Sida 1 av 1

tips på att trimma en 850 glt??

Postat: tis 25 dec 2007, 12:23
av Ronny_89
nån som har några bra tips på att småtrimma en 20 v? :D

Postat: tis 25 dec 2007, 12:58
av thebarbarian
mmm det skulle jag också vara intresserad av.....

Postat: tis 25 dec 2007, 13:04
av Fraz
Det finns ju några chipp ute på marknaden.
Chipp, luftfilter och avgas så går man nog från 170hk till ca 200hk.
Men det är dyrt när man inte kör med turbo, då e det ju lite enklare..

Postat: tis 25 dec 2007, 13:44
av Ronny_89
Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.
Chipp, luftfilter och avgas så går man nog från 170hk till ca 200hk.
Men det är dyrt när man inte kör med turbo, då e det ju lite enklare..

mm har funtat på chip men lite för dyst som sagt:/ har 2,5 tums system från katt och sportluftfilter ialla fall:D men om man skulle plana oppen elr nått hur mycke ska man ta och ger de nån större efekt??

Postat: tis 25 dec 2007, 17:25
av *pettson*
Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.
Chipp, luftfilter och avgas så går man nog från 170hk till ca 200hk.
Men det är dyrt när man inte kör med turbo, då e det ju lite enklare..
För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
Menar högre toppeffekt är ju inget som egentligen på nåt sätt gör bilen snabbare eller starkare vid körning. Däremot mera effekt vid dom varvtalen man åker på gör ju att bilen blir starkare och körbarare.

En effektkurva som ger säg.. 185hk vid 5200rpm.. är ju inte ett dugg bättre maskin än en som ger 165hk vid samma varvtal..
För att maskinen ska vara trevlig och ge bra med skjuts vid körning så ska den börja ge effekt och vrid vid kanske 2800rpm... DET är svårare vid chipning av en sugis..

Postat: tis 25 dec 2007, 23:46
av Fraz
*pettson* skrev:
Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.
Chipp, luftfilter och avgas så går man nog från 170hk till ca 200hk.
Men det är dyrt när man inte kör med turbo, då e det ju lite enklare..
För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
Menar högre toppeffekt är ju inget som egentligen på nåt sätt gör bilen snabbare eller starkare vid körning. Däremot mera effekt vid dom varvtalen man åker på gör ju att bilen blir starkare och körbarare.

En effektkurva som ger säg.. 185hk vid 5200rpm.. är ju inte ett dugg bättre maskin än en som ger 165hk vid samma varvtal..
För att maskinen ska vara trevlig och ge bra med skjuts vid körning så ska den börja ge effekt och vrid vid kanske 2800rpm... DET är svårare vid chipning av en sugis..
Stämmer säkert de du skriver, har aldrig trimat sugis så jag en novis i området.
Har bara kört turbo + trim, såg på någon sida lite snabbt där dom skrev ca 200hk på en 170hk femma, men hittar inte sidan nu..

Postat: tis 25 dec 2007, 23:54
av *pettson*
Fraz skrev:
*pettson* skrev:
Fraz skrev:Det finns ju några chipp ute på marknaden.
Chipp, luftfilter och avgas så går man nog från 170hk till ca 200hk.
Men det är dyrt när man inte kör med turbo, då e det ju lite enklare..
För att få rätta siffrorna får du nog dra ned dom till 185hk med chip/filter och avgas... Sen är det bara frågan om i vilken region pållarna ligger?
Menar högre toppeffekt är ju inget som egentligen på nåt sätt gör bilen snabbare eller starkare vid körning. Däremot mera effekt vid dom varvtalen man åker på gör ju att bilen blir starkare och körbarare.

En effektkurva som ger säg.. 185hk vid 5200rpm.. är ju inte ett dugg bättre maskin än en som ger 165hk vid samma varvtal..
För att maskinen ska vara trevlig och ge bra med skjuts vid körning så ska den börja ge effekt och vrid vid kanske 2800rpm... DET är svårare vid chipning av en sugis..
Stämmer säkert de du skriver, har aldrig trimat sugis så jag en novis i området.
Har bara kört turbo + trim, såg på någon sida lite snabbt där dom skrev ca 200hk på en 170hk femma, men hittar inte sidan nu..
Jo men att fixa 30hk genom att justera tändningen och bränslet samt ett bättre filter och avgas låter jag nog bli att tro på..tyvärr..
Det går ju utmärkt på dagens motorer men då är bilens effekt helt enkelt sänkt när den går på den lägre effekten. Och följdaktligen är då den högre effekten den rätta för motorn. Så ligger det inte riktigt till tyvärr med en vanlig GLT av lite äldre modell.

tack :D

Postat: ons 26 dec 2007, 12:34
av Ronny_89
ok då vet jag lite mer, de får vell duga med de hk som är i den just nu då. men senare blire nog att turbo konvertera :D

Re: tack :D

Postat: ons 26 dec 2007, 13:11
av *pettson*
Ronny_89 skrev:ok då vet jag lite mer, de får vell duga med de hk som är i den just nu då. men senare blire nog att turbo konvertera :D
Finns en gammal sats att köpa, dock vet jag inte hur regbar den är. Men satsen kostade DÅ 35000kr.. Vill minnas det var GIK som sålde den?