Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska montera solfilm på min V70 -98. Hade tänkt att montera ned klädseln i bakdörrarna för att få ut rutorna men blir inte klok på hur de är monterade. Vilka skruvar ska lossas och hur jag får loss klädseln?
Användarvisningsbild
av #27
Ta bort det fyrkantiga täcklocket i handtaget där under sitter en skruv torx25..

Ta bort panelen runt öppningshantaget kan sitta hårt..

Sen sitter dörrsidan med cips runt om..
Användarvisningsbild
av podguy
OK! Om jag skulle vilja ha ut rutan så räcker det väl inte med att bort klädseln? Hur gör jag sedan? :???:
av Fisketorp
Var med kompisen när han skulle byta ruta på en 850. (borde vara ungefär samma procedur)

Dok var dörsidorna bortmonterade från dörren han skulle plocka rutna så det vet jag inget om.

Men fyfasen vilket bökande det var för han att få loss rutan (tror inte han gjort det innan kanske är därför) trångt och jäkligt.

vill iallafall minnas att man fick släppa rutan från sitt "saxfäste" (själva hissen) satt inte alltför svårt att få loss, men sedan skulle rutan ut då fick man ta loss gummilisterna runtom. (Ej 100 på att jag minns rätt*tyvärr*)

undrar om det inte hade varit billigare att lämna till någon mindre verkstad som gjort det snabbt och svart.

Vet inte hur stor risken är att man gör sönder något, men en del plastdetaljer är väl rätt ömtåliga, och vet man inte 100 hur man ska göra är det nog lätt hänt att något pajar=/

Annars så finns det ju duktiga volvomekare här, ex *pettson* kanske bara pillar med det maskinella? =)

//Martin
Användarvisningsbild
av podguy
Klädseln är nere, ett clips gick åt helvete. Jag tror att det fungerar ok att montera solfilmen med rutan i. Eller har ni någon bättre idé?
Användarvisningsbild
av bearboot
jag monterade solfilm på de 5 rutorna bak på min v70 tdi -99

Lite frågor först.

Vilken typ utav solfilm ska du montera? Är den välvd? färdigskuren?

Jag monterade dit solfilmen med rutorna kvar i dörren blev perfekt.
Som det sagts innan, ta bort dörrsida å allt inklusive listen mot fönstret (sitter löst) Sen är det bara att börja montera.
av Addict
När man solfilmar så drar man ju bara loss rutlisten och sedan kör man på. För att få ner filmen nedanför listen på dörrsidan använder man bara rätt verktyg...
av Fisketorp
Såg ett prgoram där proffs satte på solfilm.

började med att sätta den på utsidan(gällande bakrutan) för att få rätt mått samt den formades efter rutan så att säga.

gjorde arbetet inne i kupen mycket lättare sa dem.

Då använde dem ju stora bitar so mtäckte hela rutan direkt, anntar att biltemas behövs flera bitar?

Bor du inte toklångt ifrån Uddevalla så kan jag nog ge nr till en kompis som ska vara duktig på sådant.
kostar 500kr +material som du skaffar själv

//Martin
Användarvisningsbild
av podguy
Den jag köpt är tillräckligt stor för att täcka hela rutan. Jag bor visserligen i Göteborg men har ett sjukligt behov av att klara av att göra saker själv. Kanske någon störning som från barndomen. Tack ändå för hjälpsamheten och bra tips

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]