven vid viscokopplingen.
Nu ska alltså bryggan hänga på fyra muttrar. Sätt en domkraft under bryggan och skruva ner muttrarna några cm. Släpp ner domkraften försiktigt och kolla så allt följer med som det ska. Du använder alltså domkraften för att sänka, (och höja sen) muttrarna är bara där som säkerhet. Blir ett j***a skruvande annars...
Fortsätt en bit i taget, håll koll så det inte sträcker i slangar eller kablar.
Snabbkopplingar på bränsleledningarna, du behöver nåt som liknar en gaffel för att trycka tillbaka ringen längst ner.
Sen är det bara att lossa armaturerna.
När du sätter dit dem ska rören sitta vågrätt. Så typ -->(¨) Det finns ett specialverktyg, ett mothåll med två hål för rören och man behöver något sånt för armaturen vill vrida sig när man drar åt muttern. Och det måste ta längst ner mot armaturen, annars kröker man rören.
Och som vanligt, montering sker i omvänd ordning.

Du kanske ska passa på att byta bränslefilter när det ändå är gott om plats...