Sida 1 av 1
Styrpinne för fälgar
Postat: lör 03 nov 2007, 16:06
av Phantom
En liten fundering...
Det sitter (läs satt) styrpinnar på mina bromsskivor som jag var tvungen att ta bort när jag nu satte på vinterdäcken. Det fanns inte tillräckligt med utrymme för pinnen på de nya fälgarna.
Vad har styrpinnen egentligen för funktion och är det dumt att ta bort denna?
Jag kommer att sätta tillbaka pinnarna när det blir dags för däckbyte igen när snön försvinner.
Den funktion jag kom på var att enklare passa in fälgar då jag har bultar och ev. att den håller bromsskivan på plats vid därckbyte
Tacksam för svar!
Postat: lör 03 nov 2007, 18:40
av Driftarn
Det är väl bara en monteringsdetalj som ska hålla bromskivan på plats när man har nere däcket och mekar. När däcket sedan sitter på hålls skivan fast av hjulbulterna!!!
Postat: lör 03 nov 2007, 19:04
av Nexus
Du kan utan problem ta bort styr pinnen. På många eftermarknads fälgar fungerar det inte med att ha styrpinnen kvar.
Postat: lör 03 nov 2007, 19:58
av Phantom
Tack för dessa svar...det var ungefär så jag resonerade själv :)
Postat: lör 03 nov 2007, 20:38
av Addict
Styrpinnen är skön att ha då bilar har hjulbult istället för mutter. För då kan skivan snurra på navet så hålen försvinner. Skitstörigt att försöka montera hjul på såna bilar. :D
Postat: lör 03 nov 2007, 21:18
av #27
Du kan montera en vanlig m6 skruv istället om det får plats för fälgen..
Postat: lör 03 nov 2007, 22:31
av *pettson*
Driftarn skrev:Det är väl bara en monteringsdetalj som ska hålla bromskivan på plats när man har nere däcket och mekar. När däcket sedan sitter på hålls skivan fast av hjulbulterna!!!
iden med pinnen är egentligen ganska gammal. Dels håller den hjulet på plats medans bultarna är loss och dels ska den se till att hjulet hamnar på exakt samma ställe mot skiva/nav som förut. Anledningen till det är att förr balanserade man hjulen på bilen. Man gör det även idag på problembilar(dock väldigt sällan). DÅ kan man säkerställa att vikterna och hjulet hamnar på samma ställe. IDag är det inget att bry sej om utan som sagt ersätt detta med en skruv om det går så slipper du att skivan roterar.
Postat: lör 03 nov 2007, 22:43
av Kena
Kan ju inte vara det smartaste att hjulinställa på fälgarna? vips så byter man till sommar/vinterdäck och kör på fel inställning.
Postat: sön 04 nov 2007, 09:57
av *pettson*
Kena skrev:Kan ju inte vara det smartaste att hjulinställa på fälgarna? vips så byter man till sommar/vinterdäck och kör på fel inställning.
Det var så att ofta var bromsskivorna anledningen till att det var obalans. Då balanserade man ut dom problemen på hjulen. Även idag händer det att jag fått byta skivor på en bil för att däcken visat 0g obalans i en kundbil. Nåt man inte tror men.. som sagt det händer.