Sida 1 av 2
Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: mån 07 jan 2008, 23:02
av Volvo_460GL
Hej, Här om dan, började ena bilen gå lite underlig, Va fördåligt oljetryck i motorn, fyllde då på oljan, körde den lite, men den misstände och dog å hackade. Bytte då rotor och fördelarlocket för det hadde fått sig en smäll. Men sen idag så körde ja igång den, och kolla oljenivån, så hadde det kommit "vatten/olje" gegga på oljestickan, Samt på påfyllnings locket.
Kommer även ut avgaser från oljesticksröret. Själv tror jag att blockpackningen gått, Men fick även ett svar att oljefällan kunde vara igen satt. Vad tror ni? Ska kolla Kompen. på den och se, Kommer mera info efter det. Tacksam för svar.
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: mån 07 jan 2008, 23:27
av *pettson*
Volvo_460GL skrev:Hej, Här om dan, började ena bilen gå lite underlig, Va fördåligt oljetryck i motorn, fyllde då på oljan, körde den lite, men den misstände och dog å hackade. Bytte då rotor och fördelarlocket för det hadde fått sig en smäll. Men sen idag så körde ja igång den, och kolla oljenivån, så hadde det kommit "vatten/olje" gegga på oljestickan, Samt på påfyllnings locket.
Kommer även ut avgaser från oljesticksröret. Själv tror jag att blockpackningen gått, Men fick även ett svar att oljefällan kunde vara igen satt. Vad tror ni? Ska kolla Kompen. på den och se, Kommer mera info efter det. Tacksam för svar.
Woo lugna dej lite nu..
Bilen började gå lite underligt. Det var för dåligt oljetryck i motorn?.. Vad grundar man den tanken på?
Hursomhelst så körde du lite men den misstände och dog. Bytte rotor och fördelarlock för det fått sej en smäll?..
Idag körde du den och kollade oljenivån? Det görs ju då tidigast efter ca 5 min med motorn avslagen på plan plats..?
Jaja..
Det hade kommit sludge (olja+vatten) på oljestickan och på påfyllningslocket.. Nu undrar jag?.. Hur mycket pratar vi om?.. Kikade du ned i påfyllningshålet? Såg det likadant ut?.. Fullt med smet? eller var det som brukligt?
Avgaser ur oljestickshålet .. det säger ju att vevhusventilationen inte gör sitt jobb iallafall. Oljefällan är garanterat inte igensatt men du måste ta bort den för att komma åt problemet. Felet brukar sitta i nedre ventilationshålet i blocket. Där brukar det bli täppt ett 13mm borr brukar bli lagom att snurra sakta så skiten kommer utåt och inte trycks in i motorn. Så insug ned och ta isär vevhusventilationen helt och hållet. Glöm inte att ta bort munstycket på ingången till turbon. Rengör allt inkl blockets avluftningskanaler.
Dit med allt igen, ta ny klamrar och sätt tillbaka insuget med ny packning.
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: mån 07 jan 2008, 23:40
av Volvo_460GL
*pettson* skrev:Volvo_460GL skrev:Hej, Här om dan, började ena bilen gå lite underlig, Va fördåligt oljetryck i motorn, fyllde då på oljan, körde den lite, men den misstände och dog å hackade. Bytte då rotor och fördelarlocket för det hadde fått sig en smäll. Men sen idag så körde ja igång den, och kolla oljenivån, så hadde det kommit "vatten/olje" gegga på oljestickan, Samt på påfyllnings locket.
Kommer även ut avgaser från oljesticksröret. Själv tror jag att blockpackningen gått, Men fick även ett svar att oljefällan kunde vara igen satt. Vad tror ni? Ska kolla Kompen. på den och se, Kommer mera info efter det. Tacksam för svar.
Woo lugna dej lite nu..
Bilen började gå lite underligt. Det var för dåligt oljetryck i motorn?.. Vad grundar man den tanken på?
Hursomhelst så körde du lite men den misstände och dog. Bytte rotor och fördelarlock för det fått sej en smäll?..
Idag körde du den och kollade oljenivån? Det görs ju då tidigast efter ca 5 min med motorn avslagen på plan plats..?
Jaja..
