Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lången
Ska byta bromsbeläggen bak men hur vet jag vilken typ av belägg jag har, Mintex eller Textar?
Användarvisningsbild
av #27
Köp vid volvo så får du rätt...
Användarvisningsbild
av Nexus
vad är det för bil du ska byta på ?? FIAT :?: :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Mintex eller Textar är väl bara tillverkare, original kan det mycket väl vara Jurid..

/Thomas
av *pettson*
Lången skrev:Ska byta bromsbeläggen bak men hur vet jag vilken typ av belägg jag har, Mintex eller Textar?
Du har motsvarande MINTEX.. textar är så kallade coldstoppers/taxibelägg.. Mycket bra bromsförmåga.. skitar ned nåt oerhört och sliter grymt på skivorna.. tar ca 1mm/1000mil..
av Lången
Glömde att skriva att det var på en v70 -98 men eftersom tråden ligger under den avdelningen så trodde jag att det solklart :D Tack för svaren och tipsen...nu vet jag vad jag ska ha!
av Kena
coldstoppers??? what är det?
Användarvisningsbild
av Nexus
Lången skrev:Glömde att skriva att det var på en v70 -98 men eftersom tråden ligger under den avdelningen så trodde jag att det solklart :D Tack för svaren och tipsen...nu vet jag vad jag ska ha!
:oops: jaja :wink: det kunde ju ha varit en 850-92 eller c70-05 men å andra sidan så kanske det är samma belägg under alla år :?:
Solen har ej visat sig på länge i e-tuna :lol:
av *pettson*
Kena skrev:coldstoppers??? what är det?
Ja alltså vanliga belägg tar skapligt kalla.. blir bättre när dom är lite uppvärmda.. och suger när dom blir riktigt heta.. :wink:
Ett belägg tar alltid bäst inom vissa temperaturer.
Coldstoppers är såna som tar redan när skivan är iskall.. Det är som att lägga 5:Ans sandpapper på skivorna.. fungerar riktigt bra även uppåt i temp. Även till inspirerad körning. Dock inte för bankörning.
Tar alltså bra.. men sliter nåt oerhört på skivorna.
av Kena
Aha, tack för infot :)

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]