Sida 1 av 1
Volvo V70 2,5TDI -97 40.000mil
Postat: sön 30 dec 2007, 20:54
av Newman
Vad kan man räkna med att få åtgärda vid ca: 40.000 mil på en V70TDI?
Har hittat en som jag är lite sugen på att köpa, men det fanns några tveksamheter. Sen undrar jag lite allmänt vad som brukar hända vid 40.000, brukar ju oftast finnas "standard" saker som behöver bytas med vissa intervaller. Undrar även om det är någon stor service enligt boken som ska göras vid detta miltal?
Övriga tveksamheter var att kylarvätskenivån var lite låg och frågan är ju vart vattnet tagit vägen. Fick för mig att värmepaketet läcker och efter att ha kollat runt här lite så verkar det ännu mer troligt. Men jag antar att det bara är att byta cellpaketet, inte så omfattande.
Sen så verkade den vara lite seg att starta, ungefär som när batteriet är dåligt, någon som har erfarenhet av att det kan vara nåt annat?
Hoppas att någon vill hjälpa mig så att jag ev. kan bli volvo ägare också! :)
Re: Volvo V70 2,5TDI -97 40.000mil
Postat: sön 30 dec 2007, 22:07
av sjölander
Newman skrev:Vad kan man räkna med att få åtgärda vid ca: 40.000 mil på en V70TDI?
Har hittat en som jag är lite sugen på att köpa, men det fanns några tveksamheter. Sen undrar jag lite allmänt vad som brukar hända vid 40.000, brukar ju oftast finnas "standard" saker som behöver bytas med vissa intervaller. Undrar även om det är någon stor service enligt boken som ska göras vid detta miltal?
Övriga tveksamheter var att kylarvätskenivån var lite låg och frågan är ju vart vattnet tagit vägen. Fick för mig att värmepaketet läcker och efter att ha kollat runt här lite så verkar det ännu mer troligt. Men jag antar att det bara är att byta cellpaketet, inte så omfattande.
Sen så verkade den vara lite seg att starta, ungefär som när batteriet är dåligt, någon som har erfarenhet av att det kan vara nåt annat?
Hoppas att någon vill hjälpa mig så att jag ev. kan bli volvo ägare också! :)
Halloj!
Jag har en -98 som rullat 37000mil, jag skulle nog vilja påstå att allt kan hända efter dom milen. Jag har väl i stort sätt klarat mej med att byta slitdelar. (ganska mycket som slits på dom milen)
annars är det bra bilar med trevliga motorer.
Svår startad är inte min, den hoppar igång direkt. (Glödningen?)
Kolla ev olje läckage under motor/låda
Glapp i framvagn
Dieselbrännare (kan va dyra att reparera)
ac kompressor
mm.mm
Betala inte för mycket bara, det är en gammal bil som gått långt.
Lycka till
Postat: mån 31 dec 2007, 09:53
av Newman
Tack för snabbt svar, nu blev tyvärr den jag var intresserad av såld ungefär direkt efter jag postade inlägget. :( Prislappen på den var 30.000:- så det var rätt pris, men om nåt allvarligt är trasigt så hjälps ju inte det. Motor/elekronik varnings lampan var ju tänd och när jag läst gamla inlägg här så kan det ju om man har otur vara riktigt tråkiga saker.
Har tidigare haft en V70 som hade gått 65.000mil och den gick klockrent! Det enda som var trasigt var dieselvärmaren, men så tycker jag att det verkar vara på de flesta går ju faktiskt att klara sig utan den fast det är ju förståss trevligt om den fungerar.
Ingen annan som har en billig V70 till salu?
S70
Postat: mån 31 dec 2007, 12:09
av tresfjord
Nej tyvärr har däremot en mkt välvårdad S70 TDI-00 fullservad och i mkt fint skick fullutrustad ej helskinn. 34000mil ej taxi . som jag vill ha en 53lappar för färg silversand..manuell vxl
mvh Börje
Re: Volvo V70 2,5TDI -97 40.000mil
Postat: tis 17 mar 2009, 19:57
av ooemilyoo
Jag köpte en som rullat 32, och dessvärre gick diesel pumpen sönder 6 dagar senare, så nu är jag 15000 tusen fattigare...=( så vet aldrig vad som kan gå i sönder, allt kan hända..
Re: Volvo V70 2,5TDI -97 40.000mil
Postat: tis 17 mar 2009, 20:23
av CarMan
vid dom milen OCH ÅREN kan vad som helst hända, det beror till stor del på hur bilen är skött!
just denna motor är ju aningen dyr att äga i underhåls synpunkt.
svårstartad blir den om man fuskar med servicarna o inte gör dýnamisk pumpinställning.
vist är det mycke pengar att gå upp på en Volvo 5:a, som bara finns i V70N men det är värt penarna
Re: Volvo V70 2,5TDI -97 40.000mil
Postat: ons 18 mar 2009, 11:15
av blueride
ooemilyoo skrev:Jag köpte en som rullat 32, och dessvärre gick diesel pumpen sönder 6 dagar senare, så nu är jag 15000 tusen fattigare...=( så vet aldrig vad som kan gå i sönder, allt kan hända..
en röd kombi

??
Re: Volvo V70 2,5TDI -97 40.000mil
Postat: fre 20 mar 2009, 15:46
av ooemilyoo
haha... näää röda bilar e fula..!!! haha... En svart... ;)
Re: Volvo V70 2,5TDI -97 40.000mil
Postat: lör 21 mar 2009, 20:13
av RonniePersson
På taxiföretaget som jag jobbar på hade vi flera stycken Volvo 855/V70 TDI av 1997 & 1998 årsmodell för något år sedan. Alla gick en bit över 100 000 mil, men på alla bilarna utom en av 855:orna byttes motor och växellåda vid ca 85-90 000 mil. 855:an som det inte byttes motor på gick 125 000 mil innan den hade gjort sitt som taxi. En manuell växellåda rasade vid 71 000 mil, men med de milen nästan räknar man med att det kan hända. När en 850 slår över till 100 000 mil står det 00000 igen i mätarställningen, medans en S/V70 stannar på 99 999 mil... Men då kan man ju byta instrumenthuset för att hålla koll på oljebyten mm.
Bilarna håller, och TDI-motorerna både går bra och låter gött, som en diesel skall göra...
Mvh Ronnie Persson