Sida 1 av 5

Tickande ventil lyftare, skadligt?

Postat: lör 08 dec 2007, 20:05
av villon
Hejsan nu är det såhär att jag har ett tickande från motorn sånär som alltid, och det är då troligast slitna ventillyftare. Det är inte bara i början utan även efter att motorn blivigt varm och jag kört.

Frågan är nu är det skadligt för motorn? Kan jag varva 5000 varv utan att vara rädd att skiten brakar ihop.

Samt vad kostar det att byta?

Re: Tickande ventil lyftare, skadligt?

Postat: lör 08 dec 2007, 23:25
av *pettson*
villon skrev:Hejsan nu är det såhär att jag har ett tickande från motorn sånär som alltid, och det är då troligast slitna ventillyftare. Det är inte bara i början utan även efter att motorn blivigt varm och jag kört.

Frågan är nu är det skadligt för motorn? Kan jag varva 5000 varv utan att vara rädd att skiten brakar ihop.

Samt vad kostar det att byta?
Ta reda på varför det tickar istället.. Det finns TVÅ vanliga alternativ..
Ett är att silen i tråget är väldigt igensatt och den helt enkelt inte kan sörpla upp oljan som tänkt för det oljetrycket som krävs. Den har så det räcker till nederdelen men inte riktigt till överdelen..= väldigt vanligt.
Alternativ två är att oljekanalerna har börjat täppa sej i toppen. Eller ja.. dom sitter ju inte i toppen på vitblockarna utan kanalerna är gjorda i kamkåpan och toppen i sej är plan. Men det är vanligt med beläggning där. Tryckarna i sej klarar sej mååååånga tusen mil..Om dom bara får olja.. Och 20 tryckare tickar inte direkt.. en eller kanske två.. tre köper jag.. men hör du 20 st så är det nåt fel på oljetrycket..
Men en kostnad ligger på ca 6000kr för ett byte på verkstan.
Du kan se det såhär ungefär..
Tryckare 1600 för servicesatsen, men verkstan tar ju inte o köper dej en servicesats så du får betala 133x20= 2660kr..
Lim 300 original. Snåla inte och använd INTE annat lim, det ska vara ett härdande lim. Men verkstan debiterar dej säkert 500 för tuben..
Kamrem 500 om dom inte hittar en dyrare..
packboxar kamaxlar 4x90 (originalpriset)
olja kan jag inte säga priset på eftersom jag inte vet vad du kör på..
filter.. samma här..
byte.. Beror på verkstan..
Vad jag är intresserad av är.. det är inte spridarna du hör?.. det är verkligen tryckarna?

Re: Tickande ventil lyftare, skadligt?

Postat: sön 09 dec 2007, 11:56
av villon
*pettson* skrev:
villon skrev:Hejsan nu är det såhär att jag har ett tickande från motorn sånär som alltid, och det är då troligast slitna ventillyftare. Det är inte bara i början utan även efter att motorn blivigt varm och jag kört.

Frågan är nu är det skadligt för motorn? Kan jag varva 5000 varv utan att vara rädd att skiten brakar ihop.

Samt vad kostar det att byta?
Ta reda på varför det tickar istället.. Det finns TVÅ vanliga alternativ..
Ett är att silen i tråget är väldigt igensatt och den helt enkelt inte kan sörpla upp oljan som tänkt för det oljetrycket som krävs. Den har så det räcker till nederdelen men inte riktigt till överdelen..= väldigt vanligt.
Alternativ två är att oljekanalerna har börjat täppa sej i toppen. Eller ja.. dom sitter ju inte i toppen på vitblockarna utan kanalerna är gjorda i kamkåpan och toppen i sej är plan. Men det är vanligt med beläggning där. Tryckarna i sej klarar sej mååååånga tusen mil..Om dom bara får olja.. Och 20 tryckare tickar inte direkt.. en eller kanske två.. tre köper jag.. men hör du 20 st så är det nåt fel på oljetrycket..
Men en kostnad ligger på ca 6000kr för ett byte på verkstan.
Du kan se det såhär ungefär..
Tryckare 1600 för servicesatsen, men verkstan tar ju inte o köper dej en servicesats så du får betala 133x20= 2660kr..
Lim 300 original. Snåla inte och använd INTE annat lim, det ska vara ett härdande lim. Men verkstan debiterar dej säkert 500 för tuben..
Kamrem 500 om dom inte hittar en dyrare..
packboxar kamaxlar 4x90 (originalpriset)
olja kan jag inte säga priset på eftersom jag inte vet vad du kör på..
filter.. samma här..
byte.. Beror på verkstan..
Vad jag är intresserad av är.. det är inte spridarna du hör?.. det är verkligen tryckarna?
Bilen har ju gått 25600 mil 93:a, man hör tydligt tickande från motorn när den är igång iaf när man öppnar motorhuven, har aldrig haft problem med oljetrycket, lampan har häller aldrig tänts. Om det är spridarna hur tar jag reda på det? och är det skadligt var min första fråga?

