Sida 1 av 2

Tomgång 850 GLT -92

Postat: fre 28 sep 2007, 10:04
av magnus.
Har på något sätt blivit av med tomgången efter att jag bytt koppling.
Fått en felkod som lyder " tomgångs motor ingen signal"
Alla kablar är rätt anslutna. Det som förbryllar mig är att när jag kör ett "självtest" med diagnosen, då öppnar o stänger den som vanligt så signal/kontakt finns ju bevisligen!
Skruvat gasvajern så långt i botten jag kan och öppnat en anslutning på vakumnippeln för att hålla igång den i nuläget.
Någon med en ide? :roll:

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: fre 28 sep 2007, 12:18
av *pettson*
magnus. skrev:Har på något sätt blivit av med tomgången efter att jag bytt koppling.
Fått en felkod som lyder " tomgångs motor ingen signal"
Alla kablar är rätt anslutna. Det som förbryllar mig är att när jag kör ett "självtest" med diagnosen, då öppnar o stänger den som vanligt så signal/kontakt finns ju bevisligen!
Skruvat gasvajern så långt i botten jag kan och öppnat en anslutning på vakumnippeln för att hålla igång den i nuläget.
Någon med en ide? :roll:
kontrollera att inte kabeln till tomgångsmotorn är förväxlad? Kontrollera så kablaget är helt? Inte ovanligt med klämda kablage. Nolla felkoden och se om den uppkommer igen?
Finns massor att kika på så man inte dragit i piskan så ett stift lossnat.

Postat: fre 28 sep 2007, 16:08
av magnus.
Är 100% säker på att det är rätt kabel ansluten. Mätt upp 12 volt i anslutningen och mätt upp motståndet mellan stiften på tomgångsmotorn och allt var bra. Nollat och kört men den återkommer.
Även kollat så att inget kärvar. Det jag inte fattar är att när jag kör ett självtest så surrar o fräser den som vanligt... Då måste ju signal finnas? :???:

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: lör 23 maj 2009, 12:57
av magnus.
Nu tryter tålamodet. Snart ett år gått och jag har fortfarande ingen tomgång.
Tänkte se om någon har en briljant ide om vad jag kan kolla?
Har bytt alla vaccumslangar. Lite osäker på placeringen för alla. Finns det någon som har en översikt av vaccum systemet där man ser vart alla ska gå?
Har uteslutit tomgångsmotorn eftersom den surrar och lever.
Men irriterande att felkoden fortfarande säger ingen signal från tomgångsgivare!?
Sen undrar jag om någon vet vad som ska ligga på de 3 stiften i kontakten till tomgångsmotor? Har jord i dom yttre stiften och 12 volt i mitten med motorn på.

Tacksam för tips

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: lör 23 maj 2009, 19:22
av *pettson*
Kan du inte istället delge oss vilken kod du fick?..INTE vad den betyder.

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: mån 25 maj 2009, 22:49
av magnus.
Koden är 223, men trots allt fungerar tomgångsmotor med kontrollfunktion 3.
Jag har kommit åt något eller kopplat in någe fel, hade inga tomgångsbekymmer före kopplingsbytet.
Men blir tokig på vad det skulle kunna vara, har även glömt tillägga att farthållaren inte fungerar efter bytet.
Men det kanske beror på att gasvajer skruven är skruvad i botten?
Söker fortfarande efter en bra illustration över vacccumanslutningar o slangar om någon har?

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: tis 26 maj 2009, 22:37
av *pettson*
Nu vet jag inte hur test 3 går till egentligen (har det här i nån manual) men tomgångsregleringen går till så att det är två spolar i tomgångsmotorn. En drar åt ena hållet (mera gas) en drar åt andra hållet (mindre gas). Och man pulsar upp tomgångsvärdet. På så sätt står den lite och vibrerar o öppnar o stänger med en frekvens. Naturligtvis ändras frekvensen med varvtalet så att den kompenserar.
Att justera upp gasvajern så att den hamnar fel gör ju onekligen att styrdonet gör allt för att kompensera detta.
såhär står det till fullo om ditt problem..

Villkor

Bränslestyrenheten lägger ut pulsade jordsignaler till tomgångsventilens båda spolar. En signal går till öppningsspolen och en signal till stängningsspolen för att hålla motorn på ett jämnt tomgångsvarvtal. Styrenheten känner av om det är något fel på ledningar eller tomgångsventil och felkod sätts.
Ersättningsvärde
Inget. Om varvtalet överstiger 1400 rpm, kommer bränslestyrenheten att försöka stänga ventilen.
Felorsak
-Avbrott på signalledningar.
-Signalledningar kortslutna till jord eller spänning.
-Avbrott på spänningsmatning till ventilen.
-Kontaktresistanser i anslutningar.
-Defekt tomgångsventil.
Felsymptom
-Motorn startar inte eller är svårstartad.
-Lågt eller högt tomgångsvarvtal.

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: ons 27 maj 2009, 00:12
av magnus.
Tack för svaret.
Ska mäta i kontakten igen o se om jag blir klokare.
Har uteslutit denna eftersom jag inte rivit i kabelstammen nått.

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: ons 27 maj 2009, 18:01
av Jocke S.
Kan avslöja lite mätvärden...
Koppla ur kontakten ur tomgångsventilen och vrid på tändningen (läge 2).
Mät spänning mellan stift (på kabel) och stomme:
Stift 1 och stomme = under 1 volt.
Stift 2 och stomme = batterispänning.
Stift 3 och stomme = under 1 volt.

Vrid av tändningen.
Mät resistansen mellan:
Stíft 1 och stomme = 10Kohm till 250Kohm.
Stift 3 och stomme = 20Kohm till 60Kohm.

Mät resistansen på tomgångsventilens stift:
Mellan stift 1 och 2, samt mellan stift 2 och 3 ska du ha mellan 9 och 15 ohm.

Re: Tomgång 850 GLT -92

Postat: fre 29 maj 2009, 10:39
av magnus.
Tjolahop.
Tack för svaren. Nu är det mätt. Motstånden var riktiga i ventil men kabeln var lite diffus. Mitt mätinstrument har 20Kohm o sen hopp till 200Kohm o jag är ingen elektriker =/
Satt mätinstrumentet på 200Kohm stift 1 visade 180, stift 3 visade 40, antagligen inte riktigt mätt men men.

Volt i kabeln med tändningen på var, stift 1= 0,04 och stift 3 = 0,06
Med motorn igång fick jag fortfarande 0,04 i stift 1 men - 0,03 i stift 3?, både stift 1o3 jordar, samtidigt som det ligger viss spänning på dom. Hur de nu går till?
Så nu lär man väl följa kablarna o se om dom e klämda eller nått.
Eller knäcka spargrisen o fara till verkstan.