Sida 1 av 1
Mystiskt fel på min Volvo GLT-98
Postat: ons 21 nov 2007, 23:22
av Tomson
Efter att ha stått på tomgång en längre stund så hör jag hur motorn går upp ca 300 varv å ner lika mkt ungefär,,å då står jag utanför bilen..Sätter mig i bilen för att "gasa" till eftersom den gjort så tidigare å då brukar d "rätta" till sig om jag har gasat till..Inte denna gången utan motorelektroniklampan tändes å sedan "dör" bilen..Provar att starta å hon går igång lätt men dör lika snabbt,,gång på gång..
Jag väntar en stund å provar igen å då går hon igång å blir igång,,tomgången e perfekt å hon går som hon ska när jag kör hem..
Har haft en del strul med denna bilen,,har haft den på Volvo verkstad 4 ggr pga just att tomgången gör så samt att den gärna "hugger" på jämn gas..D märkliga e att bilen endast "strular" när den e varm,,aldrig kall..När den har varit inlämnad så har dom aldrig hittat nåt fel för stundom går bilen perfekt så det e ett varannan dags syndrom..Båda lamdorna e bytade å nu ska dom byta LMM trots att den visar "rätt" värde på Volvo..Har garanti på bilen sedan köpet..Hoppas på nåt förslag om vad som kan vara fel på bilen..Enl Volvo e alla givare,,kontakter å sådant mätt å kollat..E så trött på den nu men samtidigt vill jag få ordning på den..Alla förslag på vad som kan vara fel mottages tacksamt..Mekar inget själv..// Mvh Tomson
Re: Mystiskt fel på min Volvo GLT-98
Postat: ons 21 nov 2007, 23:59
av *pettson*
Tomson skrev:Efter att ha stått på tomgång en längre stund så hör jag hur motorn går upp ca 300 varv å ner lika mkt ungefär,,å då står jag utanför bilen..Sätter mig i bilen för att "gasa" till eftersom den gjort så tidigare å då brukar d "rätta" till sig om jag har gasat till..Inte denna gången utan motorelektroniklampan tändes å sedan "dör" bilen..Provar att starta å hon går igång lätt men dör lika snabbt,,gång på gång..
Jag väntar en stund å provar igen å då går hon igång å blir igång,,tomgången e perfekt å hon går som hon ska när jag kör hem..
Har haft en del strul med denna bilen,,har haft den på Volvo verkstad 4 ggr pga just att tomgången gör så samt att den gärna "hugger" på jämn gas..D märkliga e att bilen endast "strular" när den e varm,,aldrig kall..När den har varit inlämnad så har dom aldrig hittat nåt fel för stundom går bilen perfekt så det e ett varannan dags syndrom..Båda lamdorna e bytade å nu ska dom byta LMM trots att den visar "rätt" värde på Volvo..Har garanti på bilen sedan köpet..Hoppas på nåt förslag om vad som kan vara fel på bilen..Enl Volvo e alla givare,,kontakter å sådant mätt å kollat..E så trött på den nu men samtidigt vill jag få ordning på den..Alla förslag på vad som kan vara fel mottages tacksamt..Mekar inget själv..// Mvh Tomson
Tomgången kan jag inte säga nåt om för 300rpm är inom felmarginal.. men just att den dör... kan jag tänka mej en spricka i pumpreläet.. och därmed tänds lampan med då det sista som händer är att den feltänder.
Re: Mystiskt fel på min Volvo GLT-98
Postat: tor 22 nov 2007, 00:03
av Tomson
*pettson* skrev:Tomson skrev:Efter att ha stått på tomgång en längre stund så hör jag hur motorn går upp ca 300 varv å ner lika mkt ungefär,,å då står jag utanför bilen..Sätter mig i bilen för att "gasa" till eftersom den gjort så tidigare å då brukar d "rätta" till sig om jag har gasat till..Inte denna gången utan motorelektroniklampan tändes å sedan "dör" bilen..Provar att starta å hon går igång lätt men dör lika snabbt,,gång på gång..
