Sida 1 av 1
klunkande bakvagn 855t5
Postat: mån 10 dec 2007, 16:52
av snurbo76
Hej! bakvagnen klunkar när det guppar lite mest från vänster bakhjul.
har bytt stötdämpar fästena men dom såg fina ut dom gamla så som jag mistänkte så blev de ingen skillnad alls. men jag mistänker att gummibussningarna är slitna i framkant på bakvagnen bände med en kofot lite och tyckte dom verkade glappa endel vet inte vad dom heter men verkstäderna brukar lyfta där om dom har 2pelarlyft iaf.så här kommer några frågor
fråga 1. vad heter dom bussningarna?
fråga 2. hur byter man dom och är det jäkligt?
fråga 3. är dom dyra?
mvh snurbo
Postat: mån 10 dec 2007, 18:43
av #27
Fråga 1. Länk står de i mina uppgifter men jag skulle ha sagt främre länkarmsbussning bak...
Fråga 2. Jag har bytt en och jag använde specialverktyg..
Fråga 3. (I)
Postat: mån 10 dec 2007, 21:47
av Sparkz
Fråga 2. Jag har bytt utan specialverktyg, inget nöje direkt.
Fråga 3. 1200-nånting på mekonomen, en hundralapp till original.
Postat: tis 11 dec 2007, 22:37
av martho
Har samma problem med min V70 -98, 2.5T.
Är de pressade på och ett byte på egen hand i stort sett omöjligt? Hur mycket måste demonteras för att de skall bytas?
Postat: tis 11 dec 2007, 23:25
av Sparkz
Man behöver inte demontera så mycket, bara att hänga ner länkarmen.
Det är plast runt bussningen så jag borrade (/fräste/misshandlade borr) bort så mycket som möjligt av den först. Sen gick den att knacka ut.
Fasade av den nya lite på bandslipen och kladdade på fett så gick den att få dit med. Det går, men som sagt inget nöje.
Postat: ons 12 dec 2007, 10:33
av *pettson*
Sparkz skrev:Man behöver inte demontera så mycket, bara att hänga ner länkarmen.
Det är plast runt bussningen så jag borrade (/fräste/misshandlade borr) bort så mycket som möjligt av den först. Sen gick den att knacka ut.
Fasade av den nya lite på bandslipen och kladdade på fett så gick den att få dit med. Det går, men som sagt inget nöje.
Annars brukar trasslet vara att få bort gummit.. För sen är rekommendationen bara att slå med huggmejsel från kanten och inåt så spricker den och spänner inte mera.. Originalverktyget är ju en del som klipper ur gummit. Sen gäller bara att spräcka bussningen..
Till sist så är andra delen av verktyget till att pressa i med igen. Viktigt är att separera höger och vänster eftersom det är en oval bussning. Sen att peka in bussningarna på markeringspilarna.
Postat: ons 12 dec 2007, 19:54
av martho
Ok. Tack för svaren. Verkar ju inte helt omöjligt att göra själv.
Har också ett knarrande ljud från höger framvagn men kan inte hitta några leder som glappar. Den knarrar bara när man kör över brunnslock och liknande. Hör inget om man gungar bilen. Inget knakande ljud som stabilisatorstagen till krängningshämmaren gjorde (har bytt dessa) utan mer knirrande och knarrande.
Funderar på om det ändå är stötdämparen men jag tycker det borde hörts om man gungar bilen. Ljudet har blivit värre på ganska kort tid.