Sida 1 av 4

Automatlåda AW50-42. Så botade jag klonket för 196 kr.

Postat: tis 23 okt 2007, 23:04
av Georg
Äger en sen V70 XC -99, utrustad med en automatlåda AW50-42.
När jag höll ungefär 80-90 km i timmen, så kopplades momentomvandlarlåset in (Lockup) med ett kännbart ryck. Ännu värre var det när jag gasade på. Då släppte låset med ett ljudligt klonk och ett ryck i hela bilen som blev mer och mer uttalat Såsmåningom blev de här in och urkopplingarna av lockupfunktionen mer och mer störande i ett bredare hastighetsregister.
Jag sökte och läste här på forumet och fick rådet att byta växellådsolja. Det kan väl inte hjälpa, tänkte jag. Måste vara ett allvarligare fel. Oljan såg ju hyfsad ut och sätta igång att byta och spola hela lådan enligt de fina instruktionerna som jag läste verkar vara lite underligt. Men någon skrev att det kan räcka med att dränera ut så mycket som möjligt och fylla på motsvarande för att se om det hjälper.
Så i samband med att jag skulle byta motorolja så köpte jag fyra liter automatväxelolja i Lantmännens affär Granngården för 196Kr.
Jag öppnade pluggen i nedre delen av växellådanoch det rann ut ungeför 3,6 liter ganska mörk olja. På pluggen som har en magnet som ska fånga upp metallpartiklar fanns det en del smuts som liknade lera. Det torkades bort, pluggen sattes på plats och jag fyllde på motsvarande oljemängd genom smala röret där oljemätstickan till växellådan sitter. Till det använde jag först en liten smal tratt och i den satte jag en större. Trattarna köpte jag även dem hos Granngården.
Växellådan blev som ny. Klonket och rycken försvann. De första milen gav lite ryck och klonk , men det verkar som om den nya oljan rensade växellådan så nu arbetar den mjukt och fint i hela registret och Lockupfunktionen går in och ur utan att det knappt märks.
Fantastiskt; så mitt tips som jag fått från någon snäll människa här på forumet vill jag föra vidare och bekräfta.
Har Ni problem med ryckig automatlåda så byt olja.
Hela operationen var väldigt enkel och kostade mig bara 196kr och lite arbete.
Till sommaren ska jag skölja hela lådan ordentligt.
Granngården säljer 20-litersdunkar med ATF Dexron III olja som håller för Volvos specification för 837kr.
Billigt och den verkar vara helt OK.

Georg

Re: Automatlåda AW50-42. Så botade jag klonket för 196 kr.

Postat: ons 24 okt 2007, 10:36
av *pettson*
Georg skrev:Äger en sen V70 XC -99, utrustad med en automatlåda AW50-42.
När jag höll ungefär 80-90 km i timmen, så kopplades momentomvandlarlåset in (Lockup) med ett kännbart ryck. Ännu värre var det när jag gasade på. Då släppte låset med ett ljudligt klonk och ett ryck i hela bilen som blev mer och mer uttalat Såsmåningom blev de här in och urkopplingarna av lockupfunktionen mer och mer störande i ett bredare hastighetsregister.
Jag sökte och läste här på forumet och fick rådet att byta växellådsolja. Det kan väl inte hjälpa, tänkte jag. Måste vara ett allvarligare fel. Oljan såg ju hyfsad ut och sätta igång att byta och spola hela lådan enligt de fina instruktionerna som jag läste verkar vara lite underligt. Men någon skrev att det kan räcka med att dränera ut så mycket som möjligt och fylla på motsvarande för att se om det hjälper.
Så i samband med att jag skulle byta motorolja så köpte jag fyra liter automatväxelolja i Lantmännens affär Granngården för 196Kr.
Jag öppnade pluggen i nedre delen av växellådanoch det rann ut ungeför 3,6 liter ganska mörk olja. På pluggen som har en magnet som ska fånga upp metallpartiklar fanns det en del smuts som liknade lera. Det torkades bort, pluggen sattes på plats och jag fyllde på motsvarande oljemängd genom smala röret där oljemätstickan till växellådan sitter. Till det använde jag först en liten smal tratt och i den satte jag en större. Trattarna köpte jag även dem hos Granngården.
Växellådan blev som ny. Klonket och rycken försvann. De första milen gav lite ryck och klonk , men det verkar som om den nya oljan rensade växellådan så nu arbetar den mjukt och fint i hela registret och Lockupfunktionen går in och ur utan att det knappt märks.
Fantastiskt; så mitt tips som jag fått från någon snäll människa här på forumet vill jag föra vidare och bekräfta.
Har Ni problem med ryckig automatlåda så byt olja.
Hela operationen var väldigt enkel och kostade mig bara 196kr och lite arbete.
Till sommaren ska jag skölja hela lådan ordentligt.
Granngården säljer 20-litersdunkar med ATF Dexron III olja som håller för Volvos specification för 837kr.
Billigt och den verkar vara helt OK.

Georg
trasslet är väl att du har 7,6 liter olja i lådan.. ca 4 liter i tråget. Allt du bytt är just det i tråget.. Resten blandar upp nya oljan efter en dag..
Man kommer inte undan en sköljning ens om man ska bara *byta olja* alltså.. :wink: Det är ju bra att det hjälpte så missuppfatta mej inte men det riskerar att inte vara så länge så att säga.

Postat: ons 24 okt 2007, 10:43
av olson
Jag hade ingen bottenplugg i lådan på 850:n jag hade. När började man med det ?

Postat: ons 24 okt 2007, 16:28
av Georg
Tack Pettson!

Jag bötjar förstå att det är viktigt att skölja hela lådan, så jag kommer nog att göra det ganska snart och inte vänta till sommaren.

Georg

Postat: ons 24 okt 2007, 19:06
av Larzan
Liten fundering..

Om man nu gör som ovan skribent, men byter en 3-4ggr med några mils mellanrum.
Blir den "gamla" oljan så pass utspädd så det motsvarar en spolning till slut? Eller är spolning ett måste...

Postat: ons 24 okt 2007, 19:23
av uno83
Varför skulle man vilja göra det? Är ju inte mycket jobb att spola lådan, betydligt mindre än att hissa upp bilen, tappa ur olja o.s.v flera gånger.

Postat: ons 24 okt 2007, 20:01
av *pettson*
olson skrev:Jag hade ingen bottenplugg i lådan på 850:n jag hade. När började man med det ?
Jodå det har alltid funnits en bottenplugg men den sitter på sidan av lådan.. inte riktigt i botten.

Postat: ons 24 okt 2007, 21:49
av jbl
Färsk olja är mekanikens bästa vän.

Kan ju lägga till att på min tidigare V70XC-00 så fick jag lådan min spolad redan efter 3500mil. Lockupen högg in redan då. Kör man mycket med släp eller dylikt så ska man byta oljan regelbundet.

Postat: ons 24 okt 2007, 22:05
av Nexus
jbl skrev:
Kör man mycket med släp eller dylikt så ska man byta oljan regelbundet.
Är volvos aut-lådor så känsliga att man måste byta olja regelbundet och vad menas med regelbundet??? Mvh Magnus

Postat: tor 25 okt 2007, 00:21
av olson
*pettson* skrev:
olson skrev:Jag hade ingen bottenplugg i lådan på 850:n jag hade. När började man med det ?
Jodå det har alltid funnits en bottenplugg men den sitter på sidan av lådan.. inte riktigt i botten.
Aha, tänkte inte ens på att titta där. Men det är ju iaf lättare att tappa ur från slangen vid kylaren.