Sida 1 av 3
Automat frågor
Postat: mån 03 dec 2007, 11:01
av DrEvilBoy
Hejsan
Har hittat en importbil som har automat.... säkert ingen skillnad på lådorna men jag som bara är van vid manuella lådor fattar inte så mycket av automater.
"P" den har jag fattat att det är parkering :D
"N" neutral
"D" Drive
Men de andra... tror att det finns två alternativ till. Samt så såg jag en knapp bakom spaken som det stod "W" på :?: och sedan fanns det en liten knapp framför spaken till höger.... minns inte vad det stod..
AWD och automatlåda är det en bra kombination?
Stämmer det att -99:ans automatlådor är så gott som problemfria? eller kan man räkna med att den rasar efter ett visst antal mil.... bilen har gått 24000 mil
Postat: mån 03 dec 2007, 16:17
av lilleman
w=vinterläge var där ett s på andra knappen så är det sportläge :D
mvh/roger det finns ett ekonomiläge med
Postat: mån 03 dec 2007, 16:43
av Nexus
vem säger 99:ans aut är bättre än andra års modeller??? Växlar den mjukt och fint och utan tendens till att slira eller hugga i växlarna så borde den fungera ett tag iallafall
Jag är livrädd för automat

det kan kosta satan om det ska repareras
En fördel kan ju vara om det finns service historik på att lådan har blivit "spolad"(oljebyte) med jämna mellanrum.
R= backväxel den glömde du

Postat: mån 03 dec 2007, 19:46
av DrEvilBoy
Tack för svaren.
Hittade denna sida om volvos automat:
http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 ... 9.htm#pg71
Finns ju inge "sport" eller "ekonomiläge"
men det står så här:
"Lock-up"
The transmission has a "lock-up" function which reduces engine speed and saves fuel. "Lock-up" can sometimes be felt as an additional gear change.
är det något som går med automatik?
Fast å andra sidan.... vilket krut jämfört med 170 hästar motorn
Någon som har en gissning på vad V70 AWD -99 automat kan dra per mil?
Postat: mån 03 dec 2007, 20:30
av Nexus
lock upp går in med automatik sänker varvtalen för att bespara bränsle :)
Förbruking enligt fakta "ALLA bilar 98" ligger på 1,09l/mil på en XC med manuell låda. Med Automat får du kanske +:a på lite

Postat: mån 03 dec 2007, 21:42
av Eson
vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
Postat: mån 03 dec 2007, 21:52
av DrEvilBoy
Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
Nä det är rätt lätt att bli lurad vid importköp. bilen jag har hittat är import 2002 och endast 2 ägare..... låter rätt bra. Ska försöka få kontakt med tidigare ägare och fråga lite.
Tycker det är ofta men hittar bilar som är import -04/-05 som har haft 5-10 ägare.....
Postat: mån 03 dec 2007, 21:52
av DrEvilBoy
Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
Nä det är rätt lätt att bli lurad vid importköp. bilen jag har hittat är import 2002 och endast 2 ägare..... låter rätt bra. Ska försöka få kontakt med tidigare ägare och fråga lite.
Tycker det är ofta man hittar bilar som är import -04/-05 som har haft 5-10 ägare.....
Postat: mån 03 dec 2007, 21:53
av Mikael G
Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
En liten undran, vad är det som per automatik gör att en importerad bil har fler problem än en svensksåld? Jag som trodde att bilarna gjordes i samma fabrik och att välskött bil från utlandet inte går sönder mer än motsvarande svensksålda bil...
Postat: tis 04 dec 2007, 00:02
av *pettson*
Mikael G skrev:Eson skrev:vill du hålla dig problemfri så rekomenderar jag dig inte att köpa importbilar.
En liten undran, vad är det som per automatik gör att en importerad bil har fler problem än en svensksåld? Jag som trodde att bilarna gjordes i samma fabrik och att välskött bil från utlandet inte går sönder mer än motsvarande svensksålda bil...
jag skulle vilja se en svensksåld bil där man berättar alla fel och misstankar om fel.. vore rätt så fantastiskt..