Jag väntar en stund å provar igen å då går hon igång å blir igång,,tomgången e perfekt å hon går som hon ska när jag kör hem..
Har haft en del strul med denna bilen,,har haft den på Volvo verkstad 4 ggr pga just att tomgången gör så samt att den gärna "hugger" på jämn gas..D märkliga e att bilen endast "strular" när den e varm,,aldrig kall..När den har varit inlämnad så har dom aldrig hittat nåt fel för stundom går bilen perfekt så det e ett varannan dags syndrom..Båda lamdorna e bytade å nu ska dom byta LMM trots att den visar "rätt" värde på Volvo..Har garanti på bilen sedan köpet..Hoppas på nåt förslag om vad som kan vara fel på bilen..Enl Volvo e alla givare,,kontakter å sådant mätt å kollat..E så trött på den nu men samtidigt vill jag få ordning på den..Alla förslag på vad som kan vara fel mottages tacksamt..Mekar inget själv..// Mvh Tomson
Tomgången kan jag inte säga nåt om för 300rpm är inom felmarginal.. men just att den dör... kan jag tänka mej en spricka i pumpreläet.. och därmed tänds lampan med då det sista som händer är att den feltänder.
Ursäkta en dum fråga..Vilket relä menar du..? Å hur förklarar jag d för mekanikern på Volvo imorgon..Dom har alltså ingen aning om vad som e fel på bilen..Att tomgången går upp inom felmarginalen e kanske ok men det både hörs å märks rejält när den gör det..
Re: Mystiskt fel på min Volvo GLT-98
Postat: tor 22 nov 2007, 00:08
av *pettson*
Tomson skrev:*pettson* skrev:Tomson skrev:Efter att ha stått på tomgång en längre stund så hör jag hur motorn går upp ca 300 varv å ner lika mkt ungefär,,å då står jag utanför bilen..Sätter mig i bilen för att "gasa" till eftersom den gjort så tidigare å då brukar d "rätta" till sig om jag har gasat till..Inte denna gången utan motorelektroniklampan tändes å sedan "dör" bilen..Provar att starta å hon går igång lätt men dör lika snabbt,,gång på gång..
Jag väntar en stund å provar igen å då går hon igång å blir igång,,tomgången e perfekt å hon går som hon ska när jag kör hem..
Har haft en del strul med denna bilen,,har haft den på Volvo verkstad 4 ggr pga just att tomgången gör så samt att den gärna "hugger" på jämn gas..D märkliga e att bilen endast "strular" när den e varm,,aldrig kall..När den har varit inlämnad så har dom aldrig hittat nåt fel för stundom går bilen perfekt så det e ett varannan dags syndrom..Båda lamdorna e bytade å nu ska dom byta LMM trots att den visar "rätt" värde på Volvo..Har garanti på bilen sedan köpet..Hoppas på nåt förslag om vad som kan vara fel på bilen..Enl Volvo e alla givare,,kontakter å sådant mätt å kollat..E så trött på den nu men samtidigt vill jag få ordning på den..Alla förslag på vad som kan vara fel mottages tacksamt..Mekar inget själv..// Mvh Tomson
Tomgången kan jag inte säga nåt om för 300rpm är inom felmarginal.. men just att den dör... kan jag tänka mej en spricka i pumpreläet.. och därmed tänds lampan med då det sista som händer är att den feltänder.
Ursäkta en dum fråga..Vilket relä menar du..? Å hur förklarar jag d för mekanikern på Volvo imorgon..Dom har alltså ingen aning om vad som e fel på bilen..Att tomgången går upp inom felmarginalen e kanske ok men det både hörs å märks rejält när den gör det..
jag antar du har klimator i bilen och den måste reglera varvtalet för denna.
MEN det är så att du har ett bränslerelä sitter vid dina säkringar. Tar man bort locket hittar man reläer där (ta bort STORA locket) Det är MYCKET vanligt med spruckna bränslereläer i 850s och 70 serien. Då blir det spontana stopp. Och beroende på hur den stannar (som i ditt fall under varvning) så tänds motorlampan på grund av larm.
