Sida 1 av 2

låg tomgång

Postat: tor 04 okt 2007, 08:49
av Plutte
Har en 855 årsmodell 94, har läst igenom andra trådar ang låg tomgång, men får inget konkret på att.
Bilen ligger runt 300- 500 varv, ibland 700, likandant om motorn är kall eller varm, har prövat med en annan tomgångsmotor, samma tomgång där, har kollar slangar med hjälp av startgas, ingen reaktion där, rengört luftfilter, samma sak. Fick fel kod 1 2 2, när jag gjode ett test, kollar i boken och då står det lufttempperaturgivare. Vad ska jag göra mer, var sitter den givaren.
när jag startat bilen så kan den ligga på ca 500 varv, men så fort jag rör gaspedalen några mm ner så sjunker tomgången, kanske helt normalt, jag vet inte.

Tacksam för hjälp om nån kan hjälpa mig.....

Re: låg tomgång

Postat: tor 04 okt 2007, 10:37
av *pettson*
Plutte skrev:Har en 855 årsmodell 94, har läst igenom andra trådar ang låg tomgång, men får inget konkret på att.
Bilen ligger runt 300- 500 varv, ibland 700, likandant om motorn är kall eller varm, har prövat med en annan tomgångsmotor, samma tomgång där, har kollar slangar med hjälp av startgas, ingen reaktion där, rengört luftfilter, samma sak. Fick fel kod 1 2 2, när jag gjode ett test, kollar i boken och då står det lufttempperaturgivare. Vad ska jag göra mer, var sitter den givaren.
när jag startat bilen så kan den ligga på ca 500 varv, men så fort jag rör gaspedalen några mm ner så sjunker tomgången, kanske helt normalt, jag vet inte.

Tacksam för hjälp om nån kan hjälpa mig.....
det är bra men vilken 855? En SE? en GLT? En turbo? Det är tre olika insprutnings system. Det är även olika varvtal som är normalt på tomgång..

Postat: tor 04 okt 2007, 11:32
av Plutte
Hm glömde det :) Det är en se

Postat: tor 04 okt 2007, 16:04
av marcusjj
skulle gärna vilja veta vad som är normal tomgång på en sådan, har en SE -94 jag också.

Postat: tor 04 okt 2007, 17:44
av *pettson*
marcusjj skrev:skulle gärna vilja veta vad som är normal tomgång på en sådan, har en SE -94 jag också.
tomgång= 850+-50 rpm som är normalvarv.
Sånt som påverkar= läs ut felkoder om där finns några sådana?
Kontrollera luftläckage.

Postat: tor 04 okt 2007, 21:32
av marcusjj
*pettson* skrev:
marcusjj skrev:skulle gärna vilja veta vad som är normal tomgång på en sådan, har en SE -94 jag också.
tomgång= 850+-50 rpm som är normalvarv.
Sånt som påverkar= läs ut felkoder om där finns några sådana?
Kontrollera luftläckage.
Tack för det (som alltid) kloka svaret. Då gjorde jag rätt i att höja den från 600 till 800-900 när jag köpte min för ett år sedan.

Postat: tor 04 okt 2007, 23:10
av *pettson*
marcusjj skrev:
*pettson* skrev:
marcusjj skrev:skulle gärna vilja veta vad som är normal tomgång på en sådan, har en SE -94 jag också.
tomgång= 850+-50 rpm som är normalvarv.
Sånt som påverkar= läs ut felkoder om där finns några sådana?
Kontrollera luftläckage.
Tack för det (som alltid) kloka svaret. Då gjorde jag rätt i att höja den från 600 till 800-900 när jag köpte min för ett år sedan.
hur höjde du den..
kalibreringen av spjället får inte bli felaktig för då stämmer inte potentiometern till den istället.. *Suckar..

Postat: fre 05 okt 2007, 08:35
av Plutte
Ja det undrar jag oxå hur du höjde den?

Har inga luftläckage har kollat det, har mät med ohm-mätare på tomgångsventil respektive luftempgivare, allt var i sin ordning, luftempgivare låg på 2520, värdet ska vara 2500, så det verkar vara i sin ordning, likså lå tomgångsmotorn på 8,10, värdet ska vara 7,5-8,5.

Ingen som har nån aning vad som behövs göra mer?

Tacksam för seriösa svar :cry:

Edit : Felkoden var 1 2 2

Postat: fre 05 okt 2007, 08:48
av marcusjj
*pettson* skrev:
marcusjj skrev:
*pettson* skrev: tomgång= 850+-50 rpm som är normalvarv.
Sånt som påverkar= läs ut felkoder om där finns några sådana?
Kontrollera luftläckage.
Tack för det (som alltid) kloka svaret. Då gjorde jag rätt i att höja den från 600 till 800-900 när jag köpte min för ett år sedan.
hur höjde du den..
kalibreringen av spjället får inte bli felaktig för då stämmer inte potentiometern till den istället.. *Suckar..
Jadu, pappa kunde sånt sa han och hjälpte mig. Vi vred på någon skruv som satt vid "saken där gasvajern är fäst".
Bilen dog ibland innan när man släppte kopplingen vid ett röd ljus tex. Men efter att vi höjde tomgången så har jag inte haft problem med den.

Postat: fre 05 okt 2007, 10:18
av *pettson*
marcusjj skrev:
*pettson* skrev:
marcusjj skrev: Tack för det (som alltid) kloka svaret. Då gjorde jag rätt i att höja den från 600 till 800-900 när jag köpte min för ett år sedan.
hur höjde du den..
kalibreringen av spjället får inte bli felaktig för då stämmer inte potentiometern till den istället.. *Suckar..
Jadu, pappa kunde sånt sa han och hjälpte mig. Vi vred på någon skruv som satt vid "saken där gasvajern är fäst".
Bilen dog ibland innan när man släppte kopplingen vid ett röd ljus tex. Men efter att vi höjde tomgången så har jag inte haft problem med den.
kalas.. han vred på spjällkalibreringen. :idea: Den där man INTE får röra. Tomgångsmotorn ska nämligen ta upp tomgången med stängt spjäll. :wink: Så ni har kommit runt felet men tyvärr inte fixat det..