Sida 1 av 1

Problem med styrservo, 850GLT-96

Postat: ons 31 okt 2007, 21:31
av A.I
Hej!
Har en 850 GLT -96.
Har problem med att styrservot är urfunktion ett tag efter att bilen startas.
Detta problem uppstår när utetemperaturen är under ca +10 grader. Ju kallare det är, desto längre tid tar det innan servot börjar funka. Men det rör sig om kanske max 15 sekunder.
Sedan funkar det normalt.

-Det finns tillräckligt med Olja
-Har bytt Olja i servot.
-Hjälpremmen verkar inte heller slira i starten.
-Läcker inte Olja.

Nån som vet vad det kan bero på?

Postat: ons 31 okt 2007, 22:00
av Eson
kom problemet innan eller efter du själv bytade olja?

Postat: ons 31 okt 2007, 22:09
av A.I
Problemet var innan.
Det började förra vintern. Har fungerat bra hela sommaren men började nu i höst i gen. Då böt jag olja, men ingen skillnad.

Postat: ons 31 okt 2007, 23:04
av *pettson*
A.I skrev:Problemet var innan.
Det började förra vintern. Har fungerat bra hela sommaren men började nu i höst i gen. Då böt jag olja, men ingen skillnad.
är det röd ATF i den?

Postat: tor 01 nov 2007, 09:10
av A.I
Ja, det är röd ATF i den.
Frågade på en shell mack.
Han slog i en bok och gav mig rätt olja hoppas jag.
Oljan som var innan var också röd och lättflytande så jag antar att det var ATF då också.

Det finns inga backventiler eller liknade som kan strula?
Behållaren är visserligen högst upp i systemet. Men det är ju som att den måste pumpa ett tag för att få upp tryck eller möjligen få ut luft?
Har avluftat enligt bok.

Postat: tor 01 nov 2007, 17:09
av *pettson*
A.I skrev:Ja, det är röd ATF i den.
Frågade på en shell mack.
Han slog i en bok och gav mig rätt olja hoppas jag.
Oljan som var innan var också röd och lättflytande så jag antar att det var ATF då också.

Det finns inga backventiler eller liknade som kan strula?
Behållaren är visserligen högst upp i systemet. Men det är ju som att den måste pumpa ett tag för att få upp tryck eller möjligen få ut luft?
Har avluftat enligt bok.
eftersom det ska stå vätska längst upp så kan det inte vara luft i systemet. Verkar ju konstigt?

Postat: lör 03 nov 2007, 18:18
av A.I
Ja det är skumt.
Svårt att veta vart man ska börja söka felet.....

Postat: lör 03 nov 2007, 22:33
av *pettson*
A.I skrev:Ja det är skumt.
Svårt att veta vart man ska börja söka felet.....
¨
Men.. är det verkligen servot? Det är inte nedre rattaxelknuten som kärvar?.. Kontrollera det..