Sida 1 av 2

magnetventilen

Postat: mån 31 dec 2007, 19:18
av jolla_
har ett litet bekymer,köpte bil nyss en volvo s70 t5, och efter att ja lagat lite vacum slangar visade de sig att den laddade 1.4. kollade på wg-stången och den var ganska inskruvad.
jag har hört att man kan rycka ur magnetventilen skruva på stången till man når grundladdtrycket 0.4 sen sätta i mangnetventils kontakten ingen o nollställa bilen. då kan ja få reda på om den laddar o.7 som orginal el om den är chipad..
stämmer detta?

var hittar ja magnetventilen?

Postat: mån 31 dec 2007, 19:41
av Nexus
magnetventilen sitter på sidan om luftfilterboxen. går 3 vakumslangar till den och ett kontaktstycke.
hitta en länk som kanske kan vara något läsvärt :roll:
http://forum.nordic85x70club.nu/viewtop ... gnetventil

Postat: mån 31 dec 2007, 19:47
av jolla_
okej,tror ja vet vad du menar.
de är ingen stor grej el hur?

Postat: mån 31 dec 2007, 19:52
av Nexus
jolla_ skrev:okej,tror ja vet vad du menar.
de är ingen stor grej el hur?
det är en liten svart plast manick helt rätt :)

Postat: fre 04 jan 2008, 12:44
av jolla_
akut problem.
som ja skrev överst så skulle ja rycka ur kontakten till magnetventilen o ställa in grundladdtrycket till o.4 med hjälp av wg-stången.
nu är stången utskruvad så långt de bara går och kontakten är ur,den laddar 1 bar nu. varför??
kom med alla tips ni har är ni snälla!

Re: magnetventilen

Postat: fre 04 jan 2008, 19:04
av *pettson*
jolla_ skrev:har ett litet bekymer,köpte bil nyss en volvo s70 t5, och efter att ja lagat lite vacum slangar visade de sig att den laddade 1.4. kollade på wg-stången och den var ganska inskruvad.
jag har hört att man kan rycka ur magnetventilen skruva på stången till man når grundladdtrycket 0.4 sen sätta i mangnetventils kontakten ingen o nollställa bilen. då kan ja få reda på om den laddar o.7 som orginal el om den är chipad..
stämmer detta?

var hittar ja magnetventilen?
att rycka ned bilen till grundladd är egentligen totalt missvisande, detta eftersom det kan finnas andra faktorer som ger felaktigt tryck. Det korrekta sättet är att trycksätta WG klockan med angivet tryck ur servicehandboken och bara justera stången så den passar. På så sätt är allt korrekt inställt.

Postat: fre 04 jan 2008, 23:15
av jolla_
okej kan du förklara lite närmare!skulle verkligen behöva hjälp!!!
hur ska ja trycka den?
står de i servic boken om något laddtryck??
förklara så mycket du kan tack!!

Postat: lör 05 jan 2008, 11:23
av *pettson*
jolla_ skrev:okej kan du förklara lite närmare!skulle verkligen behöva hjälp!!!
hur ska ja trycka den?
står de i servic boken om något laddtryck??
förklara så mycket du kan tack!!
okej.. GRUNDINSTÄLLNING

Använd en manometer för trycksättning av turboaggregat. EN nogrann sådan som visar MYCKET nogrannt mellan t.ex 0- 0,5bar eller 0-1bar för att mäta upp inställningstrycket. inställningstryck. Har du ingen så låna en på lämpligt ställe.
Manometern ska alltid hänga lodrätt vid mätning för att garantera rätt mätvärden. Detta gäller om klockan är glycerinfylld.

Borttagning av värmeskyddsplåt

Ta bort värmeskyddsplåt över turboaggregat. 4 skruvar.


Borttagning av slangen till tryckdosan

Ta bort slangen till tryckdosan (gulmärkt). Slangen ska lossas vid turboreglerventilen.

Lösgör tryckstång

Ta bort hävarmens låsning.

Lösgör tryckstången och lyft den rakt upp.


Anslutning av mätutrustning
Anslut:
-manometern tryckdosans slang.
-tryckregulatorn till manometern. Man använder en tryckregulator för att man endast vill trycka med mycket lågt tryck jämfört med vad kompressorn ger i verkstan.

Anslut tryckluft till tryckregulatorn.

Skruva in tryckregulatorns justerskruv så att manometern visar det
värde som gäller för respektive motor enligt tabell.
30kPa= 0,3 bar, 12,5kPa= 0,125bar

MotorInställningstryck
B5204T 12,5 kPa
B5204T2 12,5 kPa
B5204T3 15 kPa
B5204T3, från årsmodell 199918 kPa
B5204T4 12,5 kPa
B5204T5 12,5 kPa
B5234T 12,5 kPa
B5234T2 30 kPa
B5234T3 30 kPa
B5234T4 12,5 kPa
B5234T4 R-line, från årsmodell 1998 28 kPa
B5234T5 12,5 kPa
B5234T6 30 kPa
B5234T7 12,5 kPa
B5234T8 30 kPa
B5244T2 30 kPa
B5244T3 12,5 kPa
B5254T 12,5 kPa


Tryck wastegateventilens hävarm mot turbohuset.

Wastegateventilen ska vara i stängt läge.

Kontrollera att tryckstången passar på hävarmens tapp.
Justera tryckstången vid behov tills den passar.
Obs! Tryckstången ska vara monterad på hävarmen när låsmuttern lossas eller dras åt.
Vridning av tryckstången skadar membranet i tryckdosan.

Sätt dit låsningen på hävarmen.
Dra fast låsmuttern på tryckstången.
Ta bort mätutrustningen.
Anslut slangen.
Sätt dit värmeskyddsplåten.
Radera eventuella felkoder.
Provkör bilen med ett par fullgasaccelerationer.
Kontrollera därefter att inga felkoder har satts.

Re: magnetventilen

Postat: tis 08 apr 2008, 19:19
av jolla_
är de någon vänlig själ som kan berätta hur långa gängorna är på wg-stången på en s70 t5 97a.el ta en bild!!
misstänker att min är avkapad.
tacksam för all hjälp

Re: magnetventilen

Postat: fre 11 apr 2008, 05:39
av jolla_
någon?