Sida 1 av 1

Hjälp med Volvo 850 Glt 92.

Postat: sön 30 dec 2007, 10:16
av Blåbäret
Hej jag ska beskriva felet så gott jag kan.
. Tanten trodde hon höll på att få bensinslut bilen hackade till men gick sen kanon.
Månader senare bilen tvärdog och startade inte igen.
Dagen efter så startade den igen utan problem.
Igår var det dags igen bilen startade inte går runt och allt men tänder inte
verkar inte slå nån gnista.
Bogserade med en fiesta så jag la bara i 5.an och släppte kopplingen och den startade direkt kunde köra hela vägen hem 2 mil utan problem.
Idag startade den igen utan problem.
Någon som kan ha någon ide?
Jag läste här på forumet efter liknande fel och kom fran till bränslerälet
så jag har tagit bort det men kan inte se något konstigt.

Vi hade tänkt åka 50 mil i natt med bilen så man vill ju försöka hitta felet...MVH/ ett blått blåbär[/b]

Re: Hjälp med Volvo 850 Glt 92.

Postat: sön 30 dec 2007, 13:22
av *pettson*
Blåbäret skrev:Hej jag ska beskriva felet så gott jag kan.
. Tanten trodde hon höll på att få bensinslut bilen hackade till men gick sen kanon.
Månader senare bilen tvärdog och startade inte igen.
Dagen efter så startade den igen utan problem.
Igår var det dags igen bilen startade inte går runt och allt men tänder inte
verkar inte slå nån gnista.
Bogserade med en fiesta så jag la bara i 5.an och släppte kopplingen och den startade direkt kunde köra hela vägen hem 2 mil utan problem.
Idag startade den igen utan problem.
Någon som kan ha någon ide?
Jag läste här på forumet efter liknande fel och kom fran till bränslerälet
så jag har tagit bort det men kan inte se något konstigt.

Vi hade tänkt åka 50 mil i natt med bilen så man vill ju försöka hitta felet...MVH/ ett blått blåbär[/b]
Två olika fel.. Två olika åtgärder..
För att åtgärda stoppet. Ta bort bränslereläet (nr 103) och antingen byt det, eller löd om den spruckna lödningen.
För att slippa problemet med startmotorn igen så demontera den, ta isär den, ta även isär växellådan på startmotorn, rengör och smörj upp den. Rengör kontaktytorna mot växellådan samt mot blocket. Återmontera den. Se till att alla kablar är fräscha. Sen är det bara att starta och förvånas över hur fort startmotorn plötsligt går.
Det är väldigt vanligt att startmotorn tar för mycket effekt för att den kärvar. Och ett sätt att se det på är att just köra startmotorn men den vill inte starta.. dock så startar den direkt om du blir bogserad. Problemet upptstår inte heller permanent utan lite då och då.

Postat: sön 30 dec 2007, 13:32
av Blåbäret
Okej så att den inte startar bero inte på bränslareläet?
För jag lödde om det och trodde att alla problem var ur världen.