Bild

Där jag markerat med röda ringar hörs det ifrån, och man kan även känna ett tryck eller "slående" om man känner på just den kåpan (den silvriga) tyvärr ser man itne var jag markerat, men kåpan precis över insugningrören.

Re: Tickande ventil lyftare, skadligt?

Postat: sön 09 dec 2007, 13:32
av *pettson*
villon skrev:
*pettson* skrev:
villon skrev:Hejsan nu är det såhär att jag har ett tickande från motorn sånär som alltid, och det är då troligast slitna ventillyftare. Det är inte bara i början utan även efter att motorn blivigt varm och jag kört.

Frågan är nu är det skadligt för motorn? Kan jag varva 5000 varv utan att vara rädd att skiten brakar ihop.

Samt vad kostar det att byta?
Ta reda på varför det tickar istället.. Det finns TVÅ vanliga alternativ..
Ett är att silen i tråget är väldigt igensatt och den helt enkelt inte kan sörpla upp oljan som tänkt för det oljetrycket som krävs. Den har så det räcker till nederdelen men inte riktigt till överdelen..= väldigt vanligt.
Alternativ två är att oljekanalerna har börjat täppa sej i toppen. Eller ja.. dom sitter ju inte i toppen på vitblockarna utan kanalerna är gjorda i kamkåpan och toppen i sej är plan. Men det är vanligt med beläggning där. Tryckarna i sej klarar sej mååååånga tusen mil..Om dom bara får olja.. Och 20 tryckare tickar inte direkt.. en eller kanske två.. tre köper jag.. men hör du 20 st så är det nåt fel på oljetrycket..
Men en kostnad ligger på ca 6000kr för ett byte på verkstan.
Du kan se det såhär ungefär..
Tryckare 1600 för servicesatsen, men verkstan tar ju inte o köper dej en servicesats så du får betala 133x20= 2660kr..
Lim 300 original. Snåla inte och använd INTE annat lim, det ska vara ett härdande lim. Men verkstan debiterar dej säkert 500 för tuben..
Kamrem 500 om dom inte hittar en dyrare..
packboxar kamaxlar 4x90 (originalpriset)
olja kan jag inte säga priset på eftersom jag inte vet vad du kör på..
filter.. samma här..
byte.. Beror på verkstan..
Vad jag är intresserad av är.. det är inte spridarna du hör?.. det är verkligen tryckarna?
Bilen har ju gått 25600 mil 93:a, man hör tydligt tickande från motorn när den är igång iaf när man öppnar motorhuven, har aldrig haft problem med oljetrycket, lampan har häller aldrig tänts. Om det är spridarna hur tar jag reda på det? och är det skadligt var min första fråga?

Bild

Där jag markerat med röda ringar hörs det ifrån, och man kan även känna ett tryck eller "slående" om man känner på just den kåpan (den silvriga) tyvärr ser man itne var jag markerat, men kåpan precis över insugningrören.
Dina spridare sitter där bakom kåpan.. det är alltså dom som låter.. då är allt normalt.. kör vidare..

