Sida 1 av 2
Trött 850 glt
Postat: ons 26 dec 2007, 11:17
av zplix
Hejsan har en 850 GLT 92 som känns trött, hade en annan 850 GLT för 2 år sen och den var mycket piggare.
har kollat felkoder och får fram felkod 223 = tomgångsventil, men detta kan väl inte göra att den blir trött eller kan det vara den?
Vad kan det annars vara några tips?
svar
Postat: ons 26 dec 2007, 12:29
av Ronny_89
Tror inte de tomgångsventilen iallafall, men katten kan ju vara iän satt,elr smutsigt luftfilter, tror de finns två olika glt 20 med olika hk är inte säker men.. de hjälper mycket att byta ut avgassystemet från katten till 2,5 tum, gjorde jag på min:D
Re: Trött 850 glt
Postat: ons 26 dec 2007, 13:12
av *pettson*
zplix skrev:Hejsan har en 850 GLT 92 som känns trött, hade en annan 850 GLT för 2 år sen och den var mycket piggare.
har kollat felkoder och får fram felkod 223 = tomgångsventil, men detta kan väl inte göra att den blir trött eller kan det vara den?
Vad kan det annars vara några tips?
Hur många mil har bilen gått till att börja med?
Postat: ons 26 dec 2007, 22:38
av zplix
Bilen har gått 18k
Postat: tor 27 dec 2007, 07:54
av *pettson*
zplix skrev:Bilen har gått 18k
fungerar det variabla insuget på din bil?.. Det som slår om ifrån långt insugningsrör till kort?..
Postat: tor 27 dec 2007, 11:21
av Bred
Ursäkta zplix. Hoppar in här me då jag har i princip samma bil och liknande problem.
pettson!
Hur kollar man ifall det variabla insuget fungerar eller ej? Enda sättet jag har kollat på är om lyftstången rör sig när man står och gasar på garageuppfarten. Finns det inget bättre sätt?
Har också problem med att min är slö, fast den ändrar humör precis hur som helst. Finns inget regelbundet alls i den.
Har provat att byta bränslefilter, rotor, fördelarlock, tändstift och luftfilter.
Inga fler tips? Funderar på tändkablarna nu? Är de vanligt? Ska även byta termostat ifall att.
MvH Martin
Postat: tor 27 dec 2007, 12:31
av *pettson*
Bred skrev:Ursäkta zplix. Hoppar in här me då jag har i princip samma bil och liknande problem.
pettson!
Hur kollar man ifall det variabla insuget fungerar eller ej? Enda sättet jag har kollat på är om lyftstången rör sig när man står och gasar på garageuppfarten. Finns det inget bättre sätt?
Har också problem med att min är slö, fast den ändrar humör precis hur som helst. Finns inget regelbundet alls i den.
Har provat att byta bränslefilter, rotor, fördelarlock, tändstift och luftfilter.
Inga fler tips? Funderar på tändkablarna nu? Är de vanligt? Ska även byta termostat ifall att.
MvH Martin
Jadu det enda du kan göra är just att gasa för att se vad som händer. Det bör hända runt 2600rpm eller nånstans däromkring.
Om din temp står kl 3 så är det inte nån vits med att byta termostat. Vad gäller lock och rotor så är det naturligtvis viktigt men det visar sej oftast genom överslag vid varvning inte genom att bilen känns slö. Om du bytt allt i filterväg så har du även gjort vad du kan för andningen i den vägen. Hur är det i andra ändan? Är kissen bra så att det flödar genom den?.. Verkar det komma bra med avgaser bak? Ganska ljudligt dessutom eller flåsar det lite bara? Inte ovanligt med täppta kissar på grund av långvarig oljeförbrukning som flödar dåligt.
Postat: tor 27 dec 2007, 18:50
av zplix
*pettson* skrev:zplix skrev:Bilen har gått 18k
fungerar det variabla insuget på din bil?.. Det som slår om ifrån långt insugningsrör till kort?..
hur gör jag för att kontrolera det?
Där är bra "sprutt" i avgaset!
Postat: tor 27 dec 2007, 21:05
av *pettson*
zplix skrev:*pettson* skrev:zplix skrev:Bilen har gått 18k
fungerar det variabla insuget på din bil?.. Det som slår om ifrån långt insugningsrör till kort?..
hur gör jag för att kontrolera det?
Där är bra "sprutt" i avgaset!
sätt en hand under insuget.. varva bilen mellan 2500 och 4000rpm.. rör sej armen som sitter där?..
Postat: tor 27 dec 2007, 21:55
av zplix
skall kontrolera det i morgon efter jobb!
återkommer med info!
Tack för tipset.
om det inte rör sig där kan det vara det som gör den slö då?