Sida 1 av 1

lambda-lampan lyser!

Postat: tor 16 jun 2005, 14:03
av bboom
Halloj!
Jag har ett problem. För en vecka sedan började min lambda-lampa lysa och bilen blev helt plötsligt svårstartad, precis som om den inte vill tända riktigt och dör. Men problemet är fluxande, för det mesta startar den direkt. Annars tar det ett par försök innan den går igång. Inga som helst problem när den väl startat, drar varkens mer eller mindre soppa eller går ojämnt. Vad kan det vara?!?

Har kollat felkoder i A-dosan och fick fram följande:

Hål 2: 314 & 122
Hål 6: inget blinkande!
Hål 5: inget blinkande!
Hål 7: 122
Hål 1: inget blinkande!
Hål 3: 142



Tacksam för svar!


/B

Postat: tor 16 jun 2005, 15:41
av Addekarlsson
Hej och välkommen till detta form!

Tips, använd sök. Ofta har frågan redan ställts och även besvarats. :wink:
Så var det i detta fallet. :wink:
http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopi ... ght=felkod

Du skriver inte vilken bil det handlar om, så jag bara antar att det är en 850 av äldre typ det gäller nu...
Här är en länk där du finner lite info om felkoder.
http://www.troublecodes.net/Volvo/

Mvh/ Adde

Postat: tor 16 jun 2005, 22:30
av bboom
Hej igen och tack för svar!

Det är en 850 SE -94, har gått 14000 mil. Med fullföljd servicebok.

Har läst alla trådar i forumet redan, men hittar ingen med samma typ av fel, därför la jag in frågan.
Bilen går som sagt bra när den väl har startat, inga problem. Problemet är just vid start som den inte vill igång direkt varje gång. Som om den inte vill tända. Känns som ett elfel...

Postat: tor 16 jun 2005, 23:09
av Dobermann

Postat: tor 16 jun 2005, 23:21
av bboom
Tack Doberman!

Enligt vad jag kan utläsa av den listan så är Styrenheten kass!
Hmm... låter dyrt. Någon som vet vad byte av sådan kan gå loss på??

Är det något man kan fixa själv eller??

Postat: fre 17 jun 2005, 08:19
av Sparkz
314 är kamaxelgivaren, och symptomen är typiska för den med. Den sitter i bak på avgaskammen med två skruv. Kostar en dryg tusenlapp.

Har du läst fel i listan? 112 är internt fel i styrenhet, 122 är lufttempgivare.

Hål 3 är ABS och 142 är bromsljuskontakt. Kolla säkringen om bromsljuset inte går.

Postat: fre 17 jun 2005, 09:22
av bboom
Tack Sparkz!

Låter som om du har slagit spiken på huvudet! :)
Jaha... så hål 3 är ABS. Då känns det direkt mycket billigare, och bättre.

Är det något man behöver vara orolig för? kan motorn gå sönder?
Någon fara att köra med den så?

Postat: fre 17 jun 2005, 14:55
av Sparkz
Det brukar börja med startproblem och ryckningar, sen stannar den helt. Kommer 314 tillbaka efter att du har raderat den så är det lika bra att byta givaren.