Postat: sön 09 dec 2007, 15:54
av Mikael G
Det är ganska stor skillnad på ljudet från spridarna och ventiltryckarna. Spridare tickar mer medans lyftarna knackar. Fick mina bytta min gamla turbo som gått 25000 mil. Min nuvarande surhink en SE är helt knäpptyst trots lite drygt 24000 mil. Kan det vara så att 20V motorerna är mer benägna att knacka än 10V motorerna? Rent logiskt är det ju 10 mindre tryckare som kan för oväsen...

Postat: sön 09 dec 2007, 16:01
av villon
Tycker det låter mer som tungt tickande, vet inte hur jag ska placera det, men nu innan när jag hade den på tomgång så var det som om det var oregelbundet ibland lät det mer och ibland inte, men om det är lyftarna är det skadligt att varva mycket då?

Postat: sön 09 dec 2007, 20:14
av *pettson*
villon skrev:Tycker det låter mer som tungt tickande, vet inte hur jag ska placera det, men nu innan när jag hade den på tomgång så var det som om det var oregelbundet ibland lät det mer och ibland inte, men om det är lyftarna är det skadligt att varva mycket då?
Bestäm dej.. antingen så låter det bakom den kåpan och ingenannanstans.. då är det spridarna.. låter det ännu längre bak är det tryckarna... så då är det: JA det är skadligt att varva mycket och länge med tryckare som inte pumpat upp sej.

Postat: sön 09 dec 2007, 20:19
av *pettson*
Mikael G skrev:Det är ganska stor skillnad på ljudet från spridarna och ventiltryckarna. Spridare tickar mer medans lyftarna knackar. Fick mina bytta min gamla turbo som gått 25000 mil. Min nuvarande surhink en SE är helt knäpptyst trots lite drygt 24000 mil. Kan det vara så att 20V motorerna är mer benägna att knacka än 10V motorerna? Rent logiskt är det ju 10 mindre tryckare som kan för oväsen...
Nope men det är så att turbomodeller på fel olja (många hinkar i halvsyntet osv) ger avlagringar i kanalerna till tryckarna. Då tickar det friskt. Inte många tänker på att när dom byter tryckare så rensar dom alla kanalerna. OFTAST behövs bara att rensa kanalerna för tryckarna är friska. Min hade gått 41000 och dom tryckarna är original och ändå tysta efter det att jag rensat kanalerna vid 38000 mil.

Postat: sön 09 dec 2007, 20:49
av villon
*pettson* skrev:
Mikael G skrev:Det är ganska stor skillnad på ljudet från spridarna och ventiltryckarna. Spridare tickar mer medans lyftarna knackar. Fick mina bytta min gamla turbo som gått 25000 mil. Min nuvarande surhink en SE är helt knäpptyst trots lite drygt 24000 mil. Kan det vara så att 20V motorerna är mer benägna att knacka än 10V motorerna? Rent logiskt är det ju 10 mindre tryckare som kan för oväsen...
Nope men det är så att turbomodeller på fel olja (många hinkar i halvsyntet osv) ger avlagringar i kanalerna till tryckarna. Då tickar det friskt. Inte många tänker på att när dom byter tryckare så rensar dom alla kanalerna. OFTAST behövs bara att rensa kanalerna för tryckarna är friska. Min hade gått 41000 och dom tryckarna är original och ändå tysta efter det att jag rensat kanalerna vid 38000 mil.
hur rensar jag kanalerna? har redan haft i en burk som skulle göra det.
Men hur gör man annars?

Postat: sön 09 dec 2007, 21:01
av villon
*pettson* skrev:
villon skrev:Tycker det låter mer som tungt tickande, vet inte hur jag ska placera det, men nu innan när jag hade den på tomgång så var det som om det var oregelbundet ibland lät det mer och ibland inte, men om det är lyftarna är det skadligt att varva mycket då?
Bestäm dej.. antingen så låter det bakom den kåpan och ingenannanstans.. då är det spridarna.. låter det ännu längre bak är det tryckarna... så då är det: JA det är skadligt att varva mycket och länge med tryckare som inte pumpat upp sej.
Men det låter väldigt tydligt, gör spridare det? och om det är dom så är det inget problem eller? och är det tryckarna ja då är det farligt o varva och dags för byte?