Reläet är inte övervakat av diagnosen så det måste tas bort och öppnas för att kika på lödningarna och säkerställa om det är sprucket. Man köper INTE ett nytt för att se om det *funkar* det kan ju vara 500 spänn kastade i sjön för att meken inte orkar ta en minut av sin tid och öppna reläet.. Är det sprucket så få det omlött eller bytt... Det är det enda jag kan tänka mej spontant..
Re: Mystiskt fel på min Volvo GLT-98
Postat: tor 22 nov 2007, 00:12
av Tomson
*pettson* skrev:Tomson skrev:*pettson* skrev:
Tomgången kan jag inte säga nåt om för 300rpm är inom felmarginal.. men just att den dör... kan jag tänka mej en spricka i pumpreläet.. och därmed tänds lampan med då det sista som händer är att den feltänder.
Ursäkta en dum fråga..Vilket relä menar du..? Å hur förklarar jag d för mekanikern på Volvo imorgon..Dom har alltså ingen aning om vad som e fel på bilen..Att tomgången går upp inom felmarginalen e kanske ok men det både hörs å märks rejält när den gör det..
jag antar du har klimator i bilen och den måste reglera varvtalet för denna.
MEN det är så att du har ett bränslerelä sitter vid dina säkringar. Tar man bort locket hittar man reläer där (ta bort STORA locket) Det är MYCKET vanligt med spruckna bränslereläer i 850s och 70 serien. Då blir det spontana stopp. Och beroende på hur den stannar (som i ditt fall under varvning) så tänds motorlampan på grund av larm.
Reläet är inte övervakat av diagnosen så det måste tas bort och öppnas för att kika på lödningarna och säkerställa om det är sprucket. Man köper INTE ett nytt för att se om det *funkar* det kan ju vara 500 spänn kastade i sjön för att meken inte orkar ta en minut av sin tid och öppna reläet.. Är det sprucket så få det omlött eller bytt... Det är det enda jag kan tänka mej spontant..
Okej..Då e jag med..Ska ta upp det med mekanikern imorgon..Den ska in å byta LMM på garantin för det e det dom tror e felet nu senast..Har varit en del förslag genom den tiden jag haft bilen,,allt från vatten i tanken till nu senast LMM..Varje gång,,å det e väl uppe i minst en 6 ggr som motorelektroniklampan har tändts så har den visat LMM trots att felmarginalerna för LMM har legat gränserna..Det e ju bara när bilen e varm som felen uppstår,,både tomgång å "huggandet"..
Tack för tipset..Återkommer när jag väl får veta vad felet är..
Postat: tor 22 nov 2007, 08:24
av Phantom
En liten fundering bara...
Varför har de inte tidigare bytt LMM om det är den som ger felkod som dom säger från början? Även om den ligger inom gränserna så har de ju själva sagt att den ger felsignal :???:
Postat: tor 22 nov 2007, 08:39
av *pettson*
Phantom skrev:En liten fundering bara...
Varför har de inte tidigare bytt LMM om det är den som ger felkod som dom säger från början? Även om den ligger inom gränserna så har de ju själva sagt att den ger felsignal :???:
har svaret på det..
det är GISSNINGAR för felsökning vore ju dyrt.. så man gissar så länge det går. när tiden går ut så får kunden betala och då... felsöker man...
Allt är som vanligt.. syns det inte i datorn så är det falsklarm..
I själva verket så är datorn ett KOMPLEMENT inte den avgörande detaljen..
Postat: tor 22 nov 2007, 13:30
av Tomson
Phantom skrev:En liten fundering bara...
Varför har de inte tidigare bytt LMM om det är den som ger felkod som dom säger från början? Även om den ligger inom gränserna så har de ju själva sagt att den ger felsignal :???:
Faktum e att LMM är bytad,,precis när jag köpte bilen i Feb..Men trots det visar den luftmassamätaren vid varje felkod..Märkligt!!