Sida 1 av 1
Byte av drivknutar
Postat: tis 25 sep 2007, 16:47
av banossral
Jag tror att det är dags att byta de yttre drivknutarna på min Volvo.
Volvo erbjuder hela drivaxeln för ca 4000:- på varje sida. Mekonomen för ca 1800:- och biltema för ca 700:-. Från vem ska man köpa för att få något billigt som fungerar? Någon som bytt tidigare? Råd!?
Re: Byte av drivknutar
Postat: tis 25 sep 2007, 16:51
av *pettson*
banossral skrev:Jag tror att det är dags att byta de yttre drivknutarna på min Volvo.
Volvo erbjuder hela drivaxeln för ca 4000:- på varje sida. Mekonomen för ca 1800:- och biltema för ca 700:-. Från vem ska man köpa för att få något billigt som fungerar? Någon som bytt tidigare? Råd!?
ja du.. för det första så om det är ytterknutarna så åkte ju volvo direkt..
Mekonomen tar yberbetalt för knutarna..
Biltemas knutar fungerar kalas, har inte hört eller sett nåt om några problem med dom. Ingen jag har bytt åt har sagt nåt heller. Den som kört längst med sina biltema knutar (som jag bytt åt) har nu kört 5800 mil felfritt.
Postat: tis 25 sep 2007, 17:00
av Nexus
Hakar på *pettson* Jag har monterat Biltema knutar på svågerns bil (visserlingen en mazda) men de fungera utan problem i flera år.
Jag vet!! Detta är ett Volvo forum men dela med sig av erfarenheter kan man kanske få göra endå

Postat: tis 25 sep 2007, 17:03
av *pettson*
grammse skrev:Hakar på *pettson* Jag har monterat Biltema knutar på svågerns bil (visserlingen en mazda) men de fungera utan problem i flera år.
Jag vet!! Detta är ett Volvo forum men dela med sig av erfarenheter kan man kanske få göra endå 
samma med paralellstagen. Bytte på min igår.. kikade nu nyss 5092 mil har dom fungerat för 139 spänn stycket.. DET Är BRA. (dock inte vad som frågades om)
Postat: ons 26 sep 2007, 16:57
av patrix
Hej!
Biltema har jag inget förtroende för. Jag köpte yttre styrleder av dom och efter bara ett år var båda kaput
Mekonomen och Micro har dock schyssta grejer. Jag bytte mina drivknutdamasker häromsistens och Volvo ville ha 650 kr/st för delarna.
Micro hade nya damasker av märket "Spidan" för typ 176 kr/st inklusive fett och låsringar. Och när jag bytte mina orginaldamasker så var dessa indentiska med de nya. Exakt samma märkning.
Tilläggas ska dock att Volvos damaskpaket innehåller både den yttre och inre damasken eftersom de i sin serviceinstruktion moterar av hela drivknutsaxeln när damaskerna ska bytas (vilket jag anser är onödigt eftersom de inre inte slits speciellt).
Men 650 spänn är ända väl saftigt, och speciellt när Micros för 176 alltså är identiska.
Postat: ons 26 sep 2007, 21:08
av *pettson*
patrix skrev:Hej!
Biltema har jag inget förtroende för. Jag köpte yttre styrleder av dom och efter bara ett år var båda kaput 
Mekonomen och Micro har dock schyssta grejer. Jag bytte mina drivknutdamasker häromsistens och Volvo ville ha 650 kr/st för delarna.
Micro hade nya damasker av märket "Spidan" för typ 176 kr/st inklusive fett och låsringar. Och när jag bytte mina orginaldamasker så var dessa indentiska med de nya. Exakt samma märkning.
Tilläggas ska dock att Volvos damaskpaket innehåller både den yttre och inre damasken eftersom de i sin serviceinstruktion moterar av hela drivknutsaxeln när damaskerna ska bytas (vilket jag anser är onödigt eftersom de inre inte slits speciellt).
Men 650 spänn är ända väl saftigt, och speciellt när Micros för 176 alltså är identiska.
tycker inte du ska ha nåt förtroende för volvo heller då eftersom deras spindelleder inte ens fungerade ett år original..
inte heller 850s fungerade korrekt i ett år..
Men till trots fungerar biltemas fortfarande trots *skräpvarningen*
Postat: tor 27 sep 2007, 09:32
av patrix
*pettson* skrev:tycker inte du ska ha nåt förtroende för volvo heller då eftersom deras spindelleder inte ens fungerade ett år original..
inte heller 850s fungerade korrekt i ett år..
Men till trots fungerar biltemas fortfarande trots *skräpvarningen*
Sant. Pris/kvalite hör inte alltid ihop. Och man vill ju gärna vara ekonomisk men inte dumsnål. Vad gäller Biltemas styrleder så kände jag mig defintivt dumsnål eftersom det kostade mig tid, nya delar och en ny framvagnsinställning. Men deras drivknutar är det tydligen annorlunda med då. Bra att veta. Tack för det.
Postat: tor 27 sep 2007, 22:15
av apersson850
Hur länge gick drivknutarna från början, då?
Postat: fre 28 sep 2007, 00:02
av *pettson*
apersson850 skrev:Hur länge gick drivknutarna från början, då?
Det här är inte svaret på din fråga.. men det är nåt som jag direkt kom att tänka på då jag såg din fråga..
Problemet med saker från alla fabrikanter är att det verkar som om eftermarknads sakerna är av sämre kvalite än dom som bilen är byggd av ifrån början. Vi pratar ändå om märkesdelar. Om en fabriksmonterad knut 1994 klarar att bära din bil säg.. 20k mil?.. Och efter att ha bytt till två nya så klarar sej dom kanske 6-7 K mil?.. Det märks så väl när man jobbar inpå alla bilar att nu ska det tjänas stora pengar på eftermarknaden genom att sälja dålig kvalite så dyrt det går att kränga den.
Ingen vill att ett lager ska hålla i 25000 mil.. trots att det är tekniskt möjligt sen tidigt 80 tal.. För då får man inte sälja några nya lager..