Sida 1 av 2

Köptips 850 T5

Postat: ons 26 sep 2007, 00:06
av Zitez
Hej!
Jag funderar på att köpa en Volvo 850 T5!
Är det något speciellt jag behöver veta?

Brukar det vara några problem med motorerna/turbon?
Är det vanligt att t ex. turbon rasar på den?


/Robin

Re: Köptips 850 T5

Postat: ons 26 sep 2007, 09:25
av *pettson*
Zitez skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en Volvo 850 T5!
Är det något speciellt jag behöver veta?

Brukar det vara några problem med motorerna/turbon?
Är det vanligt att t ex. turbon rasar på den?


/Robin
turbon har en livslängd på runt 20-25000 mil... packbox motor/låda är vanligt. Dålig koppling är vanligt eftersom folk leker med dom.
packboxarna uppe vid kamaxlarna är bra att kika på.
Kika på hur kylaren mår..
kontrollera ladd och vevhusventen.
Kontrollera hur packboxar vid drivaxlarna mår
Ja kika på bussningar och annat med.. alltså dom är inte mera drabbade än andra. Allt hänger ju på hur dom varit körda. OCH hur mycket omvårdnad dom fått.

Postat: ons 26 sep 2007, 14:50
av magnuss
Nog måste väl turbon hålla mer än 25k mil i en 850!!?

har haft både Saab och volvo som gått uppemot 40k mil med org turbo
Saaben 9000T 42kmil fullservad hade fortfarande org turbo när den såldes, rykte till lite vid start men annars helt ok

Postat: ons 26 sep 2007, 14:55
av *pettson*
magnuss skrev:Nog måste väl turbon hålla mer än 25k mil i en 850!!?

har haft både Saab och volvo som gått uppemot 40k mil med org turbo
Saaben 9000T 42kmil fullservad hade fortfarande org turbo när den såldes, rykte till lite vid start men annars helt ok
som jämförelse kommer en saab 9-3.. 9-5 12000-15000 mil på sina originalturbos..
en 9000 som gått 42000 mil med originalturbon?.. det köper jag bara inte, det måste vara ypperligt sällsynt.
Har bytt tillräckligt av dom runt 17-20000 mil..

Postat: ons 26 sep 2007, 15:57
av magnuss
Finns säkert undantag, mina bilar var långmilare med lungna mil få kortkörningar, kallstarter

Postat: ons 26 sep 2007, 19:03
av Fisketorp
Arbetskompisen hade turbohaveri på sin 945a nu efter 57tusen-mil

//Martin

Postat: ons 26 sep 2007, 21:09
av *pettson*
Fisketorp skrev:Arbetskompisen hade turbohaveri på sin 945a nu efter 57tusen-mil

//Martin
var det en LTT eller en turbo?.. LTT klarar sej väldigt långt eftersom dom inte laddar nåt speciellt överhuvudtaget.

Postat: tor 27 sep 2007, 13:25
av Fisketorp
Var en LTT, tänkte inte på skillnaden :oops:

Däremot satte dem in en fulltryckare från en audi tror jag det var...
ska bli kul att se hur det går..

Postat: tor 27 sep 2007, 18:08
av Zitez
Okej! Tack för alla svar!

Hur är bränsleförbrukniungen i jämförelse med en GLT(170hk)?
Har även hört att förbrunkningen sjunker om man chippar en T5a...?

Postat: tor 27 sep 2007, 19:37
av *pettson*
Zitez skrev:Okej! Tack för alla svar!

Hur är bränsleförbrukniungen i jämförelse med en GLT(170hk)?
Har även hört att förbrunkningen sjunker om man chippar en T5a...?
Bränsleförbrukningen är jämförbar om du chippar och har liten gasfot.
Annars är turbons högre.