villon skrev:Hejsan nu är det såhär att jag har ett tickande från motorn sånär som alltid, och det är då troligast slitna ventillyftare. Det är inte bara i början utan även efter att motorn blivigt varm och jag kört.
Frågan är nu är det skadligt för motorn? Kan jag varva 5000 varv utan att vara rädd att skiten brakar ihop.
Samt vad kostar det att byta?
Ta reda på varför det tickar istället.. Det finns TVÅ vanliga alternativ..
Ett är att silen i tråget är väldigt igensatt och den helt enkelt inte kan sörpla upp oljan som tänkt för det oljetrycket som krävs. Den har så det räcker till nederdelen men inte riktigt till överdelen..= väldigt vanligt.
Alternativ två är att oljekanalerna har börjat täppa sej i toppen. Eller ja.. dom sitter ju inte i toppen på vitblockarna utan kanalerna är gjorda i kamkåpan och toppen i sej är plan. Men det är vanligt med beläggning där. Tryckarna i sej klarar sej mååååånga tusen mil..Om dom bara får olja.. Och 20 tryckare tickar inte direkt.. en eller kanske två.. tre köper jag.. men hör du 20 st så är det nåt fel på oljetrycket..
Men en kostnad ligger på ca 6000kr för ett byte på verkstan.
Du kan se det såhär ungefär..
Tryckare 1600 för servicesatsen, men verkstan tar ju inte o köper dej en servicesats så du får betala 133x20= 2660kr..
Lim 300 original. Snåla inte och använd INTE annat lim, det ska vara ett härdande lim. Men verkstan debiterar dej säkert 500 för tuben..
Kamrem 500 om dom inte hittar en dyrare..
packboxar kamaxlar 4x90 (originalpriset)
olja kan jag inte säga priset på eftersom jag inte vet vad du kör på..
filter.. samma här..
byte.. Beror på verkstan..
Vad jag är intresserad av är.. det är inte spridarna du hör?.. det är verkligen tryckarna?