Sida 1 av 2

Tracs knappen v70-99

Postat: tis 27 nov 2007, 17:19
av Gant
Vad gör den för nytta och när ska den användas??? :oops:

Postat: tis 27 nov 2007, 18:13
av #27
Tracs är antispinn och de är bra att ha när de är halt, och med knappen så kan du koppla bort antispinnen..

Postat: ons 28 nov 2007, 14:11
av Fisketorp
#27 skrev:Tracs är antispinn och de är bra att ha när de är halt, och med knappen så kan du koppla bort antispinnen..
Är det inte typ diffspärr? som går in vid lägre hastigheter än 30km/h?

//Martin

Postat: ons 28 nov 2007, 16:33
av #27
TC (Traction Control)

Övervakar och reglerar spinnet på drivhjulen vid lägre hastigheter för att öka framkomligheten. Om något hjulen spinner loss bromsas detta hjul automatiskt så att drivkraften överförs till det andra hjulet.
TC-funktionen är intregrerad i ABS-modulen.
Aktiveras endast vid hastigheter upp till 40km/h. När TC har aktiverats kan den var inkopplad upp till ca 80km/h.
Alltid inkopplad efter start, men kan kopplas ur med hjälp av en strömställare. Om föraren trampar på bromsen då systemet reglera, kopplas funktionen ur.
Hydraulaggregatet har 6 st extra ventiler.
Funktionen liknar TRACS.

Postat: ons 28 nov 2007, 18:59
av s70 2,5
Tycker att antispinn funktionen fungerar riktigt dåligt iallafall på min bil "s70 98"
men abs funktionen är guld värd.

Postat: ons 28 nov 2007, 19:34
av Nexus
s70 2,5 skrev:Tycker att antispinn funktionen fungerar riktigt dåligt iallafall på min bil "s70 98"
men abs funktionen är guld värd.
Hur menar du med dåligt????

Postat: ons 28 nov 2007, 19:46
av s70 2,5
att den enbart fungerar upp till 40 km/h, jag har provat flera olika bilar (läs andra märken) där antispinn funktionen har fungerat mycket effektivare när det tex är halt ute. Har även läst en hel del tester från 90-talet på diverse Volvo bilar med tracs, och även dem har kommit fram till att det finns betydligt bättre versioner av antispinn.

Postat: ons 28 nov 2007, 23:03
av Fisketorp
Jaha då har man lärt sig något nytt då =P

Någon som kan förklara volvos AWD?
trode det var 4wd men det var det inte sa någon
utan mer avancerad for utav antispinn.

stämmer detta, somsagt kan någon förklara?

är det tillfredställande på vintern?
är det värt den extra summa som det kostar i dyrare reservdelar osv
jämtemot effektiviteten mot ren framhjulsdriven?

//Martin

Postat: tor 29 nov 2007, 06:02
av ketto
Fisketorp skrev:Jaha då har man lärt sig något nytt då =P

Någon som kan förklara volvos AWD?
trode det var 4wd men det var det inte sa någon
utan mer avancerad for utav antispinn.

stämmer detta, somsagt kan någon förklara?

är det tillfredställande på vintern?
är det värt den extra summa som det kostar i dyrare reservdelar osv
jämtemot effektiviteten mot ren framhjulsdriven?

//Martin
En AWD är en AWD!
Funkar bra på vintern, är stabil när man kör över snösträngar på vägen i laglig fart (typ 90 km/h)
Är dyrare i reservdelar när de gäller drivlinan! Övriga slitagedelar till framvagn är samma pris!

Postat: tor 29 nov 2007, 12:48
av Fisketorp
ketto skrev:
Fisketorp skrev:Jaha då har man lärt sig något nytt då =P

Någon som kan förklara volvos AWD?
trode det var 4wd men det var det inte sa någon
utan mer avancerad for utav antispinn.

stämmer detta, somsagt kan någon förklara?

är det tillfredställande på vintern?
är det värt den extra summa som det kostar i dyrare reservdelar osv
jämtemot effektiviteten mot ren framhjulsdriven?

//Martin
En AWD är en AWD!
Funkar bra på vintern, är stabil när man kör över snösträngar på vägen i laglig fart (typ 90 km/h)
Är dyrare i reservdelar när de gäller drivlinan! Övriga slitagedelar till framvagn är samma pris!
Är det inte dyrare delar till exempel bromsskivor, klossar mm?
eller är det samma.

Ingen som har bra förklaring på hur awd fungerar.

//Martin