Chip Trimmning V70XC -00 B5244T Aut
Postat: tis 25 sep 2007, 20:26
Hej. Jag undrar om det finns nån som har chiptrimmat en V70XC -00 med automatlåda ? och vilket chip som rekomenderas.
Mvh Johan
Mvh Johan
kalle71 skrev:Jajamensan. jag har chippat min V70XC-00 aut. för ett par år sedan. Jag använder BSR:s PPC trimmning, tillsammans med ett insats-sportluftfilter. Funkar tycker jag himla bra. Otrimmad tycker jag den var otillåtet seg vid behov av snabba omkörningar. Automatlådan gjorde ju inte saken bättre heller. Omkörningarna går betydligt snabbare nu. Jag har enbart använt den extra effekten vid omkörningar och ingen buskörning över huvud taget. Men det var värt de extra stålarna enl. mig. Nu har jag ju aldrig lagt över originalprogrammet i bilen igen, men tror fortfarande att om jag gjorde det så skulle jag återligen inse att det var välinvesterade pengar.Chippningen tyckte jag det var kul att läsa om för den gör underverk.
Stort minus i protokollet för biltypen är dock mitt behov av att byta vinkelväxel... 12.982kr på något jag tycker skulle hålla längre än mina 13.000 lugna mil med bejakande av nedanstående tips...
VAR NOGA MED SAMMA RULLOMKRETS PÅ SAMTLIGA DÄCK OCH UNDVIK SVÄNGAR MED FULLA RATTUTSLAG PÅ HÅRDA UNDERLAG.
Mvh, Kalle
*pettson* skrev:Nu är du inne på ett område du uppenbarligen inte har någon erfarenhet av. Detta är inget problem på dessa bilar, enda gången vinkelväxeln går sönder är när man monterar OLIKA däckfabrikat fram o bak. Olika mönsterdjup gör inte sönder vinkelväxeln, detta är fakta.kalle71 skrev:Jajamensan. jag har chippat min V70XC-00 aut. för ett par år sedan. Jag använder BSR:s PPC trimmning, tillsammans med ett insats-sportluftfilter. Funkar tycker jag himla bra. Otrimmad tycker jag den var otillåtet seg vid behov av snabba omkörningar. Automatlådan gjorde ju inte saken bättre heller. Omkörningarna går betydligt snabbare nu. Jag har enbart använt den extra effekten vid omkörningar och ingen buskörning över huvud taget. Men det var värt de extra stålarna enl. mig. Nu har jag ju aldrig lagt över originalprogrammet i bilen igen, men tror fortfarande att om jag gjorde det så skulle jag återligen inse att det var välinvesterade pengar.Chippningen tyckte jag det var kul att läsa om för den gör underverk.
Stort minus i protokollet för biltypen är dock mitt behov av att byta vinkelväxel... 12.982kr på något jag tycker skulle hålla längre än mina 13.000 lugna mil med bejakande av nedanstående tips...
VAR NOGA MED SAMMA RULLOMKRETS PÅ SAMTLIGA DÄCK OCH UNDVIK SVÄNGAR MED FULLA RATTUTSLAG PÅ HÅRDA UNDERLAG.
Mvh, Kalle
MEN..
Det är ju betydligt bättre att du ber läsarna att undvika att köpa en sån bil om den ska användas alls?
Jag har ju intrycket av att den ska kunna driva på alla 4 hjulen och att den ska kunna fungera som en vanlig bil.
Vad gäller vinkelväxeln i sej vore det bättre om alla missnöjda samlades för att påtala detta för volvo. Helt klart är att det är en undermålig konstruktion, man slutade med den illa kvickt. Att inte åka runt med olika mönsterdjup är till och med det oförklarligt sålänge vi pratar om en millimeter eller så. Eftersom rullningsomkretsens slitage då ska *öka farten på ett hjul och påskynda slitage.. Problemet är att varje gång du kör mera än 30grader åt sidan så är varvtalsökningen så mycket större att den borde rasat ännu tidigare. Varje gång du åkt ett eller i värsta fall flera varv i en rondell har du troligen förkortat livet på den med säkert 500 mils extra slitage jämfört med rullningsomkretsen.
Alltså ärligt så verkar 4hjulsdriften vara bland det största skit volvo försökt lansera stort. OCH nu ska kunderna betala eftermarknaden för konstruktionsmissen.
Det är delar som skulle delas ut gratis...
ketto skrev:Då kan du förklara för mig varför min AWD gick sönder, visserligen inte vinkelväxel, samma däckfabrikat runtom, hyfsat lika mycke mönsterdjup, kanske diffa 3 mm som mestDet enda som är känsligt för däckomkrets är vinkelväxeln, inget annat.
Tror nämligen mönsterdjupet har en liten betydelse ändå...
Vill se dom fakta
ketto skrev:Då kan du förklara för mig varför min AWD gick sönder, visserligen inte vinkelväxel, samma däckfabrikat runtom, hyfsat lika mycke mönsterdjup, kanske diffa 3 mm som mestolika fabrikat NYA ger olika mönsterdjup.. olika slitage likaså..
Tror nämligen mönsterdjupet har en liten betydelse ändå...
Vill se dom fakta