Sida 1 av 2
Låg temp?
Postat: tor 18 okt 2007, 18:22
av Mercury
Hej jag har en 850 s2.5 när jag är ute och kör nu på hösten så ligger vatten tempen väldigt lågt (enligt mätaren) om mitten på mätaren är 90*C så ligger min på kanske 30* någon som vet vad som kan vara felet och är det dåligt? tycker den drar mycket bränsle.
Postat: tor 18 okt 2007, 18:26
av Fluffen
Prova att byta termostat. En kall motor drar mer bränsle.
Postat: fre 02 nov 2007, 20:47
av she-man
Hade precis samma problem.
Spelade ingen roll hur länge jag körde, motorn var alltid kall.
Bytte termostaten och nu är tempen som den skall igen.
Postat: lör 03 nov 2007, 10:28
av Hilmer
Byt termostat som sagt, det enda som hjälper.
Kostar kring 170:- på volvo och är värd varenda krona, bättre bränsleekonomi och gång, och mer värme i bilen. Med ordentliga verktyg tar det kanske max en kvart att byta. Köp inte termostat på Biltema, är av väldigt skiftande kvalitet och många har fått byta igen.
Postat: lör 03 nov 2007, 13:04
av 232Divers
hallå där.. hade samma problem på min 855 glt från 95. mätaren visade knappt nåt, plus att bilen drog 2,6 liter milen i stan o luktade soppa när man körde.. provade byta termostat men blev ingen bättre. det som var felet var tempgivaren som sitter i själva termostathuset. den var trasig o visade fel, den reglerar även insprutningen, så datorn i bilen trodde då att motorn var kall o gav den extra soppa. ny givare kostade 360:- på volvo o är lätt o byta själv.
Postat: lör 03 nov 2007, 14:04
av mr.konsum
lånar inlägget lite.... :twisted:
har samma problem... på sommaren går nålen upp till ung. halva skalan men nu på vintern (eller när det är kallt) går den bara upp ca en tredjedel på skalan.... så frågan...
är det termostaten då? eller kan det vara givaren oxå??
V70 GLT -98 förresten å trevlig halogen!!!! :shock:
Postat: lör 03 nov 2007, 16:37
av *pettson*
mr.konsum skrev:lånar inlägget lite.... :twisted:
har samma problem... på sommaren går nålen upp till ung. halva skalan men nu på vintern (eller när det är kallt) går den bara upp ca en tredjedel på skalan.... så frågan...
är det termostaten då? eller kan det vara givaren oxå??
V70 GLT -98 förresten å trevlig halogen!!!! :shock:
Termostaten..byt snarast..
Postat: lör 03 nov 2007, 16:41
av Janne3
Har du het luft från vetilationen då är det nog givaren men det är oftast termostaten och såhär på hösten brukar man märka det på följande sätt man fryser och måste ha täckjacka på sig :lol:
Postat: lör 03 nov 2007, 22:32
av *pettson*
Hilmer skrev:Byt termostat som sagt, det enda som hjälper.
Kostar kring 170:- på volvo och är värd varenda krona, bättre bränsleekonomi och gång, och mer värme i bilen. Med ordentliga verktyg tar det kanske max en kvart att byta. Köp inte termostat på Biltema, är av väldigt skiftande kvalitet och många har fått byta igen.
tja dom säljer ju wahler.. låg iallafall i sån kartong sist jag köpte?.. Meko säljer wahler med?
Postat: lör 03 nov 2007, 22:47
av Hilmer
*pettson* skrev:Hilmer skrev:Byt termostat som sagt, det enda som hjälper.
Kostar kring 170:- på volvo och är värd varenda krona, bättre bränsleekonomi och gång, och mer värme i bilen. Med ordentliga verktyg tar det kanske max en kvart att byta. Köp inte termostat på Biltema, är av väldigt skiftande kvalitet och många har fått byta igen.
tja dom säljer ju wahler.. låg iallafall i sån kartong sist jag köpte?.. Meko säljer wahler med?
Oavsett vilka som tillverkat dessa så är det många som fått produkter som inte hållt måttet, iaf enligt de uppgifter man kunde hitta på 85X70-klubben.
Själv har jag närmre till Volvo än Biltema så valet var inte svårt för mig ;)