Det hade kommit sludge (olja+vatten) på oljestickan och på påfyllningslocket.. Nu undrar jag?.. Hur mycket pratar vi om?.. Kikade du ned i påfyllningshålet? Såg det likadant ut?.. Fullt med smet? eller var det som brukligt?
Avgaser ur oljestickshålet .. det säger ju att vevhusventilationen inte gör sitt jobb iallafall. Oljefällan är garanterat inte igensatt men du måste ta bort den för att komma åt problemet. Felet brukar sitta i nedre ventilationshålet i blocket. Där brukar det bli täppt ett 13mm borr brukar bli lagom att snurra sakta så skiten kommer utåt och inte trycks in i motorn. Så insug ned och ta isär vevhusventilationen helt och hållet. Glöm inte att ta bort munstycket på ingången till turbon. Rengör allt inkl blockets avluftningskanaler.
Dit med allt igen, ta ny klamrar och sätt tillbaka insuget med ny packning.
Okej, Det var ju inget så kallat "sludge" i påfyllningshålet men det va i oljestickans rör. Men ja ska testa å rengöra vevhusventilationen + Oljefällan, Sen får vi se vad som sker:), Tack för svaret :)
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: mån 07 jan 2008, 23:42
av uno83
Jag har också lite avgaser som kommer från oljestickan.
Kan man rengöra vevhusventilation samt oljefälla med oljan i motorn, eller ska man passa på att göra det i samband med oljebyte?
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: tis 08 jan 2008, 00:10
av Volvo_460GL
uno83 skrev:Jag har också lite avgaser som kommer från oljestickan.
Kan man rengöra vevhusventilation samt oljefälla med oljan i motorn, eller ska man passa på att göra det i samband med oljebyte?
Så vitt ja vet så ska du kunna göra det med olja i motorn, men som sakt du måste ju ta väck Insugsröret för att komma åt oljefällan för den sitter lite dåligt till :), är inte riktigt hundra på vart Vev.Vent. sitter men har Volvos Vadis så , Bara att kolla :), eller så kollar du i din verkstadshandbok :)
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: tis 08 jan 2008, 07:43
av *pettson*
uno83 skrev:Jag har också lite avgaser som kommer från oljestickan.
Kan man rengöra vevhusventilation samt oljefälla med oljan i motorn, eller ska man passa på att göra det i samband med oljebyte?
jag rengör och sen byter oljan, ifall nåt nu skulle trillat ned på insidan av motorn

-)
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: tor 10 jan 2008, 21:44
av uno83
Går det rengöra oljefällan, eller köper man en ny? Vad kan en sån kosta?
Är det några delar man behöver när man rengör vevhusventilationen, förutom insugspackning och eventuell oljefälla? Några slangar eller nåt?
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: tor 10 jan 2008, 23:01
av *pettson*
uno83 skrev:Går det rengöra oljefällan, eller köper man en ny? Vad kan en sån kosta?
Är det några delar man behöver när man rengör vevhusventilationen, förutom insugspackning och eventuell oljefälla? Några slangar eller nåt?
Man kan göra på olika sätt.. Jag rengör med effektiv spray.. andra struntar i det och använder nya saker. Ett kit med allt kostar runt 500 spänn.
Huvudsaken är att du gör rent i blocket. Det är liksom grunden till att det ska fungera..
Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: lör 12 jan 2008, 15:15
av uno83
Behöver man göra något speciellt för att få ut oljan ur oljekylaren vid oljebyte? För den oljan vill man väl också byta? Har jag oljekylare till turbon på en 2.5T förresten?

Re: Trasig blockpackning, Eller Igen"satt" Oljefälla 855 T5
Postat: lör 12 jan 2008, 21:37
av *pettson*
uno83 skrev:Behöver man göra något speciellt för att få ut oljan ur oljekylaren vid oljebyte? För den oljan vill man väl också byta? Har jag oljekylare till turbon på en 2.5T förresten? 
På din bil står det 855T5... den är alltså på 2,3 liter.. Och har inget hänt har du oljekylaren integrerad i din vanliga kylare..
Tar du bort höger hjul har du oljetermostaten där. Lossar du slangarna där dränerar du fullständigt.. Absolut enklast är att köra bilen riktigt riktigt varm så oljekylen är öppen och då byta oljan. MEN passa dej så du inte bränner dej.