Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Moonchild
#9749
Hej
Funderar på att köpa en importerad V70 -99:a som gått i Italien. 20.000mil och verkar gå fint, en automat. Vad ska man kolla? Kan det finnas "dolda" fel? Hjälp! Jag kan inte så mycket.

//Jens.
av Ebbe
#9752
Hej!
Kompisen skulle köpa en 945 för ett tag sedan, även det en Italienimport, och att den gått betydligt mer än vad som stod på mätaren var lätt att se.
Dessutom fanns det ingen dokumentation alls! Blev det affär? Nä, givetvis inte!
Så mitt råd är: Kolla efter dom vanliga slitagemärkena i kupén tex ratt, förarstolen, pedalgummin mm. Kolla i motorrummet, ser det snyggt och rent ut eller är det dammigt och finns oljeläckage? Nytvättade motorrum ska alltid betraktas med en viss misstänksamhet. Kolla oljestickan ,hur ser oljan ut? Grått skum på oljepåfyllningslocket = inte bra!
Kolla karosssidorna efter ojämnheter i linjerna vilket kan tyda på en reparerad krock. Lyft upp bilen och kolla under! Känn på stag och hjulupphängningar.
Eller, gör ett test hos Motormännen!
Titta igenom de papper som finns på bilen. Saknas dokumentationen är det bara att glömma affären!
MVH
Ebbe
av Burken
#9761
Det fifflas inte mer med importerade bliar än med svenska.. och utan dokumentation så ä de bara och pruta.. tycker inte man ska strunta i att handla.. Vet inte hur de e med v70 men med tidiga 850 kan man ju kolla miltalen i databoxen... går väl göra samma sak med v70 men man behöver en liten testpryl?
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
#9777
Burken skrev:Det fifflas inte mer med importerade bliar än med svenska.. och utan dokumentation så ä de bara och pruta.. tycker inte man ska strunta i att handla.. Vet inte hur de e med v70 men med tidiga 850 kan man ju kolla miltalen i databoxen... går väl göra samma sak med v70 men man behöver en liten testpryl?
jo det går att kolla mätarstälningen i databoxen men det var länge sedan dom kom på hur man ska ändra den inga problem verken i 850 eller v70 av gamla modelen
bästa är och försöka kolla efter ovanligt mycket slitage på tex. pedal gummi , vxl knopp och damask , ratt , handbroms hantag m.m.

eller kanske lite extra mycket stenskåt på lysen och rutan

hur som helst det brukar alltid vara en god sak att bytta kamrem snarast oavset vad mätare och service bok säger kan bli dyrt annars om dom har skruvat ner mätaren lite

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]